Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ETKİNLİK KATILIMCILARININ DESTİNASYON İMAJI ALGILARININ TEKRAR ZİYARET ETME EĞİLİMLERİ ÜZERİNE ETKİSİ: PORTAKAL ÇİÇEĞİ KARNAVALI ÖRNEĞİ

Yıl 2019, Cilt: 28 Sayı: 1, 178 - 190, 22.04.2019

Öz

Bu
çalışmanın amacı, Portakal Çiçeği Karnavalına katılan bireylerin destinasyon
imajı algılarının tekrar ziyaret etme niyeti üzerine etkisini belirlemek ve
karnaval katılımcılarının çeşitli özellikleri bakımından destinasyon imajı
algılarının farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmektir. Araştırmanın verileri
2018 yılı Portakal çiçeği karnavalı katılımcılarına uygulanan anket ile elde
edilmiştir. Araştırma sonucunda, katılımcıların destinasyon imajı algılarının
tekrar ziyaret etme niyetleri üzerinde pozitif yönde anlamlı bir etkisinin
olduğu ve destinasyon imajı algılarının katılımcıların çeşitli özellikleri
bakımından anlamlı şekilde farklılaştığı tespit edilmiştir. Son olarak katılımcıların
olumlu olumlu görüşlerinin dışında güvenlik sorunları, kalabalık ve çevre
kirliliği ile ilgili olumsuz görüşleri de olduğu ifade edilmiştir. 

Kaynakça

  • Albayrak, A. (2013). “Alternatif Turizm”. Detay Yayıncılık, Ankara. Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri-SPSS Uygulamalı. Adapazarı: Sakarya Yayımcılık. Arcodia, C. ve Dickson, C. (2013). “Tourism Field Studies: Experiencing the Carnival of Venice” Journal of Hospitality & Tourism Education, 25 (3), 146-155. Ayazlar, G. ve Ayazlar R.A. (2015). “Festivallerin Sosyal Etkileri ve Kentsel Gurur.” I. Eurasia International Tourism Congress: Current Issues, Trends, and Indicators (EITOC-2015), 432- 444. Bekar, A., Kocatürk, E., A., Sürücü, Ç. (2017).”Gastronomi Festivallerinin Algılanan Destinasyon İmajına ve Tekrar Ziyaret Etme Niyetine Etkisi: Fethiye Yeşilüzümlü ve Yöresi Kuzugöbeği Mantar Festivali Örneği. 5(2). 28-36. Bilgili, B., Yağmur, Ö., ve Yazarkan, H. (2012), “Turistik Ürün Olarak Festivallerin Etkinlik ve Verimliliği Üzerine Bir Araştırma (Erzurum-Oltu Kırdağ Festivali Örneği).” International Journal of Social and Economic Sciences, 2(2), 117-124. Boyle, S.,Joham, C. ve Abdullah, A. (2012). “The Hong Kong Arts Festival and Cultural Activity Choices”. International Review of Business Research Papers, 8 (4), 131-143. Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Atıf İndeksi. Cole, S. T. ve Chancellor, H. C. (2009). Examining the Festival Attributes That İmpact Visitor Experience, Satisfaction and Re-visit İntention. Journal of Marketing, 15(1), 323-344. Crompton, J. ve McKay, S. (1997). “Motives of Visitors Attending Festival Events”. Annals of Tourism Research, 24(2), 425-439. Çela, A., Knowles-Lankford, J. ve Lankford, S. (2007).“Local food festivals in Northeast Iowa Communities: A Visitor and Economic Impact Study”. Managing Leisure, 12(2-3), 171-186. Çulha, O ve Kalkan, A, (2016). Uluslararası Zeytin Festivalinin Kalitesi ve Bölge Turizmine Katkıları: Didim Yerel Esnafı Ne Söylüyor?” Journal of Tourism and Gastronomy Studies 4(4), 132-164. Dalgın, T., Atak, O., Çeken, H. (2016). Festivallerin Bir Kırsal Turizm Çekiciliği Olarak Önemi:” Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 3(12), 1179-1184. Demirbulat, Ö.G. ve Saatçi, G. (2015). “Etkinliklere Yönelik Ziyaretçi Algıları: Ayder Kardan Adam Şenliği Örneği”. “Doğu Karadeniz Bölgesi Sürdürülebilir Turizm Kongresi Bildiriler Kitabı 14 – 16 Mayıs 2015, Gümüşhane. 420-429. Doğrul, Ü., Atçeken, K. ve Şahin, A. (2015). “Festival Kalitesinin Ziyaretçilerin Algıladıkları Değer, Tatmin ve Sadakat Üzerine Etkisi: Mersin Uluslararası Narenciye Festivali Üzerine Bir Uygulama.” Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1). Duran, E., Hamarat, B. ve Özkul, E. (2014). “A Sustainable Festival Management Model: The Case of International Troia Festival”. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research. 8(2), 173-193. Gürsoy, D., Kim, K. ve Uysal, M. (2004). “Perceived Impacts of Festivals and Special Events by Organizers: An Extension and Validation”, Tourism Management, 25(1), 171–181. Houghton, M. (2001), “The Propensity of Wine Festivals to Encourage Subsequent Winery Visitation”, International Journal of Wine Marketing, 13(3), 32 – 41. Huang, J. Z., Li, M., Cai, L. A. (2010). A Model of Community Based Festival İmage. İnternational Journal of Hospitality Management, 29(2), 254-260. Kızılırmak, İ. (2006). “Türkiye’de Düzenlenen Yerel Etkinliklerin Turistik Çekicilik Olarak Kullanılmasına Yönelik Bir İnceleme”. Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 181-196. Kim, H., Cheng, Chia-Kuen ve O’leary, J., (2007). “Understanding Participation Patterns And Trends In Tourism Cultural Attractions“. Tourism Management, 28(1), 1366-1371. Kim, Y.H., Duncan, J.L. ve Jai, T.M.C (2014). “A Case Study of a Southern Food Festival: Using a Cluster Analysis Approach”. Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 25(3), 457-473. Kim, Y.H., Kim, M., Goh, B.K. ve Antun, J.M. (2011).“The Role of Money: The Impact on Food Tourists’ Satisfaction and Intention to Revisit Food Events”. Journal of Culinary Science & Technology, 9(2), 85-98. Kömürcü, G.B., Boz, M. ve Tükeltürk, Ş.A. (2014).“Festivals as a Type of Event Tourism: Tenedos Local Flavours Festival Sample Case.” İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimleri Dergisi, 13(25), 221-237. Küçük, M. (2013). “Kültür Turizmi Kapsamında Yer Alan Festival Etkinliklerinin Yerel Kalkınmaya Katkısı: Uluslararası Beyşehir Göl Festivali Üzerine Bir Araştırma”, I. KOP Bölgesel Kalkınma Sempozyumu Bildiriler Kitabı. 345-357. 14-16 Kasım, Konya. Küçük, M.(2012). “Turizmin Yerel Kalkınmaya Etkisi: Ankara Kızılcahamam Örneği”. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atılım Üniversitesi, Ankara. Lee, C., ve Lee, T. (2001). “World Culture EXPO Segment Characteristics”. Annals of Tourism Research, 28(3), 812–816. Lee, I. ve Arcodia, C. (2011). “The Role of Regional Food Festivals for Destination Branding”. International Journal of Tourism Research, 13/4, 355-367. Lee, Y. K., Lee, C. K., Lee, S. K., Babin, B. J. (2004). “ Festivalscapes and Patron’s Emotions, Satisfaction, and Loyalty.” Journal of Business Research, 56- 64. Mc Donnell, I., Johnny, A., Ve O’toole, W., (1998). “Festival and Special Event Management”. John Wiley & Sons Australia Ltd., Brisbane McKercher, B., Mei, W.S. ve Tse, T. (2006). “Are Short Duration Cultural Festivals Tourist Attractions?”. Journal of Sustainable Tourism, 14(1), 55-66. Organ, K., Lewis, N. K., Palmer, A. ve Probert, J. (2015), “Festivals as Agents for Behaviour Change: A Study of Food Festival Engagement and Subsequent Food Choices,” Tourism Management, 48(1), 84-99. Özdemir, G.(2008). “ Destinasyon Pazarlaması”. (1. Baskı), Ankara: Detay Yayıncılık. Özkan, E., Curkan, S. C. ve Sarak, E. C. (2015). “Festivallerin Katılan Ziyaretçiler Üzerine Etkileri: Alaçatı Ot Festivali Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 6(14). Öztür, A., Yumuk, Y. (2016). “Uluslararası Antalya Kum Heykel Festivaline Yönelik Algının Başkalarına Tavsiye Etme ve Tekrar Ziyaret Etme Niyeti Üzerine Etkisi”. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (2), 123-135 Pios, K., Skoczylas, K. ve Wojcık, T. (2014). “The Current Condition and Possibilities of Development of Festival Tourism in the Lublin Region”. Pol. J. Sport Tourism, 21, 119-126. Prentice, R. ve Andersen, V. (2003). “Festival as Creative Destination”. Annals of Tourism Research, 30(1), 7-30. Rivera, M. A., Hara, T., Kock, G. (2008), “ Economic İmpact of Cultural Events: The Case of Zora Festival.” Journal of Heritage Tourism, 3(2), 121-137. Şengül, S. ve Genç, K. (2016), “ Festival turizmi kapsamında yöresel mutfak kültürünün destekleyici ürün olarak kullanılması: Mudurnu İpekyolu Kültür Sanat Ve Turizm Festivali Örneği.” . Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(1), 79-89. Tayfun, A. ve Arslan, E. (2013). “Festival Turizmi Kapsamında Yerli Turistlerin Ankara Alışveriş Festivali‟nden Memnuniyetleri Üzerine Bir Araştırma‟ . İşletme Araştırmaları Dergisi, 5 (2), 191-206. Thompson, K.J. and Schofield, P. (2009). “Segmenting and Profiling Visitors to the Ulaanbaatar Naadam Festival by Motivation”. Event Management, 13(1), 1-15. Timur, M. N., Çevik, S. ve Kıcır, G. K.(2014), “Etkinlik Turizmi: Kültür Başkenti Etkinliklerinin Başarı Unsurları Üzerine Bir Değerlendirme.” Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(1), 56-83. Viktória, K. (2013), “Internatıonal And Natıonal Models Used For Measurıng Festıvals’ Economıc Impacts.” Ege Strategic Research Journal. 4(1), s. 31-46. Yıldırım, O., Karaca, O. B., ve Çakıcı, A. C. (2016). “Yerel Halkın “Adana-Uluslararası Portakal Çiçeği Karnavalı” na Yönelik Algı ve Memnuniyetleri Üzerine Bir Araştırma”. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 13(2). Yolal, M., Çetinel, F. ve Uysal, M. (2009). “An Examination of Festival Motivation and Perceived Benefits Relationship: Eskişehir International Festival”. Journal of Convention & Event Tourism, 10(4), 276-291. Yolal, M., Woo, E., Cetinel, F. ve Uysal, M. (2012). “Comparative Research of Motivations across Different Festival Products”. International Journal of Event and Festival Management, 3(1), 6680. Yoon, Y., Gursoy, D., Chen, J. (2000) Validating A Tourism Development Theory With Structural Equation Modelling, Tourism Management, 22: 363-372.
Yıl 2019, Cilt: 28 Sayı: 1, 178 - 190, 22.04.2019

Öz

Kaynakça

  • Albayrak, A. (2013). “Alternatif Turizm”. Detay Yayıncılık, Ankara. Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri-SPSS Uygulamalı. Adapazarı: Sakarya Yayımcılık. Arcodia, C. ve Dickson, C. (2013). “Tourism Field Studies: Experiencing the Carnival of Venice” Journal of Hospitality & Tourism Education, 25 (3), 146-155. Ayazlar, G. ve Ayazlar R.A. (2015). “Festivallerin Sosyal Etkileri ve Kentsel Gurur.” I. Eurasia International Tourism Congress: Current Issues, Trends, and Indicators (EITOC-2015), 432- 444. Bekar, A., Kocatürk, E., A., Sürücü, Ç. (2017).”Gastronomi Festivallerinin Algılanan Destinasyon İmajına ve Tekrar Ziyaret Etme Niyetine Etkisi: Fethiye Yeşilüzümlü ve Yöresi Kuzugöbeği Mantar Festivali Örneği. 5(2). 28-36. Bilgili, B., Yağmur, Ö., ve Yazarkan, H. (2012), “Turistik Ürün Olarak Festivallerin Etkinlik ve Verimliliği Üzerine Bir Araştırma (Erzurum-Oltu Kırdağ Festivali Örneği).” International Journal of Social and Economic Sciences, 2(2), 117-124. Boyle, S.,Joham, C. ve Abdullah, A. (2012). “The Hong Kong Arts Festival and Cultural Activity Choices”. International Review of Business Research Papers, 8 (4), 131-143. Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Atıf İndeksi. Cole, S. T. ve Chancellor, H. C. (2009). Examining the Festival Attributes That İmpact Visitor Experience, Satisfaction and Re-visit İntention. Journal of Marketing, 15(1), 323-344. Crompton, J. ve McKay, S. (1997). “Motives of Visitors Attending Festival Events”. Annals of Tourism Research, 24(2), 425-439. Çela, A., Knowles-Lankford, J. ve Lankford, S. (2007).“Local food festivals in Northeast Iowa Communities: A Visitor and Economic Impact Study”. Managing Leisure, 12(2-3), 171-186. Çulha, O ve Kalkan, A, (2016). Uluslararası Zeytin Festivalinin Kalitesi ve Bölge Turizmine Katkıları: Didim Yerel Esnafı Ne Söylüyor?” Journal of Tourism and Gastronomy Studies 4(4), 132-164. Dalgın, T., Atak, O., Çeken, H. (2016). Festivallerin Bir Kırsal Turizm Çekiciliği Olarak Önemi:” Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 3(12), 1179-1184. Demirbulat, Ö.G. ve Saatçi, G. (2015). “Etkinliklere Yönelik Ziyaretçi Algıları: Ayder Kardan Adam Şenliği Örneği”. “Doğu Karadeniz Bölgesi Sürdürülebilir Turizm Kongresi Bildiriler Kitabı 14 – 16 Mayıs 2015, Gümüşhane. 420-429. Doğrul, Ü., Atçeken, K. ve Şahin, A. (2015). “Festival Kalitesinin Ziyaretçilerin Algıladıkları Değer, Tatmin ve Sadakat Üzerine Etkisi: Mersin Uluslararası Narenciye Festivali Üzerine Bir Uygulama.” Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1). Duran, E., Hamarat, B. ve Özkul, E. (2014). “A Sustainable Festival Management Model: The Case of International Troia Festival”. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research. 8(2), 173-193. Gürsoy, D., Kim, K. ve Uysal, M. (2004). “Perceived Impacts of Festivals and Special Events by Organizers: An Extension and Validation”, Tourism Management, 25(1), 171–181. Houghton, M. (2001), “The Propensity of Wine Festivals to Encourage Subsequent Winery Visitation”, International Journal of Wine Marketing, 13(3), 32 – 41. Huang, J. Z., Li, M., Cai, L. A. (2010). A Model of Community Based Festival İmage. İnternational Journal of Hospitality Management, 29(2), 254-260. Kızılırmak, İ. (2006). “Türkiye’de Düzenlenen Yerel Etkinliklerin Turistik Çekicilik Olarak Kullanılmasına Yönelik Bir İnceleme”. Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 181-196. Kim, H., Cheng, Chia-Kuen ve O’leary, J., (2007). “Understanding Participation Patterns And Trends In Tourism Cultural Attractions“. Tourism Management, 28(1), 1366-1371. Kim, Y.H., Duncan, J.L. ve Jai, T.M.C (2014). “A Case Study of a Southern Food Festival: Using a Cluster Analysis Approach”. Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 25(3), 457-473. Kim, Y.H., Kim, M., Goh, B.K. ve Antun, J.M. (2011).“The Role of Money: The Impact on Food Tourists’ Satisfaction and Intention to Revisit Food Events”. Journal of Culinary Science & Technology, 9(2), 85-98. Kömürcü, G.B., Boz, M. ve Tükeltürk, Ş.A. (2014).“Festivals as a Type of Event Tourism: Tenedos Local Flavours Festival Sample Case.” İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimleri Dergisi, 13(25), 221-237. Küçük, M. (2013). “Kültür Turizmi Kapsamında Yer Alan Festival Etkinliklerinin Yerel Kalkınmaya Katkısı: Uluslararası Beyşehir Göl Festivali Üzerine Bir Araştırma”, I. KOP Bölgesel Kalkınma Sempozyumu Bildiriler Kitabı. 345-357. 14-16 Kasım, Konya. Küçük, M.(2012). “Turizmin Yerel Kalkınmaya Etkisi: Ankara Kızılcahamam Örneği”. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atılım Üniversitesi, Ankara. Lee, C., ve Lee, T. (2001). “World Culture EXPO Segment Characteristics”. Annals of Tourism Research, 28(3), 812–816. Lee, I. ve Arcodia, C. (2011). “The Role of Regional Food Festivals for Destination Branding”. International Journal of Tourism Research, 13/4, 355-367. Lee, Y. K., Lee, C. K., Lee, S. K., Babin, B. J. (2004). “ Festivalscapes and Patron’s Emotions, Satisfaction, and Loyalty.” Journal of Business Research, 56- 64. Mc Donnell, I., Johnny, A., Ve O’toole, W., (1998). “Festival and Special Event Management”. John Wiley & Sons Australia Ltd., Brisbane McKercher, B., Mei, W.S. ve Tse, T. (2006). “Are Short Duration Cultural Festivals Tourist Attractions?”. Journal of Sustainable Tourism, 14(1), 55-66. Organ, K., Lewis, N. K., Palmer, A. ve Probert, J. (2015), “Festivals as Agents for Behaviour Change: A Study of Food Festival Engagement and Subsequent Food Choices,” Tourism Management, 48(1), 84-99. Özdemir, G.(2008). “ Destinasyon Pazarlaması”. (1. Baskı), Ankara: Detay Yayıncılık. Özkan, E., Curkan, S. C. ve Sarak, E. C. (2015). “Festivallerin Katılan Ziyaretçiler Üzerine Etkileri: Alaçatı Ot Festivali Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 6(14). Öztür, A., Yumuk, Y. (2016). “Uluslararası Antalya Kum Heykel Festivaline Yönelik Algının Başkalarına Tavsiye Etme ve Tekrar Ziyaret Etme Niyeti Üzerine Etkisi”. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (2), 123-135 Pios, K., Skoczylas, K. ve Wojcık, T. (2014). “The Current Condition and Possibilities of Development of Festival Tourism in the Lublin Region”. Pol. J. Sport Tourism, 21, 119-126. Prentice, R. ve Andersen, V. (2003). “Festival as Creative Destination”. Annals of Tourism Research, 30(1), 7-30. Rivera, M. A., Hara, T., Kock, G. (2008), “ Economic İmpact of Cultural Events: The Case of Zora Festival.” Journal of Heritage Tourism, 3(2), 121-137. Şengül, S. ve Genç, K. (2016), “ Festival turizmi kapsamında yöresel mutfak kültürünün destekleyici ürün olarak kullanılması: Mudurnu İpekyolu Kültür Sanat Ve Turizm Festivali Örneği.” . Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(1), 79-89. Tayfun, A. ve Arslan, E. (2013). “Festival Turizmi Kapsamında Yerli Turistlerin Ankara Alışveriş Festivali‟nden Memnuniyetleri Üzerine Bir Araştırma‟ . İşletme Araştırmaları Dergisi, 5 (2), 191-206. Thompson, K.J. and Schofield, P. (2009). “Segmenting and Profiling Visitors to the Ulaanbaatar Naadam Festival by Motivation”. Event Management, 13(1), 1-15. Timur, M. N., Çevik, S. ve Kıcır, G. K.(2014), “Etkinlik Turizmi: Kültür Başkenti Etkinliklerinin Başarı Unsurları Üzerine Bir Değerlendirme.” Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(1), 56-83. Viktória, K. (2013), “Internatıonal And Natıonal Models Used For Measurıng Festıvals’ Economıc Impacts.” Ege Strategic Research Journal. 4(1), s. 31-46. Yıldırım, O., Karaca, O. B., ve Çakıcı, A. C. (2016). “Yerel Halkın “Adana-Uluslararası Portakal Çiçeği Karnavalı” na Yönelik Algı ve Memnuniyetleri Üzerine Bir Araştırma”. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 13(2). Yolal, M., Çetinel, F. ve Uysal, M. (2009). “An Examination of Festival Motivation and Perceived Benefits Relationship: Eskişehir International Festival”. Journal of Convention & Event Tourism, 10(4), 276-291. Yolal, M., Woo, E., Cetinel, F. ve Uysal, M. (2012). “Comparative Research of Motivations across Different Festival Products”. International Journal of Event and Festival Management, 3(1), 6680. Yoon, Y., Gursoy, D., Chen, J. (2000) Validating A Tourism Development Theory With Structural Equation Modelling, Tourism Management, 22: 363-372.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çağrı Saçlı 0000-0001-7771-8190

Balhun Ersöz 0000-0002-0044-8169

Ceyhan Özdemir Kahraman Bu kişi benim 0000-0002-8697-875X

Yayımlanma Tarihi 22 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 8 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 28 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Saçlı, Ç., Ersöz, B., & Kahraman, C. Ö. (2019). ETKİNLİK KATILIMCILARININ DESTİNASYON İMAJI ALGILARININ TEKRAR ZİYARET ETME EĞİLİMLERİ ÜZERİNE ETKİSİ: PORTAKAL ÇİÇEĞİ KARNAVALI ÖRNEĞİ. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28(1), 178-190.