Recent studies conducted to examine the extend to which a theory of Universal Grammar UG could be useful in explaining the child L2 acquisition process have proposed some major questions regarding the availability of UG in this respect Lakshmanan 1989; Schachter 1990; White 1998;2000 Some of these questions that this study is directly concerned are: Are the properties of UG really available in child L2 acquisition? If they are available are they available in their entirety from the start or do they unfold in a developmental sequence? Are UG principles and parameters directly available to child L2 learners as in their L1 acquisition or are they available only through the mediation of their L1? The purpose of this study is to give some answers to these questions by investigating the acquisition of Binding Principle A by child Turkish learners of English as a second language The study is conducted on 21 subjects whose age range is between 11 12 years The data are based on the performance of the subjects on three different tasks aimed to elicit the subjects’ competence on L2 as far as the binding principle concerned Key Words: Universal Grammar Binding Principle A grammaticality judgment L1 and L2 parameters
Universal Grammar Binding Principle A grammaticality judgment L1 and L2 parameters
“Evrensel Dilbilgisi” (Chomsky, 1981)’ne erişim çerçevesinde ikinci dil ediniminde
yapılan çalışmaların birçoğu yetişkinlerin evrensel dilbilgisine erişim savlarının
sınanması üzerinde yoğunlaşmıştır. Ancak, bu konu çocukların ergenlik çağı öncesi
dönemi ile ilgili olarak pek irdelenmemiştir. Yapılan çalışmalar, (Lakshmanan, 1989;
Schachter,1990; White, 1998;2000) bu çalışmanın da araştırma soruları olan birtakım
konuları ortaya koymuştur:
-Evrensel Dilbilgisi ilke ve değiştirgenlerine erişim, çocukların ikinci dil edinimlerinde
olası mıdır? Eğer olası ise, bu erişim ikinci dil edinim sürecinin en başından mı yoksa
gelişim süreci içersinde mi kendini göstermektedir?
-Evrensel Dilbilgisi ilke ve değiştirgenlerine erişim, çocukların ikinci dil edinimlerinde
doğrudan mı yoksa anadilleri aracılığıyla mı gerçekleşmektedir?
Bu çalışmanın amacı, alanda ortaya atılmış bu sorunlara ikinci dil olarak İngilizce’yi
edinen Türk çocuklarında Bağlama Kuramı çerçevesinde A İlkesi’nin Edinimini
çalışmaktır. Çalışma 11-12 yaşları arasındaki ergenlik çağı öncesi 21 deneği
kapsamaktadır. Veriler, deneklere uygulanan üç ölçek ile elde edilmiştir: dilbilgisel
yargılama ölçeği, dilbilgisel seçim ölçeği ve tümce-resim eşlem ölçeğidir.
Evrensel Dilbilgisi Bağlama Kuramı A İlkesi Dilbigel Yargılama Anadil ve İkinci Dil (erek dil) Değiştirgenleri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2007 |
Gönderilme Tarihi | 29 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 16 Sayı: 2 |