In general electronic commerce is considered as one of the major concepts of new economy Electronic commerce allows individuals and organizations process and transfer data on the form of text voice and image through open and closed networks It can be claimed that electronic commerce is a new concept but its use in trade and commerce has already been established Because instruments of electronic commerce such as phone fax television EFT and EDI have been in use in trade and commerce for a long time However today electronic commerce is mostly associated with internet and for many people electronic commerce is perceived as commercial transactions through internet Due to the opportunities provided by electronic commerce in the development of economic and business activities there has been a strong desire to promote and expand its use So far the main indicator that leads to the expansion of electronic commerce is the increasing investments made into information and communication technologies Products of information technologies such as computers and internet have helped electronic commerce reach its status today In other words in the development of electronic commerce major supports comes from the increases in technologic innovations It is expected that the volume of electronic commerce will also be increasing However in real life it is believed that technological advancement alone is not sufficient for electronic commerce to expand further In this study development of electronic commerce and factors influencing this development will be examined by using data from different nations Besides the study intends to explore obstacles that are hindering the development of electronic commerce In the final section of this study recommendations will be made concerning the removal of obstacles which slow the expansion and development of electronic commerce Keywords: E Commerce Development of E Commerce Information and Communication Technology Obstacles
Yeni ekonominin temel dayanaklarından biri ve ticari alana yansıması olan elektronik ticaret; birey ve kurumların açık ya da kapalı ağlar üzerinden metin ses ve görüntü şeklindeki sayılaştırılmış verilerinin elektronik olarak işlenmesi ve iletilmesi olarak tanımlanabilir Elektronik ticaret kavram olarak yeni olmasına karşılık ticari alanda çok önceden yerini almış bir ticaret biçimidir denilebilir Bu yargıya elektronik ticaretin klasik araçları olarak kabul edilen telefon faks televizyon EFT ve EVD’nin ticari işlemlerde çok uzun zamandır kullanılması nedeniyle varılmaktadır Ancak günümüzde elektronik ticaret internetle özdeşleştirilmiştir ve internet üzerinden yapılan işlemler bütünü olarak algılanmaktadır Elektronik ticaretin ticari hayatta işlem yapan taraflara sunduğu avantajlar elektronik ticaretin gelişmesi ve yaygınlaşması arzularını arttırmaktadır Bugüne kadar elektronik ticaretin gelişimine zemin hazırlayan en önemli faktör bilişim teknolojilerine yapılan yatırımlar olmuştur Bilişim teknolojilerinin ürünü olan bilgisayar internet vb araçlar elektronik ticaretin günümüzdeki konumuna gelmesini sağlamıştır Yani elektronik ticaretin gelişiminde itici güç teknolojik yenilikler olmuştur ve yeniliklerin artmasıyla elektronik ticaret hacminin artması da beklenmektedir Ancak gerçek hayatta teknolojik yeniliklerin elektronik ticaret hacminin arttırılmasında yeterli olmadığı görülmektedir Bu çalışmada elektronik ticaretin gelişimini etkileyen faktörler ve ülkeler arasındaki dağılımı veriler yardımıyla açıklanacak gelişimi önündeki engeller tespit edilmeye çalışılacaktır Sonuç ve değerlendirme kısmında ise elektronik ticaretin gelişimi önündeki engellerin kaldırılması için alınması gereken önlemler üzerinde durulacaktır Anahtar Kelimeler:E ticaret E Ticaretin Gelişimi Bilişim Teknolojileri Engeller
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2004 |
Gönderilme Tarihi | 29 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2004 Cilt: 13 Sayı: 2 |