The aim of this study is to determine bilingual equivalence reliability and validity of Learning Process Questionnaire The original form of the questionnaire was developed by Biggs Kember ve Leung 2004 for the use of high school students The Learning Process Questionnaire was administrated in a lot of studies in very different cultures To adapt the Learning Process Questionnaire is important to examine Turkish high school student learning approaches and to compare with the other countries The questionnaire was administrated to 30 students in an Anatolian High School for the bilingual equivalence and 100 students in an Anatolian Vocational High School for reliability and validity All studies illustrate that the scale can be used confidently in Turkish culture because of its satisfactory bilingual equivalence reliability and validity coefficients Key Words: Learning Process Deep Learning Surface Learning
Bu çalışma; Öğrenme Yaklaşımları Envanteri’nin dilsel eşdeğerlik, geçerlik ve
güvenirlik analizlerini yapmak üzere gerçekleştirilmiştir. Envanter Biggs, Kember ve
Leung (2004) tarafından ortaöğretim seviyesindeki öğrenciler için geliştirilmiştir. Bu
envanter pek çok farklı kültürde çok sayıda araştırmada kullanılmıştır. Öğrenme
Yaklaşımları Envanteri’nin ülkemiz öğrencilerinin öğrenme yaklaşımlarını belirlemek
ve karşılaştırmalı olarak incelemek açısından, Türk toplumuna kazandırılması önemli
görülmüştür
Çalışmada, dilsel eşdeğerlik çalışmasına İngilizce öğrenim görmekte olan Anadolu
Lisesi birinci sınıfta okumakta olan 30 öğrenci; geçerlik ve güvenirlik çalışmalarına ise
Anadolu Meslek Lisesi son sınıfta öğrenim görmekte olan 100 öğrenci katılmıştır.
Tüm çalışmalar envanterin dilsel eşdeğerlik, geçerlik ve güvenirliğinin sağlandığına
işaret etmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2007 |
Gönderilme Tarihi | 29 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 16 Sayı: 1 |