Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SANAT SİNEMASI BAĞLAMINDA SARMAŞIK FİLMİNİN ANALİZİ

Yıl 2022, , 67 - 74, 31.12.2022
https://doi.org/10.58455/cutsad.1166560

Öz

Sanat sineması ana damar sinemadan farklı olan, ticari kaygı gütmeyen, izleyicisini düşünmeye sevk eden tematik bir yapıdır. Kendisine özgü yöntemleriyle izleyicisini düşünmeye sevk eden sanat sineması izleyicinin beklentisi odaklı ilerlemez. Durağan olan sanat filmleri edebi bir zevk uyandırır. Sanat filmlerinde ele alınan olaylarda verilmek istenilen mesajlar nesneler başta olmak üzere çağrışım yapılarak aktarılır. Sanat filmleri mesajlarını soyutsal yöntemle izleyicisine aktarır.Tolga Karaçelik’in yönettiği Sarmaşık filmi ele aldığı konuyu işleyiş biçimi ve tekniğiyle sanat sinemasına örnek teşkil eder. Sarmaşık’ın sanat sinemasına nasıl bir örnek oluşturduğunun incelendiği çalışmada film de verilmek istenen alt metinler de analiz edilmiştir. Karaçelik, filminde toplumdaki yöneten ve yönetilen ilişkisini ele almış, bu ilişkiyi altı erkek karakter üzerinden irdelemiştir. Filmde kadın karakter yoktur ama ‘kadınlaştırılan’ karakterler mevcuttur. Yönetici sınıf ve işçi sınıfının karakterlere indirgenerek anlatıldığı film de otoritesini kaybeden bir iktidar ve bunalımdaki halk gitmeyen bir gemide mahsur kalanlar olarak anlatılmıştır. Çalışma sanat sineması doğrultusunda “Sarmaşık” filminin incelenmesi açısından önemlidir. Film betimsel yöntemle analiz edilmiştir. Çalışmada Sarmaşık’ın ele aldığı konuyu işleme tarzıyla bir sanat filmi örneği oluşturduğu sonucuna varılır.

Kaynakça

  • Anlar, S. C. (2020). Tolga Karaçelik’ in “Sarmaşık” Filminin Göstergebilimsel Çözümlenmesi. (Yüksek Lisans tezi). İstanbul: Beykent Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Büker, S. (2019). Dolana Dolana Erkek Hikâyeleri: Sarmaşık. Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 7(2): 219-233.
  • Karadoğan, A. (2010). Sanat Sineması Üzerine: Yaklaşımlar ve Tartışmalar. Ankara: De Ki Basım Yayın.
  • Özçınar, M. (2017). Deleuzyen Sinema: Minör Bir Oluş Olarak Sarmaşık Filminin Rizomatik Yapısı. SineFilozofi, 2(4): 73-93.
  • Sanat Filmi Nedir?. (2022). https://www.babblela.com/sanat-filmi-nedir-sanat-filminin-ozellikleri-nelerdir/ (Erişim Tarihi: 05.07.2022).
  • Şener, M. (2016). "Sarmaşık Filmi ve Sinematik Mekân Kullanımı üzerine Bir İnceleme: İktidarın Evreleri ve (Erk)eklik - İktidar İlişkisi". Mimarlık ve Yaşam 1(1): 143-161
  • Velioğlu Metin, Ö. (2019). Gerçek ve Gerçekdışının Sınırlarında: Auteur Eleştiri Çerçevesinde Tolga Karaçelik Sineması. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, 1(5): 4-45.
  • Yaşın, F. (2018). Sarmaşık’ın Machiavelli’ye Uzanan Kökleri: Sarmaşık Filminin Machiavelli’nin Siyaset Felsefesi İle Analizi. (Yüksek Lisans tezi). Kayseri: Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

ANALYSIS OF THE WRAPPED FILM IN THE CONTEXT OF ART CINEMA

Yıl 2022, , 67 - 74, 31.12.2022
https://doi.org/10.58455/cutsad.1166560

Öz

Art cinema is a thematic structure that differs from mainstream cinema in that it does not cause commercial concern and makes its audience think. Art cinema, which makes its audience think with its own unique methods, does not progress based on the expectation of the audience. Art films that are stationary evoke a literary taste. The messages that are wanted to be given in the events discussed in art films are conveyed by connotation, especially objects. Art films convey their messages to their audience in an abstract way. The film Sarmaşık, directed by Tolga Karachelik, is an example of art cinema with the way it handles the subject and the technique it deals with. In the study in which it is examined how Sarmaşık creates an example of art cinema, the sub-texts that would like to be given in the film have also been analyzed. Karachelik, in his film, discussed the relationship between the manager and the manager in society, examined this relationship through six male characters. There are no female characters in the film, but there are ‘feminized’ characters. The film, in which the ruling class and the working class are reduced to characters, is also described as a power that has lost its authority, and the depressed people are stranded on a ship that does not leave. The work is important for the study of the film “Ivy” in the direction of art cinema. The film was analyzed by descriptive method. In the study, it is concluded that Sarmaşık creates an example of an art film with the way of processing the subject he is addressing

Kaynakça

  • Anlar, S. C. (2020). Tolga Karaçelik’ in “Sarmaşık” Filminin Göstergebilimsel Çözümlenmesi. (Yüksek Lisans tezi). İstanbul: Beykent Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Büker, S. (2019). Dolana Dolana Erkek Hikâyeleri: Sarmaşık. Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 7(2): 219-233.
  • Karadoğan, A. (2010). Sanat Sineması Üzerine: Yaklaşımlar ve Tartışmalar. Ankara: De Ki Basım Yayın.
  • Özçınar, M. (2017). Deleuzyen Sinema: Minör Bir Oluş Olarak Sarmaşık Filminin Rizomatik Yapısı. SineFilozofi, 2(4): 73-93.
  • Sanat Filmi Nedir?. (2022). https://www.babblela.com/sanat-filmi-nedir-sanat-filminin-ozellikleri-nelerdir/ (Erişim Tarihi: 05.07.2022).
  • Şener, M. (2016). "Sarmaşık Filmi ve Sinematik Mekân Kullanımı üzerine Bir İnceleme: İktidarın Evreleri ve (Erk)eklik - İktidar İlişkisi". Mimarlık ve Yaşam 1(1): 143-161
  • Velioğlu Metin, Ö. (2019). Gerçek ve Gerçekdışının Sınırlarında: Auteur Eleştiri Çerçevesinde Tolga Karaçelik Sineması. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, 1(5): 4-45.
  • Yaşın, F. (2018). Sarmaşık’ın Machiavelli’ye Uzanan Kökleri: Sarmaşık Filminin Machiavelli’nin Siyaset Felsefesi İle Analizi. (Yüksek Lisans tezi). Kayseri: Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Göktuğ Sezgin 0000-0001-6217-3992

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 24 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Sezgin, G. (2022). SANAT SİNEMASI BAĞLAMINDA SARMAŞIK FİLMİNİN ANALİZİ. Çatalhöyük Uluslararası Turizm Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi(9), 67-74. https://doi.org/10.58455/cutsad.1166560

Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.