BibTex RIS Kaynak Göster

L’autre Dans Le Theatre De Bernard marie Koltes

Yıl 2011, Cilt: 20 Sayı: 2, 135 - 148, 01.06.2011

Öz

Bernard Marie Koltès is a French novelist a scenarist a short story writer a cinema lover a philharmonic and beyond of all one of the most interesting playwrights of the 21st century who spent all his energy for play writing Although Koltès is one of the playwrights whose plays are often performed all around the world he is not known so much in our country In this study which also aims to introduce him a little the concept of “the Other” associated with his ten plays is discussed in a thematic way “The Other” in Koltès’s drama is sometimes the unseen at times the enemy on occasion the beloved betimes a desired friend from time to time the one called for help now and then the hated every so often a haven but mostly the Black Arab Negro The Black symbolizes the jostled the African the exploited the downtrodden the outcast In its most known form it symbolizes homosexuality Homoeroticism phenomenon hides itself within the black and self symbolises and self metaphorises in the Black Koltès worries about the way the things are going in the world white European capitalist and imperialist world Although indirectly his plays pivot around the theme of where humanity is where and how it goes In the plays with names identities and characteristics we do especially see Africans Americans the French Muslims Christians the rich the poor the black the white and the hybrid All these are the signs which show that he cuts himself out of the French national boundaries and yet all the while nourished by them and open up to the world and achieve universality Keywords: Bernard Marie Koltès French theatre 20 century Other Black Arab

Kaynakça

  • COLLECTIF (2007). Bernard-Marie Koltès, Les Nouveaux Cahiers de la ComédieFrançaise, Paris
  • DIZIER, A. (2002). Dans la Solitude des Champs de Coton, Bernard-Marie Koltès, Bertrand-Lacoste, Paris
  • EVRARD, F. (2004). Etude sur Dans la Solitude des Champs de Coton, Koltès, Ellips, Paris
  • FAERBER, J. (2006). Roberto Zucco (Posthume1990), Bernard-Marie Koltès, Hatier, Paris
  • KOLTÈS, B-M. (1985). Quai Ouest, Les Editions de Minuit, Paris
  • --------------------- (1986). Dans la Solitude des Champs de Coton, Les Editions de Minuit, Paris
  • ---------------------- (1988). La Nuit juste avant les Forêts, Les Editions de Minuit, Paris
  • ---------------------- (1988). Le Retour au Désert, Les Editions de Minuit, Paris
  • ---------------------- (1989). Combat de Nègre et de Chiens, Les Editions de Minuit, Paris
  • ----------------------- (1990). Roberto Zucco, Les Editions de Minuit, Paris
  • ----------------------- (1990). Tabataba, Les Editions de Minuit, Paris
  • ----------------------- (1990). Coco, Les Editions de Minuit, Paris
  • ------------------------ (1995). Sallinger, Les Editions de Minuit, Paris
  • ------------------------ (1998). L’Héritage, Les Editions de Minuit, Paris
  • MARTEL, F. (2001). « Patrice Chéreau les années Koltès », Magazine Littéraire, No 395 Février, Paris
  • MOUNSEF, D. (2000). A Corpus Perdus : Corporéité et Spatialité dans le Théâtre de Bernard-Marie Koltès et d’Hélène Cixous, Ottawa : Bibliothèque Nationale du Canada
  • ------------------------ (2005). Chair et Révolté dans le Théâtre de Bernard-Marie Koltès, L’Harmattan, Paris
  • TRIAU, C. (1997). « Neuf Remarques sur l’Intime et la Blessure Secrète », Europe, Décembre, Paris
  • SEBASTIEN, M-P. (2001). Bernard-Marie Koltès et L’Espace Théâtral, L’Harmattan, Paris
  • UBERSFELD, A. (1999). Bernard-Marie Koltès, Actes Sud-Papiers, Paris

L’autre Dans Le Theatre De Bernard marie Koltes

Yıl 2011, Cilt: 20 Sayı: 2, 135 - 148, 01.06.2011

Öz

Fransız yazınında roman senaryo öykü yazarı olarak önemli bir yer etmiş olan Bernard Marie Koltès müzik tutkusu ve sinema sevgisiyle de dikkat çekmiştir Ancak bunların ötesinde bütün uğraş ve çabasını oyun yazmaya vermiş 20 yüzyılın en fazla ilgi uyandıran oyun yazarlarından birisidir Dünya çapında oyunları en çok oynanan yazar olmasına karşın ülkemizde yeterince tanınmayan bir yazardır Koltès’i biraz olsun tanıtmayı da amaçlayan bu çalışmada yazarın on yapıtından hareketle “diğeri öteki” kavramını izleksel boyutta ele almaya çalıştık Koltès tiyatrosunda “diğeri öteki” kimi zaman görmezden gelinen kimi zaman nefret edilen kimi zaman âşık olunan kimi zaman düşman kimi zaman aranan bir dost kimi zaman yardımına gereksinim duyulan biri kimi zamansa sığınılacak bir liman olarak ortaya çıkar Bu değişik yönsemelerle beliren “diğeri öteki”nin genellikle değişmeyen bir özelliği vardır O da Siyahî oluşudur Siyah öncelikle Afrika insanını itilen kakılan insanı sömürülen insanı ezilen insanı toplum dışına itilmiş insanı simgeler Bunların ötesinde homoseksüaliteyi de simgeler Çünkü eşcinsellik olgusu kendini Siyah’da gizler Siyah’da simgeleşip eğretilenir Koltès Beyazların Avrupa dünyasının sömürü dünyasının kapitalist ve emperyalist dünyanın gidişatından kaygı duyan biridir Birincil amacı politikadan söz etmek olmasa da oyunları insanlığın nerede olduğu nereye gittiği nasıl olacağı çevresinde gelişir Oyunlarında isimleriyle kimlikleriyle özellikleriyle Afrikalıları Amerikalıları Fransızları Müslümanları Hıristiyanları zenginleri yoksulları Beyazları Siyahları melezleri yan yana buluruz Tüm bunlar onun büyük oranda beslendiği Fransız ulusal sınırlarından çıkarak dünyaya açıldığının evrenseli yakaladığının göstergeleridir Anahtar Kelimeler: Bernard Marie Koltès XX Yüzyıl fransız tiyatrosu diğeri öteki siyah zenci Arap

Kaynakça

  • COLLECTIF (2007). Bernard-Marie Koltès, Les Nouveaux Cahiers de la ComédieFrançaise, Paris
  • DIZIER, A. (2002). Dans la Solitude des Champs de Coton, Bernard-Marie Koltès, Bertrand-Lacoste, Paris
  • EVRARD, F. (2004). Etude sur Dans la Solitude des Champs de Coton, Koltès, Ellips, Paris
  • FAERBER, J. (2006). Roberto Zucco (Posthume1990), Bernard-Marie Koltès, Hatier, Paris
  • KOLTÈS, B-M. (1985). Quai Ouest, Les Editions de Minuit, Paris
  • --------------------- (1986). Dans la Solitude des Champs de Coton, Les Editions de Minuit, Paris
  • ---------------------- (1988). La Nuit juste avant les Forêts, Les Editions de Minuit, Paris
  • ---------------------- (1988). Le Retour au Désert, Les Editions de Minuit, Paris
  • ---------------------- (1989). Combat de Nègre et de Chiens, Les Editions de Minuit, Paris
  • ----------------------- (1990). Roberto Zucco, Les Editions de Minuit, Paris
  • ----------------------- (1990). Tabataba, Les Editions de Minuit, Paris
  • ----------------------- (1990). Coco, Les Editions de Minuit, Paris
  • ------------------------ (1995). Sallinger, Les Editions de Minuit, Paris
  • ------------------------ (1998). L’Héritage, Les Editions de Minuit, Paris
  • MARTEL, F. (2001). « Patrice Chéreau les années Koltès », Magazine Littéraire, No 395 Février, Paris
  • MOUNSEF, D. (2000). A Corpus Perdus : Corporéité et Spatialité dans le Théâtre de Bernard-Marie Koltès et d’Hélène Cixous, Ottawa : Bibliothèque Nationale du Canada
  • ------------------------ (2005). Chair et Révolté dans le Théâtre de Bernard-Marie Koltès, L’Harmattan, Paris
  • TRIAU, C. (1997). « Neuf Remarques sur l’Intime et la Blessure Secrète », Europe, Décembre, Paris
  • SEBASTIEN, M-P. (2001). Bernard-Marie Koltès et L’Espace Théâtral, L’Harmattan, Paris
  • UBERSFELD, A. (1999). Bernard-Marie Koltès, Actes Sud-Papiers, Paris
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Arş.gör. Dr. Tülinay Dalak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2011
Gönderilme Tarihi 29 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 20 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Dalak, A. D. T. (2011). L’autre Dans Le Theatre De Bernard marie Koltes. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(2), 135-148.