Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇEVRİMİÇİ DEĞERLENDİRMELERE YÖNELİK İNCELEME: UZUNGÖL ÖRNEĞİ

Yıl 2021, Sayı: 7, 46 - 55, 31.12.2021

Öz

Günümüzde internetin kullanımının yaygınlaşmasıyla tüketiciler, ürün ve hizmetlerle ilgili görüşlerini, deneyimlerini diğer kullanıcılarla paylaşabildiği ve potansiyel tüketicilerin bilgi toplamak için seçeneklerini genişleterek inceleme imkanı sunan sosyal medya uygulamaları ve platformları popülerlik kazanmıştır. Tüketiciler, deneyimlediği ürün veya hizmete yönelik olumlu ve olumsuz gerçek tüketici deneyimlerini yansıtması bakımından inceleyen potansiyel tüketicilere dolaylı olarak ön deneyim ve fikir sunmaktadır. Çalışmanın konusunu çevrimiçi değerlendirmeler oluşturmaktadır. Çalışmanın amacı ise, destinasyon olarak Uzungöl’ün TripAdvisor’da yer alan çevrimiçi değerlendirmelerin yıllara ve değerlendirmelerin yapıldığı dile göre incelenmesidir. Çalışmanın amacı doğrultusunda veri analizi yazılımı ile Uzungöl’ün çevrimiçi değerlendirme puanları ve yorumları Türkçe ve diğer dillerde gruplandırarak, yıllara göre olumlu-olumsuz yönlerinin kelime bulutları aracılığıyla karşılaştırma yapılmıştır. Çalışmada sonuç olarak diğer dillerde yapılan çevrimiçi değerlendirmeler gerek inceleme puan ortalamaları gerekse yapılan çevrimiçi yorumlar, Türkçe yapılan değerlendirmelere göre daha yüksek ve daha olumlu olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu durumun nedeni olarak ise, Türkçe yapılan çevrimiçi değerlendirmelerde Uzungöl’ü geçmiş yıllardaki durumuyla kıyaslama yapılmasından kaynaklandığı düşünülmektedir. Uzungöl ile ilgili değerlendirmelerin tamamında ön plana çıkan olumsuzluklar ise, aşırı kalabalık olması, betonlaşma ve çarpık yapılaşmanın fazla olması, Arap ziyaretçilerden duyulan rahatsızlık, trafik sorunu, otopark sorunudur. Türkçe ile diğer dillerde yapılan çevrimiçi değerlendirmeler arasındaki farklılıklar ise, Türkçe değerlendirmelerde genel olarak fiyatların pahalı olması, Arapça levhaların fazlalığından duyulan rahatsızlık belirtilirken, diğer dillerde yapılan çevrimiçi değerlendirmelerde, fiyatların uygun olduğu, restoranların kaliteli olduğu ve özellikle balık yenilmesini gerektiğini, hediyelik eşyaların ve yöresel ürünlerin güzel olduğunu belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • Ak, S. ve Kızılırmak, İ. (2019). Otel İşletmelerinde E-Şikâyetler ve E-Şikâyet Yönetimi Üzerine Bir Araştırma, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(4): 820-832.
  • Ateş, A. ve Sunar, H. (2019). İvriz Kültürel Peyzajı Alanının Çevrimiçi Ziyaretçi Yorumları ile Analizi: Google Haritalar Örneği. In Conference: Ereğli International Science and Academic Congress. Konya. ss. 333-337.
  • Ateş, A., Sunar, H. and Bilge, F. A. (2019). Analysis of Istanbul Airport with Online Passenger Comments: The Case of Google Maps, The Third International Congress on Future of Tourism: Innovation, Entrepreneurship and Sustainability, Mersin, Türkiye. Bildirler Kitabı, 753-756.
  • Brown, J. J. ve Reingen, P. H. (1987). Social Ties and Word-of-Mouth Referral Behavior. Journal of Consumer Research, 14(3), s. 350–362.
  • Cantallops, A. S., Salvi, F. (2014). New consumer behavior: A Review of Research on eWOM and Hotels. International Journal of Hospitality Management, 36, 41-51.
  • Chatterjee, P. (2001). Online Reviews: Do Consumers Use Them?. ACR 2001 Proceedings, (M. C. Gilly, J. Myers-Levy, eds.). Association for Consumer Research. pp. 129-134.
  • Cheung, M. Yee. (2006). “Do people believe electronic word-of-mouth?: a study on factors affecting readers' perceived credibility of online consumer reviews”. Doktora Tezi, City University of Hong Kong. Hong Kong.
  • Çiçek, E., Pala, U. ve Özcan, S. (2013). Destinasyon Tercihinde Web Sitelerinin Önemi: Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma, Sosyoteknik Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, Yıl:3 Sayı:5, 2013, pp. 1–14.
  • Fan, Y. W. ve Miao, Y. F. (2012). Effect of Electronic Word-Of-Mouth on Consumer Purchase Intention: The Perspective of Gender Differences. International Journal of Electronic Business Management, 10(3), pp. 175-181.
  • Filieri, R. (2015). What makes online reviews helpful? A diagnosticity-adoption framework to explain informational and normative influences in e-WOM. Journal of Business Research, 68(6), 1261-1270.
  • https://www.tripadvisor.com.tr/Attraction_Review-g2187673-d3659682-Reviews-Uzungol- Caykara_Turkish_Black_Sea_Coast.html, Erişim Tarihi: 24.09.2021.
  • Jeong, E. ve Jang, S. S. (2011). Restaurant Experiences Triggering Positive Electronic Wordof-Mouth (Ewom) Motivations. International Journal of Hospitality Management, 30(2), 356-366.
  • Khammash, M. ve Griffiths, G. H. (2011). Arrivederci CIAO. com, Buongiorno Bing. com’—Electronic Word-of-Mouth (eWOM), Antecedences and Consequences. International Journal of Information Management, 31(1), pp. 82-87.
  • Li, H., Ye, Q. ve Law, R. (2013). Determinants of Customer Satisfaction in the Hotel Industry: An Application of Online Review Analysis. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 18(7), 784-802.
  • Mancı, A. R. ve Tengilimoğlu, E. (2021b). TripAdvisor Ziyaretçi Yorumlarının İçerik Analizi: Göbeklitepe Örneği, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2): 1525-1545.
  • Mancı, A. R. ve Tengilimoğlu, E. (2021a). Şanlıurfa’daki Konaklama İşletmelerinin Çevrimiçi Olumsuz Yorumlarının İçerik. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 9(2), 1123-1148.
  • Mangold, W. G. ve Faulds D. J. (2009). "Social Media: The New Hybrid Element of the Promotion Mix. Business Horizons, 52 (4), ss. 357-365.
  • Miguéns, J., Baggio, R. ve Costa, C. (2008). Social Media and Tourism Destinations: TripAdvisor Case Study. Advances in Tourism Research, 26(28), 1-6.
  • Park, D. H., Lee, J., ve Han, I. (2007). The Effect of on-Line Consumer Reviews on Consumer Purchasing Intention: The Moderating Role of İnvolvement. International Journal of Electronic Commerce, 11(4), 125- 148.
  • Sunar, H., Cora, İ., Yılmaz, R. ve Gökçe, H. (2019). İslami Otellerin Çevrimiçi Müşteri Deneyimleri ve Analitik Hiyerarşi Süreci Yöntemi ile Karşılaştırılması: Tripadvisor Örneği. Innovation and Global Issues Congress V, Congress Book, 80-86.
  • Sunar, H., Ersöz, B. ve Efe, D. (2019). Çevrimiçi Yorumlar Aracılığıyla Bir Destinasyonun Turizm Alt Yapısının İncelenmesi: İskenderun Örneği, Global Issues Congress V, 2-4 Mayıs, JW Marriott Hotel, Ankara.
  • Sunar, H., Gökçe, F. ve Sürücü, Ö. A. (2018). Hatay’ın Turizm Değerlerinin Online Müşteri Deneyimleri Aracılığıyla İncelenmesi. Journal of Recreation and Tourism Research, 5(4), 63-71.
  • Şahin, S. Z. (2021). Çevrimiçi Müşteri Yorumları: Tripadvisor’da Çorum Restoranları Üzerine İnceleme. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1), 610-622.
  • Ünal, A. (2020). Turistlerin Destinasyon Genel Yorumlarının Karma Yöntemle Değerlendirilmesi: Patara Örneği. Ercan Karaçar (Ed.), İçinde: Turizm Alanında Güncel Konular ve Araştırmalar, ss. 49-67. Konya, Çizgi Kitabevi Yayınları.
  • Ünal, A., Çakır, G., Bayar, B.S. and Çelen, O. (2020). Turistlerin Konaklama İşletmelerine Yönelik Şikâyetlerinin İncelenmesi: Marmara Bölgesi Otellerine Yönelik Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 11(3), 744-755.
  • Vásquez, C. (2011). Complaints Online: The Case of TripAdvisor. Journal of Pragmatics, 43(6), 1707-1717.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Halil Sunar 0000-0002-5131-4056

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 17 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 7

Kaynak Göster

APA Sunar, H. (2021). ÇEVRİMİÇİ DEĞERLENDİRMELERE YÖNELİK İNCELEME: UZUNGÖL ÖRNEĞİ. Çatalhöyük Uluslararası Turizm Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi(7), 46-55.

Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.