BibTex RIS Kaynak Göster

1 Düzeydeki 12 İstatistiki Bölgenin Gelişmişlik Durumlarının Faktör Analizi ile İncelenmesi

Yıl 2004, Cilt: 13 Sayı: 1, - , 01.06.2004

Öz

The problem of classification of the investigated units the determination of the “better ones” and developing solutions for “worse ones” in this direction is faced by the decision makers in many areas Thus to avoid subjectivity and to make better decisions statistical methods are usually used and the classification with the data in hands is done The mentioned problem is also faced in the “classification of provinces” The government decides to invest in which provinces and which provinces have to be priory developed by classification of the cities by their development Since there are quite a few variables that are thought to measure development multivariate statistical methods are used in the classification of the provinces To collect the regional statistics to make socio economic analyses of the regions to determine the framework of the regional policies and to establish a suitable and comparable database with European Union System Regional Statistical Units Classification is created in 08 28 2002 dated and 2002 4720 written decree By this classification 3 levels of regions are determined There are 12 statistical regions in the first level 26 in the second level and 81 in the third level In this study for the 12 statistical regions in the first level and the development classification of the provinces in these regions is tried to be done To accomplish this aim 21 socio economic variables that are thought to represent the development level are obtained from the SIS and SPO databases Keywords: Factor Analysis Classification of the provinces 12 statistical regions in the first level

1 Düzeydeki 12 İstatistiki Bölgenin Gelişmişlik Durumlarının Faktör Analizi ile İncelenmesi

Yıl 2004, Cilt: 13 Sayı: 1, - , 01.06.2004

Öz

İncelenen birimleri sınıflamak bu birimlerden “daha başarılı” olanları belirlemek ve bu doğrultuda “başarısız” birimler için çözüm önerileri geliştirmek pek çok alanda yetkililer için bir sorun olarak ortaya çıkmaktadır Bu amaçla sübjektiflikten kaçınma ve daha uygun kararlar vermek için genellikle istatistiksel yöntemler kullanılmakta eldeki veriler yardımıyla sınıflandırmanın yapılması sağlanmaktadır Sözü edilen bu problemle “illerin sınıflanması” aşamasında da karşılaşılır Devlet hangi illere yatırım yapması gerektiğini ve hangi illerin öncelikli olarak kalkındırılması gerektiğine illeri gelişmişliklerine göre sınıflandırarak karar verir Kalkınmayı ölçtüğü düşünülen pek çok değişken olduğundan illerin sınıflanmasında yaygın olarak çok değişkenli istatistiksel analiz yöntemleri kullanılmaktadır Bölgesel istatistiklerin toplanması bölgelerin sosyo ekonomik analizlerinin yapılması bölgesel politikaların çerçevesinin belirlenmesi ve Avrupa Birliği Sistemine uygun karşılaştırılabilir istatistiki veri tabanının oluşturulması amacıyla ülke çapında İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflandırması; 28 08 2002 tarih ve 2002 4720 sayılı kararname ile yapılmıştır Bu sınıflamaya göre üç düzeyde bölge ayırımı oluşturulmuştur 1 düzeyde 12 istatistiki bölge 2 düzeyde 26 istatistiki bölge 3 düzeyde ise 81 istatistiki bölge bulunmaktadır Çalışmada 1 düzeyde yer alan 12 istatistiki bölge için bu bölgelere dahil olan illerin gelişmişlik sıralaması belirlenmeye çalışılmıştır Bu amaçla DİE ve DPT veri tabanlarından elde edilen gelişmişlik düzeyini temsil edeceği düşünülen 21 sosyo ekonomik değişken faktör analizine tabii tutulmuştur Anahtar Kelimeler: Faktör analizi İllerin sınıflanması 1 düzeyde 12 istatistiki bölge

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Arş.gör.dr.ebru Özgür Bu kişi benim

Arş.gör.hüseyin Güler Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2004
Gönderilme Tarihi 29 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2004 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özgür, A., & Güler, A. (2004). 1 Düzeydeki 12 İstatistiki Bölgenin Gelişmişlik Durumlarının Faktör Analizi ile İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1).