BibTex RIS Kaynak Göster

Watson Glaser Eleştirel Akıl Yürütme Gücü Ölçeği’nin w geaygö Üniversite ikinci Üçüncü Ve Dördüncü Sınıf ingilizce Bölümü Öğretmen Adayları Üzerindeki Güvenirlik Çalışması

Yıl 2007, Cilt: 16 Sayı: 1, 101 - 111, 01.06.2007

Öz

In this study various definitions of critical thinking and role of the teacher on the critical thinking are explained In addition measurement instruments related to critical thinking are introduced The porpuse of the present study was to investigate reliability of Watson Glaser Critical Thinking Appraisal W GEAYGÖ The sample consisted of 270 University students attended different classes second grade n:136 third grade n:50 fourth grade n:84 English teaching department at Cukurova University The Cronbach’s Alfa for the W GEAYGÖ was 38 Cronbach’s Alfa for subscale of inference 28 subscale of recognition of assuptions 35 subscale of deduction 14 subscale of interpretation 20 subscale of evaluation of arguments 10 Computed Guttman Split Half score was astimated as 31 Key Words: Thinking Critical Thinking Critical Thinking Scale

Kaynakça

  • Beyer, B. (1987). Practical Strategies for the Teaching of Thinking. Boston: Allyn and Bacon, INC.
  • Çıkrıkçı-Demirtaşlı, N. (1996). “Eleştirel düşünme: Bir ölçme aracı bir araştırma”, III. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, Çukurova Üniversitesi, Adana, ss.208-216
  • Doğan, İ. (1999). “Küresel değerler ve eğitimi Türkiye örneği” 21. Yüzyılın Eşiğinde Türk Eğitim Sistemi Ulusal Sempozyumu. Ankara: Öğretmen Hüseyin Hüsnü Tekışık Eğitim Araştırma-Geliştirme Merkezi.
  • Ennis, R.H. (1993). Critical Thinking Assesment. Theory Into Practice. Volume 32, Number 3, Summer 1993.
  • Ennis, R.H. (1991). “Goals for a critical thinking curriculum” In A Costa (Ed.). Developing Minds (Vol.1). Alexandria: Virginia. ASCD.
  • Fisher, R. (1995). Teaching Children to Think UK, Stanley Thornes (Publishers) Ltd.
  • İbşiroğlu, Z. (2002). “Eleştirel düşünme öğretilebilr mi?”, http://www.felsefeekibi.com, 2002
  • Kazancı, O. (1989). Eğitimde Eleştirici Düşünme ve Öğretimi, İstanbul: Kazancı Kitap A.Ş.
  • Kökdemir, D. (1999). “Üniversitede bir eleştirel düşünme yöntemi”, Cumhuriyet Bilim Teknik, s.632, ss.4-5
  • Kuran, K. (2002). “Öğretmenlik mesleği (niteliği ve özellikleri)”, Adil Türkoğlu (Ed). Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Ankara: İnci Ofset.
  • Norris, P.S. (1985). “Synthesis of research on critical thinking”, Educational Leadership, c.42, s.8, ss.40-45
  • Paul, R.W. (1991). “Staff development for critical thinking: lesson plan remodelling as the strategy”, A.L. Costa (Ed.). Developing Minds (A Reseource Book For Teaching Thinking). Revised Education, Volume1, Alexandria, Virginia:ASCD.
  • Sönmez, V. (1993), “Yaratıcı Okul, Öğretmen, Öğrenci”, Ayşegül Ataman (Ed). Yaratıcılık ve Eğitim XVII. Eğitim Toplantısı, Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları No:17
  • Şahinel, S. (2001). “Eleştirel düşünme becerileri ile tümleşik dil becerilerinin geliştirilmesi” Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tavşancıl, E.(2002). Tutumların Ölçülmesi ve Spss ile Veri Analizi. Nobel. Ankara.
  • Timuçin, A. (1992). Düşünce Tarihi, İstanbul: Çetin Matbaası.
  • Walsh, D.;Paul, R. (1988). “The goal of critical thinking: From educational ideal to edecational reality” Washington, D.C. Amerikan Federation of Teachers.
  • Wood, D. (1998). How Children Think And Learn Blackwell Publishers Ltd. 108 Cowley Road Oxford, UK.

WATSON-GLASER ELEŞTİREL AKIL YÜRÜTME GÜCÜ ÖLÇEĞİ’NİN (W-GEAYGÖ) ÜNİVERSİTE İKİNCİ, ÜÇÜNCÜ VE DÖRDÜNCÜ SINIF İNGİLİZCE BÖLÜMÜ ÖĞRETMEN ADAYLARI ÜZERİNDEKİ GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Yıl 2007, Cilt: 16 Sayı: 1, 101 - 111, 01.06.2007

Öz

Bu çalışmada, eleştirel düşünmenin ne olduğu üzerinde durularak, eleştirel
düşünmede öğretmenin rolü açıklanmış ve en son aşamada eleştirel düşünmeyi
ölçemeye yönelik bazı ölçme araçları tanıtılarak bu araçlardan Watson-Glaser Eleştirel
Akıl Yürütme Gücü Ölçeğinin (W- GEAYGÖ) üniversite ikinci, üçüncü ve dördüncü
sınıf İngilizce Bölümü öğretmen adayları üzerindeki güvenirliği incelenmiştir.
Araştırmanın örneklemini, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde 2005-2006
öğretim yılında 2. sınıf (n:136), 3.sınıf (n:50), 4. sınıf (n:84) İngilizce bölümü öğrencisi
olmak üzere 270 öğrenci oluşturmuştur Araştırma sonucunda, W-GEAYGÖ’nün iç
tutarlı güvenirliği Cronbach Alfa katsayısı tüm test için .38 olarak bulunmuştur. Alt
testler için ise Cronbach Alfa katsayıları Çıkarsama alt ölçeği için .28, Varsayımların
Farkına Varma alt ölçeği için .35, Tümdengelim alt ölçeği için .14, Yorumlama alt
ölçeği için .20, Karşı Görüşlerin Değerlendirilmesi alt ölçeğinin ise .10 olarak
saptanmıştır. Ayrıca ölçeğin kararlılığı hakkında bir fikir edinebilmek için test yarılama
tekniği olarak hesaplanan Guttman Split Half değeri .31 olarak belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Beyer, B. (1987). Practical Strategies for the Teaching of Thinking. Boston: Allyn and Bacon, INC.
  • Çıkrıkçı-Demirtaşlı, N. (1996). “Eleştirel düşünme: Bir ölçme aracı bir araştırma”, III. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, Çukurova Üniversitesi, Adana, ss.208-216
  • Doğan, İ. (1999). “Küresel değerler ve eğitimi Türkiye örneği” 21. Yüzyılın Eşiğinde Türk Eğitim Sistemi Ulusal Sempozyumu. Ankara: Öğretmen Hüseyin Hüsnü Tekışık Eğitim Araştırma-Geliştirme Merkezi.
  • Ennis, R.H. (1993). Critical Thinking Assesment. Theory Into Practice. Volume 32, Number 3, Summer 1993.
  • Ennis, R.H. (1991). “Goals for a critical thinking curriculum” In A Costa (Ed.). Developing Minds (Vol.1). Alexandria: Virginia. ASCD.
  • Fisher, R. (1995). Teaching Children to Think UK, Stanley Thornes (Publishers) Ltd.
  • İbşiroğlu, Z. (2002). “Eleştirel düşünme öğretilebilr mi?”, http://www.felsefeekibi.com, 2002
  • Kazancı, O. (1989). Eğitimde Eleştirici Düşünme ve Öğretimi, İstanbul: Kazancı Kitap A.Ş.
  • Kökdemir, D. (1999). “Üniversitede bir eleştirel düşünme yöntemi”, Cumhuriyet Bilim Teknik, s.632, ss.4-5
  • Kuran, K. (2002). “Öğretmenlik mesleği (niteliği ve özellikleri)”, Adil Türkoğlu (Ed). Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Ankara: İnci Ofset.
  • Norris, P.S. (1985). “Synthesis of research on critical thinking”, Educational Leadership, c.42, s.8, ss.40-45
  • Paul, R.W. (1991). “Staff development for critical thinking: lesson plan remodelling as the strategy”, A.L. Costa (Ed.). Developing Minds (A Reseource Book For Teaching Thinking). Revised Education, Volume1, Alexandria, Virginia:ASCD.
  • Sönmez, V. (1993), “Yaratıcı Okul, Öğretmen, Öğrenci”, Ayşegül Ataman (Ed). Yaratıcılık ve Eğitim XVII. Eğitim Toplantısı, Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları No:17
  • Şahinel, S. (2001). “Eleştirel düşünme becerileri ile tümleşik dil becerilerinin geliştirilmesi” Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tavşancıl, E.(2002). Tutumların Ölçülmesi ve Spss ile Veri Analizi. Nobel. Ankara.
  • Timuçin, A. (1992). Düşünce Tarihi, İstanbul: Çetin Matbaası.
  • Walsh, D.;Paul, R. (1988). “The goal of critical thinking: From educational ideal to edecational reality” Washington, D.C. Amerikan Federation of Teachers.
  • Wood, D. (1998). How Children Think And Learn Blackwell Publishers Ltd. 108 Cowley Road Oxford, UK.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Öğr. Gör. Dr. Birsel Aybek Bu kişi benim

Öğr.gör. Dr. Metehan Çelik Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2007
Gönderilme Tarihi 29 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 16 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aybek, Ö. G. D. B., & Çelik, Ö. D. M. (2007). WATSON-GLASER ELEŞTİREL AKIL YÜRÜTME GÜCÜ ÖLÇEĞİ’NİN (W-GEAYGÖ) ÜNİVERSİTE İKİNCİ, ÜÇÜNCÜ VE DÖRDÜNCÜ SINIF İNGİLİZCE BÖLÜMÜ ÖĞRETMEN ADAYLARI ÜZERİNDEKİ GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 101-111.