Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik öğrencilerinde Beyin Göçüne Yönelik Tutum Ölçeği geliştirilmesi: güvenirlik ve geçerlik çalışması

Yıl 2018, Cilt: 43 Sayı: Ek 1, 207 - 215, 29.12.2018
https://doi.org/10.17826/cumj.427962

Öz

maç: Bu çalışmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin beyin göçüne ilişkin tutumlarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirmektir. 

Gereç ve Yöntem: Araştırma 01.03.2018- 25.04.2018 tarihleri arasında yapılmıştır. Çalışmaya hemşirelik lisans programı 1- 4. sınıflarda okuyan ve amaçlı örnekleme yöntemiyle belirlenen 423 öğrenci katılmıştır. Araştırmanın verileri 5’li likert tipinde 35 madde içeren denemelik ölçek formdan elde edilmiştir. 

Bulgular: Ölçeğin faktör analizine uygunluğu “Kaiser-Meyer-Olkin katsayısı” ve “Barlett Sphericity Testi” ile değerlendirilmiştir. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda 19 maddenin ölçekten çıkarılmasıyla kalan 16 maddelik taslak ölçek, toplam varyansın % 51’ini açıklamaktadır. Maddeler “itici ve çekici faktörler” olarak iki bileşen altında toplanmıştır. Ölçeğin faktör yükleri 0.93 ile 0.37, düzeltilmiş madde- toplam korelasyonları ise 0.81 ile 0.34 arasında değişmektedir. Ölçeğin Cronbach Alfa güvenirliliği, bütüne ilişkin 0.91 ve alt bileşenlerine ilişkin 0.88 ve 0.86’dır. Ölçeğin geçerlilik kanıtlarını arttırmak için 396 hemşirelik öğrencisinden toplanan yeni verilerle yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonuçları, faktör yapısının veriyle uyumlu olduğunu ortaya koymuştur (χ2/ sd= 3.68, RMSEA=0.083, CFI=0.97, NFI=0.96, GFI=0.89, AGFI= 0.86).  

Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin beyin göçüne ilişkin tutumunu değerlendirmek üzere geliştirilen ölçeğin güvenilir ve geçerli bir ölçek olduğu sonucuna varılmıştır. Ölçek daha farklı örneklem gruplarında da denenmelidir.


Kaynakça

  • 1. Şenay G. Uluslararası göç ve kalkınma tartışmaları: Beyin göçü üzerine bir inceleme. Ankara Üniversitesi SBF Derg [Internet]. 2008 [cited 2018 May 26];63(3):65–82. Available from: http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/42/935/11652.pdf
  • 2. Kizito S, Mukunya D, Nakitende J, Nambasa S, Nampogo A, Kalyesubula R, et al. Career intentions of final year medical students in Uganda after graduating: The burden of brain drain Career choice, professional education and development. BMC Med Educ [Internet]. 2015;15(1):1–7. Available from: http://dx.doi.org/10.1186/s12909-015-0396-0
  • 3. ILO. Promoting Decent Work Across Borders: A Project for Migrant Health Professionals and Skilled Workers [Internet]. ILO. 2014 [cited 2018 Mar 10]. p. 1–2. Available from: http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/@asia/@ro-bangkok/@ilo-manila/documents/publication/wcms_214081.pdf
  • 4. World Health Organization. Migration of health workers. 2014;1–220. Available from: http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=4021817&tool=pmcentrez&rendertype=abstract
  • 5. Report TWH. Working together for health. World Health Organization. 2006;19(3):237.
  • 6. Bakırtaş T, Kandemir O. Gelişmekte olan ülkeler ve beyi̇n göçü: Türkiye örneği. Kastamonu Eğitim Derg 961-974. 2010;18(3):961–74.
  • 7. Thapa B, Shrestha K. Factors influencing brain drain among Nepalese nurses. Kathmandu Univ Med J. 2017;15(57):35–9.
  • 8. Abuosi AA, Abor PA. Migration intentions of nursing students in Ghana: Implications for human resource development in the health sector. J Int Migr Integr. 2015;16(3):593–606.
  • 9. Kirigia JM, Gbary AR, Muthuri LK, Nyoni J, Seddoh A. The cost of health professionals’ brain drain in Kenya. BMC Health Serv Res. 2006;6:1–10.
  • 10. ICN. Nursing Workforce Profile [Internet]. 2015. Available from: http://www.icn.ch/images/stories/documents/pillars/sew/DATASHEET_SUMMARY_NURSING_PROFILE_WFF_2015.pdf
  • 11. Windows M, Os M, When CP, Wei Y, Yildirim P, den Bulte C, et al. No Title No Title. Uma ética para quantos? [Internet]. 2014;XXXIII(2):81–7. Available from: http://www.americanbanker.com/issues/179_124/which-city-is-the-next-big-fintech-hub-new-york-stakes-its-claim-1068345-1.html
  • 12. Nguyen L, Ropers S, Nderitu E, Zuyderduin A, Luboga S, Hagopian A. Intent to migrate among nursing students in Uganda: Measures of the brain drain in the next generation of health professionals. Hum Resour Health. 2008;6:1–11.
  • 13. Solak M. Türkiye’de Sağlık Eğitimi ve Sağlık İnsan Gücü Raporu [Internet]. 2014. Available from: https://sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/kitaplar/insangucu.pdf
  • 14. Örsal Ö, Kubilay G. Aile planlaması tutum ölçeğinin geliştirilmesi. İÜFN Hem Derg. 2007;15(60):155–64.
  • 15. Erkuş A. Ölçek Geliştirmeye Hazırlık. In: Psikolojide Ölçme ve Ölçek Geliştirme. 1.baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık; 2012. p. 50.
  • 16. Alpar R. Geçerlik ve Güvenirlik. In: Uygulamalı İstatistik ve Geçerlik. 4. Baskı. Ankara: Detay Anatolia Akademik Yayıncılık Ltd.Şti.; 2016. p. 501–619.
  • 17. Şahin Kürşad M, Nartgün Z. Kayıp veri sorununun çözümünde kullanılan farklı yöntemlerin ölçeklerin geçerlik ve güvenirliği bağlamında karşılaştırılması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Derg. 2015;6(2):254–67.
  • 18. Gözüm S, Aksayan S. Kültürlerarası ölçek uyarlaması için rehber II: Psikometrik özellikler ve kültürlerarası karşılaştırmalar. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Derg. 4. Baskı. 2003;1:3–11.
  • 19. Can A. SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. 5. baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık; 2017. p. 320-400
  • 20. Çokluk Ö, Şekercioğlu G, Büyüköztürk Ş. Sosyal Bilimler için Çok değişkenli istatistik SPSS ve LİSREL Uygulamaları Pegem Yayıncılık Ankara, 2016: 178-246. In: Sosyal Bilimler için Çok değişkenli istatistik SPSS ve LİSREL Uygulamaları. 4. Baskı. Ankara: Pegem Akademi; 2016. p. 177–330.
  • 21. Alici D. Okula Yönelik Tutum Ölçeği ’ nin Geliştirilmesi : Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması Development of an Attitude Scale Towards School : A Study on Reliability and Validity. Educ Sci. 2013;38(168):318–31.
  • 22. Yılmaz V, Çelik H. LİSREL 9.1 ile Yapısal Eşitlik Modelllemesi. 1. Baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık; 2014. p.10-45
  • 23. Võrk A, Kallaste E, Priinits M. Migration intentions of health care professionals: The case of Estonia. New patterns labour Migr Cent East Eur Cluj Napoca, Rom Public Polisy Cent. 2004;(June 2004):168–82.
  • 24. Silvestri DM, Blevins M, Afzal AR, Andrews B, Derbew M, Kaur S, et al. Medical and nursing students’ intentions to work abroad or in rural areas: A cross-sectional survey in Asia and Africa. Bull World Health Organ [Internet]. 2014;92(10):750–9. Available from: http://www.who.int/entity/bulletin/volumes/92/10/14-136051.pdf

Development of an Attitude Scale for Brain Drain among nursing students: a reliability and validity study

Yıl 2018, Cilt: 43 Sayı: Ek 1, 207 - 215, 29.12.2018
https://doi.org/10.17826/cumj.427962

Öz

Purpose: The aim of this study is to develop a scale for identifying nursing students' attitudes towards brain drain. 

Materials and Methods: The study was conducted between 01.03.2018 and 25.04.2018 and 423 undergraduate nursing students attending 1st- 4th grades which was determined by the purpose sampling method. The research data is obtained from the 5 point likert type scale test form with 35 items. 

Results: The fit of the scale to the factor analysis was evaluated with the "Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) coefficient" and "Barlett Sphericity Test". As a result of exploratory factor analysis, 19 items were subtracted from the scale. The remaining 16-item in the draft scale explained 51% of the total variance. The items were grouped under 2 components as "push and pull factors". The factor loadings of the scale ranged from 0.93 to 0.37 and the corrected ıtem- total correlations ranged from 0.81 to 0.34. It has been found that Cronbach Alpha for all scale, first and second components are 0.91; 0.88; and 0.86 irrespectively. Confirmatory factor analysis was performed by the another sample group of 396 nursing students to improve the validity of the scale. The results of confirmatory factor analysis indicated that factor structure fit the data (χ2/ sd= 3.68, RMSEA=0.083, CFI=0.97, NFI=0.96, GFI=0.89, AGFI= 0.86). 

Conclusion: The scale is a reliable and a valid tool for measuring the attitudes of the nursing students towards brain drain. The scale should also be tried in different sample groups.


Kaynakça

  • 1. Şenay G. Uluslararası göç ve kalkınma tartışmaları: Beyin göçü üzerine bir inceleme. Ankara Üniversitesi SBF Derg [Internet]. 2008 [cited 2018 May 26];63(3):65–82. Available from: http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/42/935/11652.pdf
  • 2. Kizito S, Mukunya D, Nakitende J, Nambasa S, Nampogo A, Kalyesubula R, et al. Career intentions of final year medical students in Uganda after graduating: The burden of brain drain Career choice, professional education and development. BMC Med Educ [Internet]. 2015;15(1):1–7. Available from: http://dx.doi.org/10.1186/s12909-015-0396-0
  • 3. ILO. Promoting Decent Work Across Borders: A Project for Migrant Health Professionals and Skilled Workers [Internet]. ILO. 2014 [cited 2018 Mar 10]. p. 1–2. Available from: http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/@asia/@ro-bangkok/@ilo-manila/documents/publication/wcms_214081.pdf
  • 4. World Health Organization. Migration of health workers. 2014;1–220. Available from: http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=4021817&tool=pmcentrez&rendertype=abstract
  • 5. Report TWH. Working together for health. World Health Organization. 2006;19(3):237.
  • 6. Bakırtaş T, Kandemir O. Gelişmekte olan ülkeler ve beyi̇n göçü: Türkiye örneği. Kastamonu Eğitim Derg 961-974. 2010;18(3):961–74.
  • 7. Thapa B, Shrestha K. Factors influencing brain drain among Nepalese nurses. Kathmandu Univ Med J. 2017;15(57):35–9.
  • 8. Abuosi AA, Abor PA. Migration intentions of nursing students in Ghana: Implications for human resource development in the health sector. J Int Migr Integr. 2015;16(3):593–606.
  • 9. Kirigia JM, Gbary AR, Muthuri LK, Nyoni J, Seddoh A. The cost of health professionals’ brain drain in Kenya. BMC Health Serv Res. 2006;6:1–10.
  • 10. ICN. Nursing Workforce Profile [Internet]. 2015. Available from: http://www.icn.ch/images/stories/documents/pillars/sew/DATASHEET_SUMMARY_NURSING_PROFILE_WFF_2015.pdf
  • 11. Windows M, Os M, When CP, Wei Y, Yildirim P, den Bulte C, et al. No Title No Title. Uma ética para quantos? [Internet]. 2014;XXXIII(2):81–7. Available from: http://www.americanbanker.com/issues/179_124/which-city-is-the-next-big-fintech-hub-new-york-stakes-its-claim-1068345-1.html
  • 12. Nguyen L, Ropers S, Nderitu E, Zuyderduin A, Luboga S, Hagopian A. Intent to migrate among nursing students in Uganda: Measures of the brain drain in the next generation of health professionals. Hum Resour Health. 2008;6:1–11.
  • 13. Solak M. Türkiye’de Sağlık Eğitimi ve Sağlık İnsan Gücü Raporu [Internet]. 2014. Available from: https://sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/kitaplar/insangucu.pdf
  • 14. Örsal Ö, Kubilay G. Aile planlaması tutum ölçeğinin geliştirilmesi. İÜFN Hem Derg. 2007;15(60):155–64.
  • 15. Erkuş A. Ölçek Geliştirmeye Hazırlık. In: Psikolojide Ölçme ve Ölçek Geliştirme. 1.baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık; 2012. p. 50.
  • 16. Alpar R. Geçerlik ve Güvenirlik. In: Uygulamalı İstatistik ve Geçerlik. 4. Baskı. Ankara: Detay Anatolia Akademik Yayıncılık Ltd.Şti.; 2016. p. 501–619.
  • 17. Şahin Kürşad M, Nartgün Z. Kayıp veri sorununun çözümünde kullanılan farklı yöntemlerin ölçeklerin geçerlik ve güvenirliği bağlamında karşılaştırılması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Derg. 2015;6(2):254–67.
  • 18. Gözüm S, Aksayan S. Kültürlerarası ölçek uyarlaması için rehber II: Psikometrik özellikler ve kültürlerarası karşılaştırmalar. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Derg. 4. Baskı. 2003;1:3–11.
  • 19. Can A. SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. 5. baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık; 2017. p. 320-400
  • 20. Çokluk Ö, Şekercioğlu G, Büyüköztürk Ş. Sosyal Bilimler için Çok değişkenli istatistik SPSS ve LİSREL Uygulamaları Pegem Yayıncılık Ankara, 2016: 178-246. In: Sosyal Bilimler için Çok değişkenli istatistik SPSS ve LİSREL Uygulamaları. 4. Baskı. Ankara: Pegem Akademi; 2016. p. 177–330.
  • 21. Alici D. Okula Yönelik Tutum Ölçeği ’ nin Geliştirilmesi : Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması Development of an Attitude Scale Towards School : A Study on Reliability and Validity. Educ Sci. 2013;38(168):318–31.
  • 22. Yılmaz V, Çelik H. LİSREL 9.1 ile Yapısal Eşitlik Modelllemesi. 1. Baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık; 2014. p.10-45
  • 23. Võrk A, Kallaste E, Priinits M. Migration intentions of health care professionals: The case of Estonia. New patterns labour Migr Cent East Eur Cluj Napoca, Rom Public Polisy Cent. 2004;(June 2004):168–82.
  • 24. Silvestri DM, Blevins M, Afzal AR, Andrews B, Derbew M, Kaur S, et al. Medical and nursing students’ intentions to work abroad or in rural areas: A cross-sectional survey in Asia and Africa. Bull World Health Organ [Internet]. 2014;92(10):750–9. Available from: http://www.who.int/entity/bulletin/volumes/92/10/14-136051.pdf
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Emine Öncü 0000-0001-6660-1640

Hüseyin Selvi 0000-0002-3513-0003

Sümbüle K. Vayısoğlu 0000-0002-3302-037X

Halil Ceyhan 0000-0002-7472-578X

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2018
Kabul Tarihi 30 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 43 Sayı: Ek 1

Kaynak Göster

MLA Öncü, Emine vd. “Hemşirelik öğrencilerinde Beyin Göçüne Yönelik Tutum Ölçeği geliştirilmesi: Güvenirlik Ve geçerlik çalışması”. Cukurova Medical Journal, c. 43, sy. Ek 1, 2018, ss. 207-15, doi:10.17826/cumj.427962.

Cited By