Bernard Marie Koltès is a French novelist a scenarist a short story writer a cinema lover a philharmonic and beyond of all one of the most interesting playwrights of the 21st century who spent all his energy for play writing Although Koltès is one of the playwrights whose plays are often performed all around the world he is not known so much in our country In this study which also aims to introduce him a little the concept of “the Other” associated with his ten plays is discussed in a thematic way “The Other” in Koltès’s drama is sometimes the unseen at times the enemy on occasion the beloved betimes a desired friend from time to time the one called for help now and then the hated every so often a haven but mostly the Black Arab Negro The Black symbolizes the jostled the African the exploited the downtrodden the outcast In its most known form it symbolizes homosexuality Homoeroticism phenomenon hides itself within the black and self symbolises and self metaphorises in the Black Koltès worries about the way the things are going in the world white European capitalist and imperialist world Although indirectly his plays pivot around the theme of where humanity is where and how it goes In the plays with names identities and characteristics we do especially see Africans Americans the French Muslims Christians the rich the poor the black the white and the hybrid All these are the signs which show that he cuts himself out of the French national boundaries and yet all the while nourished by them and open up to the world and achieve universality Keywords: Bernard Marie Koltès French theatre 20 century Other Black Arab
Fransız yazınında roman senaryo öykü yazarı olarak önemli bir yer etmiş olan Bernard Marie Koltès müzik tutkusu ve sinema sevgisiyle de dikkat çekmiştir Ancak bunların ötesinde bütün uğraş ve çabasını oyun yazmaya vermiş 20 yüzyılın en fazla ilgi uyandıran oyun yazarlarından birisidir Dünya çapında oyunları en çok oynanan yazar olmasına karşın ülkemizde yeterince tanınmayan bir yazardır Koltès’i biraz olsun tanıtmayı da amaçlayan bu çalışmada yazarın on yapıtından hareketle “diğeri öteki” kavramını izleksel boyutta ele almaya çalıştık Koltès tiyatrosunda “diğeri öteki” kimi zaman görmezden gelinen kimi zaman nefret edilen kimi zaman âşık olunan kimi zaman düşman kimi zaman aranan bir dost kimi zaman yardımına gereksinim duyulan biri kimi zamansa sığınılacak bir liman olarak ortaya çıkar Bu değişik yönsemelerle beliren “diğeri öteki”nin genellikle değişmeyen bir özelliği vardır O da Siyahî oluşudur Siyah öncelikle Afrika insanını itilen kakılan insanı sömürülen insanı ezilen insanı toplum dışına itilmiş insanı simgeler Bunların ötesinde homoseksüaliteyi de simgeler Çünkü eşcinsellik olgusu kendini Siyah’da gizler Siyah’da simgeleşip eğretilenir Koltès Beyazların Avrupa dünyasının sömürü dünyasının kapitalist ve emperyalist dünyanın gidişatından kaygı duyan biridir Birincil amacı politikadan söz etmek olmasa da oyunları insanlığın nerede olduğu nereye gittiği nasıl olacağı çevresinde gelişir Oyunlarında isimleriyle kimlikleriyle özellikleriyle Afrikalıları Amerikalıları Fransızları Müslümanları Hıristiyanları zenginleri yoksulları Beyazları Siyahları melezleri yan yana buluruz Tüm bunlar onun büyük oranda beslendiği Fransız ulusal sınırlarından çıkarak dünyaya açıldığının evrenseli yakaladığının göstergeleridir Anahtar Kelimeler: Bernard Marie Koltès XX Yüzyıl fransız tiyatrosu diğeri öteki siyah zenci Arap
Bernard-Marie Koltès XX. Yüzyıl fransız tiyatrosu diğeri öteki siyah zenci Arap
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2011 |
Gönderilme Tarihi | 29 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 20 Sayı: 2 |