Loading [a11y]/accessibility-menu.js
Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Âşık Veysel Şatıroğlu on the Internet

Yıl 2023, Cilt: 47, 29 - 40, 30.11.2023

Öz

The internet environment is important in terms of protecting, spreading, keeping alive and transferring folklore products to wider masses. It also plays an important role in keeping the minstrelsy tradition alive for centuries. Today, minstrels share their works, performances, poems and other movements with their fans through social media, which is a result of the internet. On the other hand, the works, performances, visuals, stories and poems of the deceased minstrels are shared on the internet and presented to the global community by their relatives or fans. One of the minstrels in question is Âşık Veysel Şatıroğlu. In this study, the situation of Âşık Veysel in the internet environment will be discussed due to the announcement of 2023 as the "Year of Âşık Veysel". Even though Âşık Veysel passed away 50 years ago, he continues to exist on the internet in a very lively way. In the internet, situations such as accounts, pages, groups, shares made, sharing of his poems and performances, and vocalization of his poems by others are frequently encountered. These situations show that Veysel's influence on humanity still continues. In the study, the status of Âşık Veysel in the internet environment was revealed by collecting data from sources named Google, Youtube, Facebook, Twitter and Instagram. It is seen that the sharing of Âşık Veysel and his products on the internet is common. This shows that Âşık Veysel continues to exist in the social memory vividly and his friends have not forgotten him.

Kaynakça

  • Âşıklık Geleneği”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 55, 323-328.
  • Bâkiler, Y. B. (1989). Âşık Veysel. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Başaran, U. (2020). “Âşık Veysel ve Köy Enstitüleri”. Ihlamur Kültür, Sanat ve Edebiyat Dergisi, 12(89), 90-92.
  • Bekki, S. (2021). “Âşık Veysel’in Esma Hanım’la Evliliği ve Yaygın Bir Fakelore Örneği Olarak Ayakkabı Öyküsü”.
  • G. Babaarslan, S. Mutlu Kırlı, O. Kırlı, M. Yılmaz (Ed.), Prof. Dr. M. Fatih Köksal’a Armağan (s. 363-376). Ankara: Dün Bugün Yarın Yayınları.
  • Bekki, S. (2022). “Kendini Yazdıran Sanatkâr: Âşık Veysel”. S. Şenel (Haz.), Âşık Veysel (s. 492-513). İstanbul: İBB Kültür Varlıkları Dairesi Başkanlığı Kütüphane ve Müzeler Müdürlüğü.
  • Çobanoğlu, Ö. (2018). “Halkbiliminde Yeni Paradigmalar Bağlamında İnternet Folkloru”. 9. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi Bildirileri (Genel Konular) (s. 121-126). Anlara: T. C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Araştırma ve Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • Düzgün, D. (2017). “Âşık Edebiyatı”. M. Ö. Oğuz (Ed.), Türk Halk Edebiyatı El Kitabı (s. 287-344). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Düzgün, D. ve Altınışık, M. E. (2018). “Sanatkârıyla Bütünleşen ve Ondan Daha Fazla Ünlenen Eser Örneği Olarak “Sefil Baykuş” Şiiri”. B. V. Yıldız (Ed.). Ölümünün 100. Yılında Kağızmanlı Hıfzı Uluslararası Sempozyumu Bildiriler (s. 135-156). İstanbul: Akademi Ajans Matbaa, 135-156.
  • Fidan, S. (2017). Âşıklık Geleneği ve Medya Endüstrisi -Geleneksel Müziğin Medyadaki Serüveni-. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Günay, U. (1993). “Âşık Veysel ve Âşık Tarzı Şiir Geleneği”. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 10(1), 21-42.
  • Güvenç, A. Ö. (2014). “İnternet Folkloru Üzerine Önerilen Bir Terim: E-Folklor”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(2), 31-46.
  • Kaya, D. (2011). Âşık Veysel. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Sezgin, R. (2022). “İnternet Ortamında Âşık Cemal Divanî”. Culture and Civilization, 1(3), 59-77.
  • Şimşek, E. (2016). “Âşık Veysel’in Âşıklık Geleneği İçerisindeki Yeri Üzerine Bir Değerlendirme”. Akra Kültür, Sanat ve Edebiyat Dergisi, 9, 117-126.
  • Oğuz, M. Ö. (2003). “Prof. Dr. Talat S. Halman ve Âşıklamaları”. Milli Folklor, 8(57), 5-9.
  • Özdemir, N. (2011). “Âşıklık Geleneği ve Medya”. Yaşayan Âşık Sanatı Sempozyum Bildirileri (s. 33-52). Ankara: Gazi Üniversitesi ve Türk Halkbilimi Araştırma ve Uygulama Merkezi (THMBER) Yayınları.
  • Özdemir, N. (2015). Medya, Kültür ve Edebiyat. Ankara: Grafiker Yayınları. İnternet Kaynakları
  • URL-1: https://www.unesco.org.tr/Home/AnnouncementDetail/6070 (erişim tarihi: 29.08.2023).
  • URL-2: https://www.asikveysel.com/ (erişim tarihi: 29.08.2023).
  • URL-3: https://www.youtube.com/watch?v=CO4sh_soeoU (erişim tarihi: 29.08.2023).

İNTERNET ORTAMINDA ÂŞIK VEYSEL ŞATIROĞLU

Yıl 2023, Cilt: 47, 29 - 40, 30.11.2023

Öz

İnternet ortamı folklor ürünlerinin korunması, yayılması, yaşatılması ve daha geniş kitlelere aktarılması açısından önem taşımaktadır. Yüzyıllardır varlığını sürdüren âşıklık geleneğinin yaşatılmasında da önemli roller üstlenmektedir. Günümüzde âşıklar, eserlerini, icralarını, şiirlerini ve diğer hareketlerini internetin bir getirisi olan sosyal medya aracılığıyla hayranlarıyla paylaşmaktadır. Vefat eden âşıkların ise yakınları veya hayranları tarafından eserleri, icraları, görselleri, anlattıkları hikâyeler ve şiirleri internet ortamında paylaşılarak küresele sunulmaktadır. Bahse konu olan âşıklardan birisi de Âşık Veysel Şatıroğlu’dur. Çalışmada 2023 yılının “Âşık Veysel Yılı” ilan edilmesi münasebetiyle Âşık Veysel’in internet ortamındaki durumu mevzubahis edilecektir. Âşık Veysel, vefat edeli 50 yıl olmasına rağmen internet ortamında oldukça canlı bir şekilde varlığını sürdürmektedir. İnternet ortamında onun adına oluşturulan hesaplar, sayfalar, gruplar, yapılan paylaşımlar, şiirlerinin ve icralarının paylaşımı, şiirlerinin başkaları tarafından seslendirilmesi gibi durumlarla sıklıkla karşılaşılmaktadır. Bu durumlar Veysel’in insanlık üzerindeki etkisinin hâlâ devam ettiğini göstermektedir. Çalışma içerisinde Âşık Veysel’in internet ortamındaki durumu Google, Youtube, Facebook, Twitter ve Instagram adlı kaynaklardan veriler toplanarak ortaya koyulmuştur. Âşık Veysel’in ve ortaya koyduğu ürünlerin internet ortamında paylaşımının yaygın olduğu görülmektedir. Bu durum, Âşık Veysel’in toplumsal bellekte canlı bir şekilde varlığını sürdürdüğünü ve dostlarının onu unutmadığını göstermektedir.

Kaynakça

  • Âşıklık Geleneği”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 55, 323-328.
  • Bâkiler, Y. B. (1989). Âşık Veysel. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Başaran, U. (2020). “Âşık Veysel ve Köy Enstitüleri”. Ihlamur Kültür, Sanat ve Edebiyat Dergisi, 12(89), 90-92.
  • Bekki, S. (2021). “Âşık Veysel’in Esma Hanım’la Evliliği ve Yaygın Bir Fakelore Örneği Olarak Ayakkabı Öyküsü”.
  • G. Babaarslan, S. Mutlu Kırlı, O. Kırlı, M. Yılmaz (Ed.), Prof. Dr. M. Fatih Köksal’a Armağan (s. 363-376). Ankara: Dün Bugün Yarın Yayınları.
  • Bekki, S. (2022). “Kendini Yazdıran Sanatkâr: Âşık Veysel”. S. Şenel (Haz.), Âşık Veysel (s. 492-513). İstanbul: İBB Kültür Varlıkları Dairesi Başkanlığı Kütüphane ve Müzeler Müdürlüğü.
  • Çobanoğlu, Ö. (2018). “Halkbiliminde Yeni Paradigmalar Bağlamında İnternet Folkloru”. 9. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi Bildirileri (Genel Konular) (s. 121-126). Anlara: T. C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Araştırma ve Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • Düzgün, D. (2017). “Âşık Edebiyatı”. M. Ö. Oğuz (Ed.), Türk Halk Edebiyatı El Kitabı (s. 287-344). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Düzgün, D. ve Altınışık, M. E. (2018). “Sanatkârıyla Bütünleşen ve Ondan Daha Fazla Ünlenen Eser Örneği Olarak “Sefil Baykuş” Şiiri”. B. V. Yıldız (Ed.). Ölümünün 100. Yılında Kağızmanlı Hıfzı Uluslararası Sempozyumu Bildiriler (s. 135-156). İstanbul: Akademi Ajans Matbaa, 135-156.
  • Fidan, S. (2017). Âşıklık Geleneği ve Medya Endüstrisi -Geleneksel Müziğin Medyadaki Serüveni-. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Günay, U. (1993). “Âşık Veysel ve Âşık Tarzı Şiir Geleneği”. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 10(1), 21-42.
  • Güvenç, A. Ö. (2014). “İnternet Folkloru Üzerine Önerilen Bir Terim: E-Folklor”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(2), 31-46.
  • Kaya, D. (2011). Âşık Veysel. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Sezgin, R. (2022). “İnternet Ortamında Âşık Cemal Divanî”. Culture and Civilization, 1(3), 59-77.
  • Şimşek, E. (2016). “Âşık Veysel’in Âşıklık Geleneği İçerisindeki Yeri Üzerine Bir Değerlendirme”. Akra Kültür, Sanat ve Edebiyat Dergisi, 9, 117-126.
  • Oğuz, M. Ö. (2003). “Prof. Dr. Talat S. Halman ve Âşıklamaları”. Milli Folklor, 8(57), 5-9.
  • Özdemir, N. (2011). “Âşıklık Geleneği ve Medya”. Yaşayan Âşık Sanatı Sempozyum Bildirileri (s. 33-52). Ankara: Gazi Üniversitesi ve Türk Halkbilimi Araştırma ve Uygulama Merkezi (THMBER) Yayınları.
  • Özdemir, N. (2015). Medya, Kültür ve Edebiyat. Ankara: Grafiker Yayınları. İnternet Kaynakları
  • URL-1: https://www.unesco.org.tr/Home/AnnouncementDetail/6070 (erişim tarihi: 29.08.2023).
  • URL-2: https://www.asikveysel.com/ (erişim tarihi: 29.08.2023).
  • URL-3: https://www.youtube.com/watch?v=CO4sh_soeoU (erişim tarihi: 29.08.2023).
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültür Sosyolojisi
Bölüm Articles
Yazarlar

Ramazan Sezgin 0000-0002-1813-458X

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023Cilt: 47

Kaynak Göster

APA Sezgin, R. (2023). İNTERNET ORTAMINDA ÂŞIK VEYSEL ŞATIROĞLU. Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 47, 29-40.