Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Geleneksel Gıdaların Okul Çağı Çocuklarının Beslenmesindeki Rolü

Yıl 2016, Cilt: 37 Sayı: 3, 292 - 302, 28.10.2016
https://doi.org/10.17776/csj.59128

Öz

6-12 yaş arası zamanı kapsayan okul çağı, çocukların fiziksel ve
duygusal gelişimlerinin yoğun olarak gerçekleştiği bir dönemdir. Bu dönemde,
çocuklar okulda para harcamaya ve tüketeceği yiyecekleri kendi başlarına
seçmeye meyillidirler. Küreselleşen dünyanın çocukların yaşamına en büyük
yansımalarından birisi de fast-food (ayaküstü) tüketim alanlarının artmasıdır.
Fast-food yiyecek ve içecekler, çoğunlukla yüksek kalori, yağ ve tuz oranı gibi
birçok sağlık riskini bünyelerinde barındırırlar. Okul çağındaki çocuklar
arasında bu tür zararlı yiyecekleri satın alma oldukça yaygındır. Bu çalışmada,
yoğurt ve pekmez gibi geleneksel gıdaların yanı sıra minimal
işlenmiş/işlenmemiş gıdaların modern tüketim modeline karşı üstünlükleri ve
okul çağı çocuklarının beslenmesi üzerindeki faydaları üzerinde durulmuştur.
Sonuç olarak, çocuk menülerinin yanı sıra okul kantinlerinde ve öğrenci
yemekhanelerinde geleneksel gıdaların dâhil edilmesinin öğrencilere daha
sağlıklı bir beslenme alışkanlığı sağlayacağı ve onların geleneksel gıdaları
daha fazla tüketmeleri için teşvik edilmeleri gerektiği anlaşılmıştır.

Kaynakça

  • 1. Turan, T., Ceylan, S. S., Çetinkaya, B., Altundağ, S. (2009). Meslek lisesi öğrencilerinin obezite sıklığının ve beslenme alışkanlıklarının incelenmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8 (1), 5-12.
  • 2. Yabancıl, N., Şimşek I., İstanbulluoğlu, H., Bakır, B. (2009). Ankara’da bir anaokulunda şişmanlık prevelansı ve etkileyen etmenler. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8 (5), 397-404.
  • 3. Küçükömürler, S., (2012). Anne ve Çocuk Beslenmesi. Pegem Akademi: Ankara
  • 4. Demirsezen, E., Coşansu, G. (2005). Adölesan çağı öğrencilerde beslenme alışkanlıklarının değerlendirilmesi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi STED, 14 (8), 174-178.
  • 5. Özmert, E. N. (2005). Erken çocukluk gelişiminin desteklenmesi-I: Beslenme. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 48, 179-195.
  • 6. Yabancı, N. (2011). Okul sağlığı ve beslenme programları. TAF Preventive Medicine Bulletin, 10 (3), 361-368.
  • 7. Güler, G., Kubilay, G. (2004). Bir ilköğretim okulu öğrencilerinin fiziksel bakım sorunlarının belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 26 (2), 60-65.
  • 8. Swith, J. T. S., (2013). İlkokul Yıllarında Fiziksel Büyüme ve Motor Gelişim (14. Bölüm). Erken Çocukluk Döneminde Gelişim Nobel: Ankara
  • 9. Doğan, S., Uğurlu C. T., Çetinkaya, M. (2015). Öğretmen görüşlerine göre obezitenin eğitim öğretim süreçlerine yansımaları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (54), 173-191.
  • 10. Babaoğlu, K., Hatun, Ş. (2002). Çocukluk Çağında Obezite. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi STED, 11 (1), 8-10
  • 11. Altunkaynak, B. Z., Özbek, E. (2006). Obezite: nedenleri ve tedavi seçenekleri. Van Tıp Dergisi, 13 (4), 138-142
  • 12. Kudaş, S., Ülkar, Bülent, Erdoğan, A., Çırçı, E. (2005). Ankara ili 11-12 yaş grubu çocukların fiziksel aktivite ve bazı beslenme alışkanlıkları. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 16 (1), 19-29
  • 13. Dündar, Y., Evliyaoğlu, O., Hatun, Ş. (2000). Okul çocuklarında boy kısalığı ve obesite: ihmal edilen bir sorun. Türkiye Klinikleri Journal of Pediatrics, 9 (1), 19-22
  • 14. Sağlık Bakanlığı (2013). Okul öncesi ve okul çağı çocuklara yönelik beslenme önerileri ve menü programları. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Kurumu: Ankara.
  • 15. Jordana J. (2000). Traditional foods: challenges facing the European food industry. Food Research International, 33, 147-152.
  • 16. AB (2006). Avrupa Birliği Council Regulation (EC) No 509/2006 of 20 March 2006 on agricultural products and foodstuffs as traditional specialities guaranteed. Official Journal of the European Union L 93/1
  • 17. Guerrero, L, Guardia, M.D., Xicola, J., Verbeke, W., Vanhonacker, F., Zakowska-Biemans, S., Sajdakowska, M., Sulmont-Rosse, C., Issanchou, S., Contel, M., Scalvedi, M.L., Granli, B.S., Hersleth, M. (2009). Consumer-driven definition of traditional food products and innovation in traditional foods. A qualitative cross-cultural study. Appetite, 52, 345–354.
  • 18. Chambers, S., Lobb, A., Butler, L., Harvey, K., Traill, B. (2007). Local, national and imported foods: a qualitative study. Appetite, 49, 208–213.
  • 19. Trichopoulou, A., Vasilopoulou, E., Georga, K., Soukara, S., Dilis, V. (2006). Traditional foods: why and how to sustain them. Trends in Food Science & Technology, 17, 498–504.
  • 20. İnanç, N. (2010). Geleneksel Türk mutfağı ve sağlık, 1. Uluslararası Adriyatikten Kafkaslara Geleneksel Gıdalar Sempozyumu, Tekirdağ, 13-15.
  • 21. Artık, N., Poyrazoğlu, E.S. (2010). Geleneksel Türk mutfağı ve sağlık, 1. Uluslararası Adriyatikten Kafkaslara Geleneksel Gıdalar Sempozyumu, Tekirdağ, 1-12.
  • 22. Shah, N.P. (2013). Health benefits of yogurt and fermented milks. In: Manufacturing Yogurt and Fermented Milks, 2nd Edition, Edited by Candan, R.C., Kilara, A., Blackwell Publishing Ltd., Oxford, UK.
  • 23. Baysal, A. (2009). Geleneksel gıdaların sağlık üzerine etkileri. 2. Geleneksel Gıdalar Sempozyumu, Van, 5-6.
  • 24. Kotancılar, H. G., Gerçekaslan, K.E., Karaoğlu, M.M. (2009). 2. Geleneksel Gıdalar Sempozyumu, Van, 58-61.
  • 25. Katina, K., Arendt, E., Liukkonen, K.H., Autio, K., Flander, L., Poutanen, K. (2005). Potential of sourdough for healthier cereal products. Trends in Food Science & Technology, 16, 104–112.
  • 26. Batu, A. (2006). Klasik ve modern yönteme göre sıvı ve beyaz katı üzüm pekmezi (Zile pekmezi) üretimi. Gıda Teknolojileri Elektronik Dergisi, 2, 9-26.
  • 27. Batu, A., Gök, V. (2006). Pekmez üretiminde HACCP uygulaması. Gıda Teknolojileri Elektronik Dergisi, 3, 1-18.
  • 28. MEB (2011). Okul Kantinlerindeki Gıda Satışı Genelgesi, Milli Eğitim Bakanlığı, 2011/41 Sayı:1782

An Investigation on Role of Traditonal Foods on Nutrition of School Age Children

Yıl 2016, Cilt: 37 Sayı: 3, 292 - 302, 28.10.2016
https://doi.org/10.17776/csj.59128

Öz

School-age, which comprises the stage between 6-12 age, is a period that
an intense physical and sensual growth of children occurs. In this period,
children are willing spend money and select foods for consumption themselves at
school. One of the responses of globalizing world on children lifestyle is
increase of fast-food areas. Fast-foods and beverages contain many health risks
such as high calorie, high fat and salt ratio. Spending of pocket-money for
these type of unhealthy foods is common among the children. In this study, superiorities
of traditional foods including yogurt and pekmez as well as minimally
processed/unprocessed foods against modern consumption model and importance of
these type of foods on nutrition of school-age children were discussed. In
conclusion, it was understood that inclusion of traditional foods in school
canteens and student cafeterias as well as in children diets provide healthier
nutrition habits to students and they should be encouraged consume traditional
foods.

Kaynakça

  • 1. Turan, T., Ceylan, S. S., Çetinkaya, B., Altundağ, S. (2009). Meslek lisesi öğrencilerinin obezite sıklığının ve beslenme alışkanlıklarının incelenmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8 (1), 5-12.
  • 2. Yabancıl, N., Şimşek I., İstanbulluoğlu, H., Bakır, B. (2009). Ankara’da bir anaokulunda şişmanlık prevelansı ve etkileyen etmenler. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8 (5), 397-404.
  • 3. Küçükömürler, S., (2012). Anne ve Çocuk Beslenmesi. Pegem Akademi: Ankara
  • 4. Demirsezen, E., Coşansu, G. (2005). Adölesan çağı öğrencilerde beslenme alışkanlıklarının değerlendirilmesi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi STED, 14 (8), 174-178.
  • 5. Özmert, E. N. (2005). Erken çocukluk gelişiminin desteklenmesi-I: Beslenme. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 48, 179-195.
  • 6. Yabancı, N. (2011). Okul sağlığı ve beslenme programları. TAF Preventive Medicine Bulletin, 10 (3), 361-368.
  • 7. Güler, G., Kubilay, G. (2004). Bir ilköğretim okulu öğrencilerinin fiziksel bakım sorunlarının belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 26 (2), 60-65.
  • 8. Swith, J. T. S., (2013). İlkokul Yıllarında Fiziksel Büyüme ve Motor Gelişim (14. Bölüm). Erken Çocukluk Döneminde Gelişim Nobel: Ankara
  • 9. Doğan, S., Uğurlu C. T., Çetinkaya, M. (2015). Öğretmen görüşlerine göre obezitenin eğitim öğretim süreçlerine yansımaları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (54), 173-191.
  • 10. Babaoğlu, K., Hatun, Ş. (2002). Çocukluk Çağında Obezite. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi STED, 11 (1), 8-10
  • 11. Altunkaynak, B. Z., Özbek, E. (2006). Obezite: nedenleri ve tedavi seçenekleri. Van Tıp Dergisi, 13 (4), 138-142
  • 12. Kudaş, S., Ülkar, Bülent, Erdoğan, A., Çırçı, E. (2005). Ankara ili 11-12 yaş grubu çocukların fiziksel aktivite ve bazı beslenme alışkanlıkları. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 16 (1), 19-29
  • 13. Dündar, Y., Evliyaoğlu, O., Hatun, Ş. (2000). Okul çocuklarında boy kısalığı ve obesite: ihmal edilen bir sorun. Türkiye Klinikleri Journal of Pediatrics, 9 (1), 19-22
  • 14. Sağlık Bakanlığı (2013). Okul öncesi ve okul çağı çocuklara yönelik beslenme önerileri ve menü programları. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Kurumu: Ankara.
  • 15. Jordana J. (2000). Traditional foods: challenges facing the European food industry. Food Research International, 33, 147-152.
  • 16. AB (2006). Avrupa Birliği Council Regulation (EC) No 509/2006 of 20 March 2006 on agricultural products and foodstuffs as traditional specialities guaranteed. Official Journal of the European Union L 93/1
  • 17. Guerrero, L, Guardia, M.D., Xicola, J., Verbeke, W., Vanhonacker, F., Zakowska-Biemans, S., Sajdakowska, M., Sulmont-Rosse, C., Issanchou, S., Contel, M., Scalvedi, M.L., Granli, B.S., Hersleth, M. (2009). Consumer-driven definition of traditional food products and innovation in traditional foods. A qualitative cross-cultural study. Appetite, 52, 345–354.
  • 18. Chambers, S., Lobb, A., Butler, L., Harvey, K., Traill, B. (2007). Local, national and imported foods: a qualitative study. Appetite, 49, 208–213.
  • 19. Trichopoulou, A., Vasilopoulou, E., Georga, K., Soukara, S., Dilis, V. (2006). Traditional foods: why and how to sustain them. Trends in Food Science & Technology, 17, 498–504.
  • 20. İnanç, N. (2010). Geleneksel Türk mutfağı ve sağlık, 1. Uluslararası Adriyatikten Kafkaslara Geleneksel Gıdalar Sempozyumu, Tekirdağ, 13-15.
  • 21. Artık, N., Poyrazoğlu, E.S. (2010). Geleneksel Türk mutfağı ve sağlık, 1. Uluslararası Adriyatikten Kafkaslara Geleneksel Gıdalar Sempozyumu, Tekirdağ, 1-12.
  • 22. Shah, N.P. (2013). Health benefits of yogurt and fermented milks. In: Manufacturing Yogurt and Fermented Milks, 2nd Edition, Edited by Candan, R.C., Kilara, A., Blackwell Publishing Ltd., Oxford, UK.
  • 23. Baysal, A. (2009). Geleneksel gıdaların sağlık üzerine etkileri. 2. Geleneksel Gıdalar Sempozyumu, Van, 5-6.
  • 24. Kotancılar, H. G., Gerçekaslan, K.E., Karaoğlu, M.M. (2009). 2. Geleneksel Gıdalar Sempozyumu, Van, 58-61.
  • 25. Katina, K., Arendt, E., Liukkonen, K.H., Autio, K., Flander, L., Poutanen, K. (2005). Potential of sourdough for healthier cereal products. Trends in Food Science & Technology, 16, 104–112.
  • 26. Batu, A. (2006). Klasik ve modern yönteme göre sıvı ve beyaz katı üzüm pekmezi (Zile pekmezi) üretimi. Gıda Teknolojileri Elektronik Dergisi, 2, 9-26.
  • 27. Batu, A., Gök, V. (2006). Pekmez üretiminde HACCP uygulaması. Gıda Teknolojileri Elektronik Dergisi, 3, 1-18.
  • 28. MEB (2011). Okul Kantinlerindeki Gıda Satışı Genelgesi, Milli Eğitim Bakanlığı, 2011/41 Sayı:1782
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Mühendislik
Bölüm Derleme
Yazarlar

Hamdi Karakaş

Fatih Törnük Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 28 Ekim 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 37 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Karakaş, H., & Törnük, F. (2016). An Investigation on Role of Traditonal Foods on Nutrition of School Age Children. Cumhuriyet Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Fen Bilimleri Dergisi, 37(3), 292-302. https://doi.org/10.17776/csj.59128
AMA Karakaş H, Törnük F. An Investigation on Role of Traditonal Foods on Nutrition of School Age Children. Cumhuriyet Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Fen Bilimleri Dergisi. Ekim 2016;37(3):292-302. doi:10.17776/csj.59128
Chicago Karakaş, Hamdi, ve Fatih Törnük. “An Investigation on Role of Traditonal Foods on Nutrition of School Age Children”. Cumhuriyet Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Fen Bilimleri Dergisi 37, sy. 3 (Ekim 2016): 292-302. https://doi.org/10.17776/csj.59128.
EndNote Karakaş H, Törnük F (01 Ekim 2016) An Investigation on Role of Traditonal Foods on Nutrition of School Age Children. Cumhuriyet Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Fen Bilimleri Dergisi 37 3 292–302.
IEEE H. Karakaş ve F. Törnük, “An Investigation on Role of Traditonal Foods on Nutrition of School Age Children”, Cumhuriyet Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Fen Bilimleri Dergisi, c. 37, sy. 3, ss. 292–302, 2016, doi: 10.17776/csj.59128.
ISNAD Karakaş, Hamdi - Törnük, Fatih. “An Investigation on Role of Traditonal Foods on Nutrition of School Age Children”. Cumhuriyet Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Fen Bilimleri Dergisi 37/3 (Ekim 2016), 292-302. https://doi.org/10.17776/csj.59128.
JAMA Karakaş H, Törnük F. An Investigation on Role of Traditonal Foods on Nutrition of School Age Children. Cumhuriyet Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Fen Bilimleri Dergisi. 2016;37:292–302.
MLA Karakaş, Hamdi ve Fatih Törnük. “An Investigation on Role of Traditonal Foods on Nutrition of School Age Children”. Cumhuriyet Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Fen Bilimleri Dergisi, c. 37, sy. 3, 2016, ss. 292-0, doi:10.17776/csj.59128.
Vancouver Karakaş H, Törnük F. An Investigation on Role of Traditonal Foods on Nutrition of School Age Children. Cumhuriyet Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Fen Bilimleri Dergisi. 2016;37(3):292-30.