BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Düşünme Becerilerini Kazandırma Yeterliklerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2002, Cilt: 10 Sayı: 10, - , 01.06.2002

Öz

“The Evalutıon of Fourth Grade Elementary School Teachers’ Competences About Teachıng Thınkıng Skılls in Socıal Studıes Course” In this study fourth grade elementary school social studies course has been evaluated in terms of teaching thinking skills which were chosen as problem solving decision making questioning creative and critical thinking skills The main purpose was to describe whether or not problem solving decision making questioning creative and critical thinking skills had been developed In addition to find out if there was a significant differences on teaching thinking skills scores in terms of sex teaching experience subject matter and school which was graduated was also the main focus of the study The subjects of the study consistent of 97 fourth grade elementary school teachers who were chosen randomly from 30 elementary schools in Antakya To collect data about research variables from the subjects questionnaire which was developed by the researher and classroom observation techniques were used Although questionnaire had been administered to all the 97 subject only 24 of them which were selected randomly had been observed in the classroom The findings of the study indicated that fourth grade elementary school teachers found themselves quite adequate in teaching thinking skills in social studies course Hovewer the results of the observation which were made by the researcher indicated that adequacy level of the teachers in teaching thinking skills was not high One way ANOVA statistical technique was used to find out if there were a significant differences on teaching thinking skills scores in term of school which was graduated sex teaching experience and subject matter of the teachers The results of the analyces score that no significant differences had been found on problem solving decision making questioning and critical thinking scores in terms of school which was graduated sex teaching experience and subject matter Hovewer a significant difference had been found on teaching creative thinking score in terms of teaching experience This difference was in favor of teachers who have 16 20 years experience Key Words: Social studies Thinking Skills Problem Solving Decision Making Questioning Critical Thinking Creative Thinking

Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Düşünme Becerilerini Kazandırma Yeterliklerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2002, Cilt: 10 Sayı: 10, - , 01.06.2002

Öz

Bu araştırmada ilköğretim okulları 4 Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde öğretmenlerin problem çözme karar verme soru sorma eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini kazandırma yeterlikleri değerlendirilmiştir Araştırmanın temel amacı bu düşünme becerilerinin öğrencilere kazandırılıp kazandırılmadığını betimlemek ve öğretmenlerin branş mesleki kıdem branş ve cinsiyetlerinin bu becerilerin öğretilmesinde farklılık yaratıp yaratmadığını saptamaktır Araştırma genel tarama türünde betimsel bir çalışma olmuştur Araştırmada Antakya merkezdeki 30 adet ilköğretim okulu 4 sınıflarını okutan 97 öğretmene uygulanan anket ve bunların içinden random ile seçilen 24 öğretmene uygulanan gözlem veri toplama aracı olarak kullanılmıştır Öğretmenlerin sınıfta düşünmeyi geliştirici etkinlikleri uygulama düzeyini belirlemek amacıyla geliştirilen anket ve gözlem formları birbirine paralel 6 alt bölümden oluşmuştur Bu formların I bölümünde öğretmenlerin kişisel bilgileri II bölümünde problem çözme karar verme eleştirel düşünme yaratıcı düşünme ve soru sorma becerilerine ait toplam 29 madde ile bu beceriler betimlenmiştir Yapılan istatistikler sonucunda ankete katılan öğretmenler belirtilen düşünme becerilerinin kazandırılmasında kendilerini yeterli bulmuşlardır Buna karşın araştırmacı tarafından yapılan gözlemde öğretmenlerin bu becerileri kazandırmada yetersiz ya da tamamen yetersiz oldukları ortaya çıkmıştır Tek yönlü varyans analizi one way ANOVA sonuçlarına göre öğretmenlerin mesleki kıdeminin cinsiyetinin branşının ve mezun olunan okul türünün problem çözme karar verme soru sorma ve eleştirel düşünme becerilerini kazandırmada anlamlı bir fark oluşturmamasına karşın 16 20 yıllık mesleki kıdeme sahip öğretmenlerin yaratıcı düşünme becerilerini kazandırmalarında anlamlı bir fark çıkmıştır Öğretmen eğitiminde düşünme becerileri ile ilgili ders okutulmaması programda bu becerilerin kazandırılması ile ilgili herhangi bir düzenleme olmaması eğitimin öğrenciyi merkeze almaması ve öğretmenlerin kendilerini geliştirme çabası içinde olmamaları gibi nedenler bu becerilerin sınıfta istenen düzeyde uygulanamaması sonucunu ortaya çıkarmıştır Anahtar Kelimeler: Sosyal Bilgiler Düşünme Becerileri Problem Çözme Karar Verme Soru Sorma Eleştirel Düşünme Yaratıcı Düşünme

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dr. İsmail Gelen Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2002
Gönderilme Tarihi 29 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2002 Cilt: 10 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Gelen, D. İ. (2002). Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Düşünme Becerilerini Kazandırma Yeterliklerinin Değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(10).