The purpose of this study was to investigate the psychometric properties of the Fear of Negative Evaluation Scale FNE related to its validity and reliability on a young adult sample The scale was administrated to 245 candidates 129 female 116 male applied to the entrance exam of Physical Education and Sports College of Adana Test retest reliability study was conducted with 75 of these candidates who entered the college FNE is a self report scale composed of 30 items in a true false format In order to test the convergent validity of FNE the scale was applied with the Test Anxiety Inventory N=245 and Trait Anxiety Inventory N=68 Analyses revealed that the 24 of the 30 items have biserial item total score correlation coefficients ranged between 19 and 72 with a mean of 42 The total score obtained with these 24 items of FNE was significantly correlated with the scores of Test Anxiety Inventory 25 and Trait Anxiety Inventory 57 No significant gender differences were obtained on the scores of FNE The internal consistency coefficient KR 20 for the scale was 72 whereas split half reliability coefficient was 71 The test retest reliability coefficient of the scale was 71 Results indicated that regarding its limitations the 24 item of the FNE has adequate psychometric properties to assess fear of negative evaluation Keywords:Fear of Negative Evaluation Scale validity reliability
Albayrak-Kaymak, D. (1987). Sınav Kaygısı Envanteri’nin Türkçe formunun oluşturulması ve güvenirliği, Psikoloji Dergisi, 6, 21, 55-62.
APA (2001). DSM-IV-TR Tanı Ölçütleri Başvuru Elkitabı, 2. Baskı, (çev. E. Köroğlu), Ankara: Hekimler Birliği Yayını.
Bilge, F. ve Kelecioğlu, H. (2008). Psychometric properties of the Brief Fear of Negative Evaluation Scale: Turkish form, Eurasian Journal of Educational Research, 32, 21-38.
Carleton, R. N., Collimore, K. C. ve Asmundson, G. J. G. (2007). Social anxiety and fear of negative evaluation: Construct validity of the BFNE-II, Journal of Anxiety Disorders, 21, 131-141.
Erkan, Z. (2002). Ergenlerin sosyal kaygı düzeyleri, ana-baba tutumları ve ailede görülen risk faktörleri üzerine bir çalışma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
Erkan, Z., Çam, S. ve Güçray, S. (2003). Olumsuz Değerlendirilmekten Korkma ile Sosyal Kaçınma ve Huzursuzluk Ölçeklerinin Türkçe'ye uyarlama çalışması, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 25, 112-117.
Erkan, Z., Güçray, S. ve Çam, S. (2002). Ergenlerin sosyal kaygı düzeylerinin ana baba tutumları ve cinsiyet açısından incelenmesi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,10, 64-75.
Garcia-Lopez, L. J., Olivares, J., Hidalgo, M. D., Beidel, D. C. ve Turner, S. M. (2001). Psychometric properties of the Social Phobia and Anxiety Inventory, the Social Anxiety Scale for Adolescent, the Fear of Negative Evaluation Scale, and the Social Avoidance and Distress Scale in an Adolescent Spanish-speaking sample, Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 23, (1), 51-59.
Gümüş, A. E. (1997). Üniversite öğrencilerinin sosyal kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Köydemir, S. ve Demir, A. (2007). Psychometric properties of the Brief Fear of Negative Evaluation Scale in a Turkish sample, Psychological Reports, 100, 883- 893.
Leary, M, R. (1983). A brief version of the Fear of Negative Evaluation Scale, Personality and Social Psychology Bulletin, 9, 371-375.
Monfries, M. M. ve Kafer, N. F. (1994). Private self-consciousness and fear of negative evaluation, The Journal of Psychology, 128 (4), 447-454.
Musa, C., Kostogianni, N. ve Lepine, J.P. (2004). The Fear of Negative Evaluation Scale (FNE): Psychometric properties of the French version. Encephale-revue de psychiatrie clinique biologique et therapeutique, 30, (6), 517-524.
Çalışmada Olumsuz Değerlendirilmekten Korkma Ölçeği’nin ODKÖ orijinal formunun genç yetişkin grubunda geçerlik ve güvenirliğine ilişkin psikometrik özelliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır Çalışma Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu özel yetenek sınavına başvuran adaylardan 129’u kız ve 116’sı erkek olmak üzere toplam 245 kişi ile yürütülmüştür Test tekrar test güvenirliği ise 75 kişi ile yapılmıştır ODKÖ “doğru” ve “yanlış” yanıt seçenekleri olan 30 maddeden oluşmaktadır Benzer yapılar geçerliği için ODKÖ ile birlikte Sınav Kaygısı Envanteri SKE n=245 ve Sürekli Kaygı Ölçeği SKÖ n=68 ile veriler toplanmıştır Analizler sonucunda ölçekteki maddelerin 24’ünün toplam puanla hesaplanan çift serili korelasyon katsayılarının 19 ile 72 arasında; korelasyon değerleri aritmetik ortalamasının ise 46 olduğu bulunmuştur ODKÖ 24 madde puanının SKE puanıyla 25 SKÖ puanıyla da 57 düzeyinde anlamlı ilişkileri bulunmuştur Cinsiyete göre ölçekten alınan puanların farklılaşmadığı görülmüştür Ölçeğin KR 20 ile hesaplanan iç tutarlık katsayısı 72 iki yarım güvenirliği 71 ve test tekrar test katsayısının ise 71 olduğu gözlenmiştir Elde edilen sonuçlar sınırlılıkları dikkate alınarak ölçeğin 24 maddesinin olumsuz değerlendirilmekten korkmayı ölçebilecek psikometrik özelliklere sahip olduğunu göstermektedir Anahtar Kelimeler: Olumsuz Değerlendirilmekten Korkma Ölçeği geçerlik güvenirlik
Albayrak-Kaymak, D. (1987). Sınav Kaygısı Envanteri’nin Türkçe formunun oluşturulması ve güvenirliği, Psikoloji Dergisi, 6, 21, 55-62.
APA (2001). DSM-IV-TR Tanı Ölçütleri Başvuru Elkitabı, 2. Baskı, (çev. E. Köroğlu), Ankara: Hekimler Birliği Yayını.
Bilge, F. ve Kelecioğlu, H. (2008). Psychometric properties of the Brief Fear of Negative Evaluation Scale: Turkish form, Eurasian Journal of Educational Research, 32, 21-38.
Carleton, R. N., Collimore, K. C. ve Asmundson, G. J. G. (2007). Social anxiety and fear of negative evaluation: Construct validity of the BFNE-II, Journal of Anxiety Disorders, 21, 131-141.
Erkan, Z. (2002). Ergenlerin sosyal kaygı düzeyleri, ana-baba tutumları ve ailede görülen risk faktörleri üzerine bir çalışma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
Erkan, Z., Çam, S. ve Güçray, S. (2003). Olumsuz Değerlendirilmekten Korkma ile Sosyal Kaçınma ve Huzursuzluk Ölçeklerinin Türkçe'ye uyarlama çalışması, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 25, 112-117.
Erkan, Z., Güçray, S. ve Çam, S. (2002). Ergenlerin sosyal kaygı düzeylerinin ana baba tutumları ve cinsiyet açısından incelenmesi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,10, 64-75.
Garcia-Lopez, L. J., Olivares, J., Hidalgo, M. D., Beidel, D. C. ve Turner, S. M. (2001). Psychometric properties of the Social Phobia and Anxiety Inventory, the Social Anxiety Scale for Adolescent, the Fear of Negative Evaluation Scale, and the Social Avoidance and Distress Scale in an Adolescent Spanish-speaking sample, Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 23, (1), 51-59.
Gümüş, A. E. (1997). Üniversite öğrencilerinin sosyal kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Köydemir, S. ve Demir, A. (2007). Psychometric properties of the Brief Fear of Negative Evaluation Scale in a Turkish sample, Psychological Reports, 100, 883- 893.
Leary, M, R. (1983). A brief version of the Fear of Negative Evaluation Scale, Personality and Social Psychology Bulletin, 9, 371-375.
Monfries, M. M. ve Kafer, N. F. (1994). Private self-consciousness and fear of negative evaluation, The Journal of Psychology, 128 (4), 447-454.
Musa, C., Kostogianni, N. ve Lepine, J.P. (2004). The Fear of Negative Evaluation Scale (FNE): Psychometric properties of the French version. Encephale-revue de psychiatrie clinique biologique et therapeutique, 30, (6), 517-524.
Çam, Y. D. D. S., Sevimli, Ö. G. D. D., & Yerlikaya, A. G. E. E. (2010). Olumsuz Değerlendirilmekten Korkma Ölçeği’ne ODKÖ İlişkin Bir Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), 132-140.