BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Çocukların Yaptıkları Resimlerde Oyuncak Çizimlerinin incelenmesi

Yıl 2011, Cilt: 20 Sayı: 3, 277 - 296, 01.09.2011

Öz

-

Kaynakça

  • Alexander, G.M., and Hines, M. 2002. Sex differences in response to children’s toys in non-human primates (cercopithecus aethiops sabaeus). Evolution and Human Behavior (23): 467-479.
  • Aral, N., Gürsoy,F., Köksal Akyol,A. 2001. Okul Öncesi Eğitimde Oyun. Ya-Pa Yayınları, İstanbul.
  • Aral,N. 2002. Çocuk Gelişimi ve Oyuncak. Çoluk Çocuk Aylık Anne Baba Eğitimci Dergisi, (16);25.
  • Arslan, H. 2002. İlköğretim 1.kademe az gören öğrencilerin çizgisel gelişimi. Yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Artut, K. 2002. Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri. Anı Yayıncılık,. Ankara.
  • Artut, K. 2004a. Okul öncesinde resim eğitimi. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Artut, K. 2004b. Okul öncesi resim eğitiminde çocukların çizgisel gelişim düzeylerine ilişkin bir inceleme. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1); 223-133.
  • Aşkaroğlu, B. 2006. Şiddet içeren çizgi filmlerin ilköğretim dönemi çocuklarının resimleri üzerine etkileri. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Boriss-Krimsky,C. 1999. The creativity handbook. Charles C Thomas. Publisher LTD. Springfield İllions U.S.A.
  • Bouhaimed,M., Alwohaib,M., Alabdulrazzaq,S., Jasem,M. 2008. Toy gun ocular injuries associated with festive holidays in Kuwait. Graefe's Archive for Clinical and Experimental Ophthalmology, (8);1-4.
  • Butler, S., Gross, J., & Hayne, H. 1995. The effect of drawing on memory performance in young children. Developmental Psychology, 31: 597-608.
  • Büyüköztürk, Ş. 2002. Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorumları, Pegem Yayınları, Ankara.
  • Caldera Y.M., Huston A.C., O'Brien M. 1989. Social interactions and play patterns of
  • parents and toddlers with feminine, masculine, and neutral toys. Child Development, 60(1): 70-76.
  • Collado, F.Y. 1999. The role of spontaneous drawing in the development of children in the early childhood settings. U.S. Department of education national resources information center (Eric), Reports descriptive (141): 3-15.
  • Dinçer,Ç., Demiriz,S. ve Şimşek,I. 2003. Okul öncesi dönem çocuğu olan ebeveynlerin sanat etkinliklerine yaklaşımlarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 28 (129): 50.
  • Erdoğan, S., Haktanır, G. Köksal Akyol, A., ve Çakır-İlhan, A. 2004. "Oyun oynamak istediğim yer" altı yaşındaki çocukların resimleri üzerinde bir inceleme: Türkiye Örneği. OMEP Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı. 5-11 October 2003 Kuşadası/Türkiye, Bildiri Kitabı: 2. Ya Pa Yayın Pazarlama Sanayi ve Tic. A.Ş. s. 285-299, İstanbul.
  • Gentle,K. 1993. Teaching painting in the primary school. Cassell Villiers House, New York.
  • Gross, J., and Hayne, H. 1998. Drawing facilitates children’s verbal reports of emotionally laden events. Journal of Experimental Psychology: Applied, 4:163-179.
  • Gürtuna,S. 2004. Çocuk ve sanat eğitimi. Morpa Kültür Yayınları, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Dizisi, İstanbul.
  • Kandır,A., 2005. Bilişsel gelişim, Morpa Kültür Yayınları İstanbul.
  • Kehnemuyi,Z. 1977. Çocuğun resim eğitimi. Redhouse Yayınları, İstanbul.
  • Kehnemuyi,Z. 2009. Çocuğun görsel sanat eğitimi. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Kırışoğlu,O.T. 1991. Sanatta eğitim. Demircioğlu Matbaa, İstanbul.
  • Köksal Akyol, A. 2011.Bilişsel Gelişim. Eğitim Psikolojisi. Ed. A. Ulusoy. Üçüncü Baskı Yayıncılık, 73-108. Ankara.
  • Martin, C.L. 1995. Children's gender-based reasoning about toys. Child Development, 66(5): 1453-1471.
  • Oğuzkan, Ş. ve Avcı, N. 2000. Okul öncesinde eğitici oyuncaklar. Oğul Matbaacılık. İstanbul.
  • Oktay.A. 1999. Yaşamın sihirli yılları: Okul öncesi dönem. Epsilon Yayıncılık, Ankara.
  • Özyeşer Cinel, N. 2006. Farklı sosyo ekonomik düzeydeki 3-6 yaş grubu çocuğu olan anne babaların oyuncak ve oyun materyalleri hakkındaki görüşlerinin ve bu yaş grubu çocukların sahip oldukları oyuncak ve oyun materyallerinin incelenmesi.Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Peker, M.R. 2001. Anaokulu Çocuklarının Belirsizlik İçeren Sözlü İletişim Durumlarında Anlam Çıkarabilme Becerileri. Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi 14 (1): 251.
  • Peter, O. and Tiffany, M. 1984. Parental toychoice stereotyping and its effects on child toy preference and sex-role typing. Journal of Social behavior and personality, 12(2): 213–216.
  • Polat,F. ve Darıca,N. 1999. 6-11 yaş grubu çocuklarının hamile anne çizimlerinde cinsiyetle ilgili farklılıkların incelenmesi. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Dergisi,(1);34.
  • Poyraz, H. 2003. Okul öncesi dönemde oyun ve oyuncak, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • San,İ. 1977. Sanatsal yaratma ve çocukta yaratıcılık. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara.
  • San Bayhan,P., Artan,İ. 2005. Çocuk gelişimi ve eğitimi, İstanbul.
  • Segal M. and Bardige, B. 2000. Your child at play five to eight years. A”Your Child at Play” Series Book. Newmarket Pres, New York.
  • Sevinç, M. 2004. Erken çocukluk döneminde oyun, Morpa Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Striker, S. 2005. Çocuklarda sanat eğitimi. Epsilon Yayınları, İstanbul.
  • Tezel Şahin, F. 1993. Üç-altı yaş grubu çocuklarının anne babalarının çocuk oyun ve oyuncakları hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Bilim Uzmanlığı Tezi.Hacettepe Üniversitesi. Ankara.
  • Tuzcuoğlu,N., Güven,.G. ve Efe,K. 2006. 4-6 Yaş grubu çocuklarında oyuncak tercihlerini etkileyen faktörlerin incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi 1. Uluslar arası okul öncesi eğitim kongresi Bildiri Kitabı:1.Ya-Pa Yayıncılık, s. 455-473, İstanbul.
  • Walker, K., Myers-Bowman, K.S., & Myers-Walls, J.A. 2003. Understanding war, visualizing peace: Children draw what they know. Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association, 20(4), 191-200.
  • Yavuzer, H. 2003. Resimleriyle çocuk. Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Yavuzer, H. 2004. Çocuğu tanımak ve anlamak, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Yılmaz, M. 2010. Eğitimin her kademesine yönelik görsel sanatlar eğitiminde uygulamalar. Data Yayınları, Ankara.

Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Çocukların Yaptıkları Resimlerde Oyuncak Çizimlerinin incelenmesi

Yıl 2011, Cilt: 20 Sayı: 3, 277 - 296, 01.09.2011

Öz

Araştırma okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden çocukların yaptıkları resimlerdeki oyuncak çizimlerinin değerlendirilmesi cinsiyet yaş grubu devam edilen okul türü ve okul öncesi eğitim kurumuna devam etme süresinin resimlerdeki oyuncak çizimlerini etkileyip etkilemediğini belirlemek amacıyla planlanmıştır Araştırma Gümüşhane İl Merkezinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilköğretim okullarındaki anasınıfları ve bağımsız anaokullarında bulunan dört beş yaş grubundaki toplam 132 çocukla yürütülmüştür Araştırmada veri toplama aracı olarak çocukların yaptıkları resimler ve araştırmacılar tarafından geliştirilen Resimleri Değerlendirme Formu kullanılmıştır Araştırmada elde edilen veriler SPSS 12 paket programı yardımı ile değerlendirilmiştir Sınıflama düzeyinde elde edilen değişkenler arasındaki bağımlılık testleri için Ki Kare testi kullanılmıştır Teorik beklenen değeri 25 olan kros tablolarda Pearson Ki Kare testi teorik beklenen değeri 5 olan 2X2 kros tablolarda ise Fisher’s Exact testi kullanılmıştır Kros tablolarda gözlere düşen denek sayıların yetersiz olması durumunda test uygulanamamıştır Araştırma sonucunda çocuğun cinsiyeti ile çizdiği oyuncak sayısı çocuğun oyuncağa göre resimdeki pozisyonu ve çizdiği oyuncağın şiddet içerikli olma durumu arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir bağımlılığın olduğu bulunmuştur p

Kaynakça

  • Alexander, G.M., and Hines, M. 2002. Sex differences in response to children’s toys in non-human primates (cercopithecus aethiops sabaeus). Evolution and Human Behavior (23): 467-479.
  • Aral, N., Gürsoy,F., Köksal Akyol,A. 2001. Okul Öncesi Eğitimde Oyun. Ya-Pa Yayınları, İstanbul.
  • Aral,N. 2002. Çocuk Gelişimi ve Oyuncak. Çoluk Çocuk Aylık Anne Baba Eğitimci Dergisi, (16);25.
  • Arslan, H. 2002. İlköğretim 1.kademe az gören öğrencilerin çizgisel gelişimi. Yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Artut, K. 2002. Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri. Anı Yayıncılık,. Ankara.
  • Artut, K. 2004a. Okul öncesinde resim eğitimi. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Artut, K. 2004b. Okul öncesi resim eğitiminde çocukların çizgisel gelişim düzeylerine ilişkin bir inceleme. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1); 223-133.
  • Aşkaroğlu, B. 2006. Şiddet içeren çizgi filmlerin ilköğretim dönemi çocuklarının resimleri üzerine etkileri. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Boriss-Krimsky,C. 1999. The creativity handbook. Charles C Thomas. Publisher LTD. Springfield İllions U.S.A.
  • Bouhaimed,M., Alwohaib,M., Alabdulrazzaq,S., Jasem,M. 2008. Toy gun ocular injuries associated with festive holidays in Kuwait. Graefe's Archive for Clinical and Experimental Ophthalmology, (8);1-4.
  • Butler, S., Gross, J., & Hayne, H. 1995. The effect of drawing on memory performance in young children. Developmental Psychology, 31: 597-608.
  • Büyüköztürk, Ş. 2002. Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorumları, Pegem Yayınları, Ankara.
  • Caldera Y.M., Huston A.C., O'Brien M. 1989. Social interactions and play patterns of
  • parents and toddlers with feminine, masculine, and neutral toys. Child Development, 60(1): 70-76.
  • Collado, F.Y. 1999. The role of spontaneous drawing in the development of children in the early childhood settings. U.S. Department of education national resources information center (Eric), Reports descriptive (141): 3-15.
  • Dinçer,Ç., Demiriz,S. ve Şimşek,I. 2003. Okul öncesi dönem çocuğu olan ebeveynlerin sanat etkinliklerine yaklaşımlarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 28 (129): 50.
  • Erdoğan, S., Haktanır, G. Köksal Akyol, A., ve Çakır-İlhan, A. 2004. "Oyun oynamak istediğim yer" altı yaşındaki çocukların resimleri üzerinde bir inceleme: Türkiye Örneği. OMEP Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı. 5-11 October 2003 Kuşadası/Türkiye, Bildiri Kitabı: 2. Ya Pa Yayın Pazarlama Sanayi ve Tic. A.Ş. s. 285-299, İstanbul.
  • Gentle,K. 1993. Teaching painting in the primary school. Cassell Villiers House, New York.
  • Gross, J., and Hayne, H. 1998. Drawing facilitates children’s verbal reports of emotionally laden events. Journal of Experimental Psychology: Applied, 4:163-179.
  • Gürtuna,S. 2004. Çocuk ve sanat eğitimi. Morpa Kültür Yayınları, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Dizisi, İstanbul.
  • Kandır,A., 2005. Bilişsel gelişim, Morpa Kültür Yayınları İstanbul.
  • Kehnemuyi,Z. 1977. Çocuğun resim eğitimi. Redhouse Yayınları, İstanbul.
  • Kehnemuyi,Z. 2009. Çocuğun görsel sanat eğitimi. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Kırışoğlu,O.T. 1991. Sanatta eğitim. Demircioğlu Matbaa, İstanbul.
  • Köksal Akyol, A. 2011.Bilişsel Gelişim. Eğitim Psikolojisi. Ed. A. Ulusoy. Üçüncü Baskı Yayıncılık, 73-108. Ankara.
  • Martin, C.L. 1995. Children's gender-based reasoning about toys. Child Development, 66(5): 1453-1471.
  • Oğuzkan, Ş. ve Avcı, N. 2000. Okul öncesinde eğitici oyuncaklar. Oğul Matbaacılık. İstanbul.
  • Oktay.A. 1999. Yaşamın sihirli yılları: Okul öncesi dönem. Epsilon Yayıncılık, Ankara.
  • Özyeşer Cinel, N. 2006. Farklı sosyo ekonomik düzeydeki 3-6 yaş grubu çocuğu olan anne babaların oyuncak ve oyun materyalleri hakkındaki görüşlerinin ve bu yaş grubu çocukların sahip oldukları oyuncak ve oyun materyallerinin incelenmesi.Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Peker, M.R. 2001. Anaokulu Çocuklarının Belirsizlik İçeren Sözlü İletişim Durumlarında Anlam Çıkarabilme Becerileri. Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi 14 (1): 251.
  • Peter, O. and Tiffany, M. 1984. Parental toychoice stereotyping and its effects on child toy preference and sex-role typing. Journal of Social behavior and personality, 12(2): 213–216.
  • Polat,F. ve Darıca,N. 1999. 6-11 yaş grubu çocuklarının hamile anne çizimlerinde cinsiyetle ilgili farklılıkların incelenmesi. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Dergisi,(1);34.
  • Poyraz, H. 2003. Okul öncesi dönemde oyun ve oyuncak, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • San,İ. 1977. Sanatsal yaratma ve çocukta yaratıcılık. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara.
  • San Bayhan,P., Artan,İ. 2005. Çocuk gelişimi ve eğitimi, İstanbul.
  • Segal M. and Bardige, B. 2000. Your child at play five to eight years. A”Your Child at Play” Series Book. Newmarket Pres, New York.
  • Sevinç, M. 2004. Erken çocukluk döneminde oyun, Morpa Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Striker, S. 2005. Çocuklarda sanat eğitimi. Epsilon Yayınları, İstanbul.
  • Tezel Şahin, F. 1993. Üç-altı yaş grubu çocuklarının anne babalarının çocuk oyun ve oyuncakları hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Bilim Uzmanlığı Tezi.Hacettepe Üniversitesi. Ankara.
  • Tuzcuoğlu,N., Güven,.G. ve Efe,K. 2006. 4-6 Yaş grubu çocuklarında oyuncak tercihlerini etkileyen faktörlerin incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi 1. Uluslar arası okul öncesi eğitim kongresi Bildiri Kitabı:1.Ya-Pa Yayıncılık, s. 455-473, İstanbul.
  • Walker, K., Myers-Bowman, K.S., & Myers-Walls, J.A. 2003. Understanding war, visualizing peace: Children draw what they know. Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association, 20(4), 191-200.
  • Yavuzer, H. 2003. Resimleriyle çocuk. Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Yavuzer, H. 2004. Çocuğu tanımak ve anlamak, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Yılmaz, M. 2010. Eğitimin her kademesine yönelik görsel sanatlar eğitiminde uygulamalar. Data Yayınları, Ankara.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bil.uzm. Yıldız Karaman

Prof.dr. Aysel Köksal Akyol Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2011
Gönderilme Tarihi 29 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 20 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Karaman, B. Y., & Akyol, P. A. K. (2011). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Çocukların Yaptıkları Resimlerde Oyuncak Çizimlerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3), 277-296.