BibTex RIS Kaynak Göster

ŞEYH GÂLİB’İN MEVLÂNA’YA YAZDIĞI DÖRT MEDHİYE

Yıl 2007, Cilt: 16 Sayı: 2, 75 - 84, 01.09.2007

Öz

Şeyh Gâlib XVIII. yüzyıl Divan şiirinin ve Mevlevî şairlerin en
ünlülerindendir. Mevlevî tarikatına bağlı olması nedeniyle Gâlib’in şiirlerinde derin bir
Mevlânâ sevgisi olduğu görülür. Gâlib en önemli eserleri olan Hüsn ü Aşk
mesnevisinde ve Divanında da sıklıkla Mevlânâ’ya ve Mesnevîsine duyduğu hayranlığı
çeşitli vesilelerle dile getirir. Eserlerinde sadece Mevlânâ ve Mesnevî’ye değil Mevlevî
tarikatına ilişkin çeşitli unsurlara da geniş yer verir.
Bu makalede Şeyh Gâlib’in Divanı’nda yer alan Mevlânâ’ya yazılmış dört
medhiyeyi biçim, içerik, dil ve anlatım özellikleri bakımından değerlendireceğiz.

Kaynakça

  • Alparslan, Ali, (1988), Şeyh Galip, KTB. Yay. Ank.
  • Ateş, Erdoğan, (2005), Niyâz Kavramı ve Mevlevîlikte Niyâz İlâhîleri, Uluslar Arası Mevlânâ, Mesnevî, Mevlevîhâneler Sempozyumu, Manisa Belediyesi ve Mevlânâ Araştırmaları Kültür ve Sanat Derneği, (19-21 Aralık 2005 Manisa).
  • Ayan, Hüseyin, (1991), “Şeyh Galib’te Mevlânâ Sevgisi”, Türk Dili, S.480, Ank. s.530-536.
  • Ayan, Hüseyin, (1992), “Mevlevî Şairler”, Türk Dili, S.492, Ank. s.456-460.
  • Azgın, Bekir; Fedai, Harid, (1993), Kaytazzâde Nâzım Efendi, Rûh-ı Mecrûh- Şiirler- K.K.T.C. Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı Yay. İstanbul.
  • Çelebioğlu, Âmil, (1990), “Anadolu’nun Türkleşmesinde Mevlânâ’nın Rolü”, Marmara Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Türklük Araştırmaları Dergisi, S.5, İst., s.223-248.
  • Doğan, Muhammet Nur, (2002), Şeyh Galib, Hüsn ü Aşk -Metin, Nesre Çeviri, Notlar ve Açıklamalar-, Ötüken Neşriyat, İst.
  • Gölpınarlı, Abdulbâki, (1983), “Mevlevî Edebiyatı”, Mevlânâ’dan Sonra Mevlevîlik, İnkılâp ve Aka Yay. İst.
  • Horata, Osman, (1999), “Mevlânâ ve Divan Şairleri”, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Osmanlının Kuruluşunun 700. Yılı Özel Sayısı, Ank. s.43- 56.
  • Horata, Osman, (2006), “Türk Kültür Hayatında Mevlânâ ve Mevlevîlik”, Türk Edebiyatı Tarihi, C.I, KTB. Yay. İst., s.551-552.
  • Kânî Ebûbekir Tokâdî, (1206 H.)Yz. A.2606, Külliyât 236 yk. T 811.21808. (Millî Kütüphane)
  • Ocak, Ahmet Yaşar, (2002), Türk Sufîliğine Bakışlar, İletişim Yay. İst.
  • Şeyh Gâlîb Dîvânı, (1994), hzl. Muhsin Kalkışım, Akçağ Yay., Ank.
  • Turan, Ömer, (2005), Balkanlarda Mevlevîlik Üzerine Bir Değerlendirme, Uluslar Arası Mevlânâ, Mesnevî, Mevlevîhâneler Sempozyumu, Manisa Belediyesi ve Mevlânâ Araştırmaları Kültür ve Sanat Derneği, (19-21 Aralık 2005 Manisa).

Şeyh Gâlib’in Mevlâna’ya Yazdığı Dört Medhiye

Yıl 2007, Cilt: 16 Sayı: 2, 75 - 84, 01.09.2007

Öz

Şeyh Gâlip is both one of the most famous Mevlevî poets and eighteenth century Divan poets Since Gâlip devoted to the Mevlevî Sect his poems include deep love to Mevlânâ In his works Hüsn ü Aşk and Divan that are his most important works he occasionally expresses his admiration to Mevlânâ and his Mesnevî In his works he not only mentions about Mevlânâ and Mesnevî but he also speaks about the elements dealing with Mevlevî Sect widely In this article we evaluate Şeyh Gâlib’s four eulogies written to the honour of Mevlânâ in terms of form content discourse and narration Key words: Şeyh Gâlip Mevlânâ Mevlevîzm whirling dervishes eulogy

Kaynakça

  • Alparslan, Ali, (1988), Şeyh Galip, KTB. Yay. Ank.
  • Ateş, Erdoğan, (2005), Niyâz Kavramı ve Mevlevîlikte Niyâz İlâhîleri, Uluslar Arası Mevlânâ, Mesnevî, Mevlevîhâneler Sempozyumu, Manisa Belediyesi ve Mevlânâ Araştırmaları Kültür ve Sanat Derneği, (19-21 Aralık 2005 Manisa).
  • Ayan, Hüseyin, (1991), “Şeyh Galib’te Mevlânâ Sevgisi”, Türk Dili, S.480, Ank. s.530-536.
  • Ayan, Hüseyin, (1992), “Mevlevî Şairler”, Türk Dili, S.492, Ank. s.456-460.
  • Azgın, Bekir; Fedai, Harid, (1993), Kaytazzâde Nâzım Efendi, Rûh-ı Mecrûh- Şiirler- K.K.T.C. Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı Yay. İstanbul.
  • Çelebioğlu, Âmil, (1990), “Anadolu’nun Türkleşmesinde Mevlânâ’nın Rolü”, Marmara Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Türklük Araştırmaları Dergisi, S.5, İst., s.223-248.
  • Doğan, Muhammet Nur, (2002), Şeyh Galib, Hüsn ü Aşk -Metin, Nesre Çeviri, Notlar ve Açıklamalar-, Ötüken Neşriyat, İst.
  • Gölpınarlı, Abdulbâki, (1983), “Mevlevî Edebiyatı”, Mevlânâ’dan Sonra Mevlevîlik, İnkılâp ve Aka Yay. İst.
  • Horata, Osman, (1999), “Mevlânâ ve Divan Şairleri”, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Osmanlının Kuruluşunun 700. Yılı Özel Sayısı, Ank. s.43- 56.
  • Horata, Osman, (2006), “Türk Kültür Hayatında Mevlânâ ve Mevlevîlik”, Türk Edebiyatı Tarihi, C.I, KTB. Yay. İst., s.551-552.
  • Kânî Ebûbekir Tokâdî, (1206 H.)Yz. A.2606, Külliyât 236 yk. T 811.21808. (Millî Kütüphane)
  • Ocak, Ahmet Yaşar, (2002), Türk Sufîliğine Bakışlar, İletişim Yay. İst.
  • Şeyh Gâlîb Dîvânı, (1994), hzl. Muhsin Kalkışım, Akçağ Yay., Ank.
  • Turan, Ömer, (2005), Balkanlarda Mevlevîlik Üzerine Bir Değerlendirme, Uluslar Arası Mevlânâ, Mesnevî, Mevlevîhâneler Sempozyumu, Manisa Belediyesi ve Mevlânâ Araştırmaları Kültür ve Sanat Derneği, (19-21 Aralık 2005 Manisa).
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Doç.dr.h.dilek Batislam Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2007
Gönderilme Tarihi 29 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 16 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Batislam, D. (2007). ŞEYH GÂLİB’İN MEVLÂNA’YA YAZDIĞI DÖRT MEDHİYE. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2), 75-84.