To understand how consumers make their purchasing decisions provides a significant contribution to the marketing process. Consumer Styles Inventory that was developed for this purpose and based on the assumption that consumers make purchasing decision according to certain styles has been accepted as a strong measurement instrument. But, having been developed the scale in western culture has necessitated investigation of validity in different culture. In this study, it is aimed to adapt Consumer Styles Inventory to Turkish culture. For this purpose, initially, confirmatory factor analysis has been applied to the Original scale. In the result of the analysis, because of not obtaining enough goodness of fit values, it has been examined which decision style dimensions are valid in Turkish culture using exploratory factor analysis. Then, the factor structure generated by EFA has been analyzed using confirmatory factor analysis in Lisrel 8,51. In the result of these analyses, the dimensions validated corresponding those of the original scale are ―Perfectionism/High Quality Consciousness, ―Brand Consciousness, ―NoveltyFashion Consciousness, ―Recreational Shopping Consciousness, ―Confusion from Overchoice. Lastly, the internal consistency, convergence and discriminant validity of the scale have been examined and compared with those of other similar studies.
Consumer Decision-Making Styles Consumer Styles Inventory Consumer Behavior
Tüketicilerin satın alma kararlarını nasıl verdiklerini anlamak pazarlama sürecine önemli katkı sağlamaktadır Bu amaçla geliştirilen ve tüketicilerin satın alma kararlarını belirli tarzlara göre verdikleri varsayımına dayanan Tüketici Tipleri Envanteri güçlü bir ölçüm aracı olarak kabul edilmektedir Ancak ölçeğin batı kültüründe geliştirilmiş olması farklı kültürlerde geçerliliğinin araştırılması zorunlu kılmaktadır Bu çalışmada Tüketici Tipleri Envanterinin Türk kültürüne uyarlanması amaçlanmıştır Bu amaçla ilk olarak orijinal ölçeğe doğrulayıcı faktör analizi uygulanmıştır Analiz sonucunda yeterli uyum iyiliği değerleri elde edilemediği için açımlayıcı faktör analizi ile Türk kültüründe hangi boyutların geçerli olduğu araştırılmıştır Daha sonra ortaya çıkan faktör yapısına Lisrel 8 51 istatistik programında doğrulayıcı faktör analizi uygulanmıştır Bu analizler sonucunda o rijinal ölçekteki boyutlara benzer olarak doğrulanan boyutlar; “Mükemmeliyetçi Yüksek Kalite Odaklı” “Eğlence – Haz Odaklı” “Yenilik Moda Odaklı” “Çeşit Karmaşası Yaşayan Kararsız” “Markaya Duyarlı” Boyutlarıdır Çalışmada son olarak ölçeğin iç tutarlılık yakınsama ve ayrışma geçerlilikleri araştırılmış ve diğer çalışmalarda elde edilen değerler ile karşılaştırılmıştır
Tüketici Karar Tarzları Tüketici Tipleri Envanteri Tüketici Davranışları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2013 |
Gönderilme Tarihi | 29 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 22 Sayı: 2 |