Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PAYLAŞIM EKONOMİSİ KAPSAMINDA YAPILAN KONAKLAMA DENEYİMLERİNİN ÖZ BELİRLEME TEORİSİ PERSPEKTİFİ İLE İNCELENMESİ: COUCHSURFING ÖRNEĞİ

Yıl 2022, Sayı: 8, 33 - 46, 30.06.2022

Öz

Son yıllarda, turistlerin seyahatlerinde farklı ve yerel deneyimler yaşamaya eğilim gösterdikleri ve paylaşım ekonomisi kapsamında yapılan turizm faaliyetlerine yönelik talebin giderek arttığı görülmektedir. Bu araştırmada, paylaşım ekonomisi faaliyetlerinden biri olan Couchsurfing deneyimlerinin aktif kullanıcılar tarafından nasıl anlamlandırıldığı, motivasyonların altında yatan sebepleri ve deneyimlerini incelemek amacıyla nitel bir çalışma yapılmıştır. Durum çalışması deseni ile tasarlanan araştırma kapsamında, 7 aktif üye ile sosyal medya üzerinden yapılan e-görüşmeler ve 150 üyenin hesaplarındaki bilgiler ana verileri oluşturmaktadır. Veriler, öz belirleme teorisinin çerçevesinde betimsel içerik analizi ile yorumlanmıştır. Araştırma sonuçları, Couchsurfing deneyimleri sayesinde turistlerin öz belirleme teorisinin ortaya koyduğu bireysel ihtiyaçların çoğunu karşıladığını göstermektedir. Bu doğrultuda, turizm sektöründe deneyim odaklı ürün sunulmasının önemine değinilmiştir.

Kaynakça

  • Andersen, S. (2000). Fundamental Human Needs: Making Social Cognition Relevant. Psychological Inquiry, 11(4): 269-276.
  • Aruan, D. T. H. ve Felicia, F. (2019). Factors Influencing Travelers' Behavioral Intentions To Use P2P Accommodation Based On Trading Activity: Airbnb vs Couchsurfing. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 13(4): 487-504.
  • Ayazlar, R. A. (2018). Paylaşım Ekonomisi ve Turizm Endüstrisine Yansımaları. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 17(3): 1186-1202.
  • Aydin, S. ve Duyan, E. C. (2019). The Postmodern Unexpected Guest: The Couchsurfing Experience Process. Journal of Economy Culture And Society, 60: 227–243.
  • Beekman, R., Byrne, J. ve Vichta-Ohlsen, R. (2021). A Couch İs Not A Home: New Ways of Understanding and Assessing Risks with Young People Who Are Couchsurfing. Parity, 34(3): 11-13.
  • Cihangir-Çankaya, Z. (2009). Öğretmen Adaylarında Temel Psikolojik İhtiyaçların Doyumu Ve İyi Olma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(3): 691-711.
  • Campos, A.C., Mendes, J., Valle, P.O. ve Scott, N. (2018). Co-creation of Tourist Experiences: A Literature Review, Current Issues in Tourism, 21(4): 369-400.
  • Cohen, E. (2015). Tourism, Leisure and Authenticity. Tourism Recreation Research, 35(1): 67-73.
  • Connell, J. (1986). Emotion and Social Interaction In The Strange Situation: Consistencies and Asymetric Influences In The Second Year. Child Development, 57(3): 733-746.
  • Deci, E. L., Ryan, R. M. ve Williams, G. C. (1996). Need Satisfaction and the Self-Regulation of Learning. Learning and Individual Differences, 8(3): 165-183.
  • Deci, E. ve Ryan, R. (2000). The “What” and “Why” of Goal Pursuits: Human Needs and The SelfDetermination of Behaviour. Psychological Inquiry, 11(4): 227-269.
  • Decrop, A., Del Chiappa, G., Mallargé, J. ve Zidda, P. (2018). Couchsurfing Has Made Me A Better Person And The World A Better Place: The Transformative Power Of Collaborative Tourism Experiences. Journal of Travel ve Tourism Marketing, 35(1): 57-72.
  • Ekmekçi, A. (2020). Turizmde değişen seyahat eğilimlerinin genç turistlerin konaklama tercihlerine etkisi: Couchsurfing örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm Işletmeciliği Anabilim Dali Turizm Işletmeciliği Programi Yüksek Lisans Tezi.
  • Guttentag, D. (2013). Airbnb: Disruptive Innovation and The Rise Of An Informal Tourism Accommodation Sector. Current Issues in Tourism, 18(12): 1192-1217.
  • Ingledew, D.K., Markland, D. ve Sheppard, K.E. (2004). Personality and self-Determination of Exercise Behavior. Personality and Individual Differences, 36(8): 1921-1932.
  • Jung, J. J., ve Yoon, S. Y. (2016). Social or Financial Goals?: Comparative Analysis of User Behaviors in Couchsurfing and Airbnb. CHI EA ’16. Proceedings of the 2016 CHI Conference Extended Abstracts On Human Factors In Computing Systems, 2857-2863.
  • Karataş, Z. (2017). Sosyal Bilim Araştırmalarında Paradigma Değişimi: Nitel Yaklaşımın Yükselişi. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1): 1-19.
  • Karmann, M. (2013). The Rise of Collaborative Consumption on The Example of Couchsurfing, GRIN Verlag.
  • Kuhzady, S., Çakici, C., Olya, H., Mohajer, B., ve Han, H. (2020). Couchsurfing Involvement In Non-Profit Peer-To-Peer Accommodations And Its Impact On Destination Image, Familiarity, And Behavioral Intentions. Journal of Hospitality and Tourism Management, 44: 131-142.
  • Kowal, J. ve Fortier, M. (1999). Motivational Determinants of Flow: Contrıbutions From Self Determination Theory. Journal of Social Psychology, 139 (3): 355-369.
  • Linabary, R. J. ve Hamel, A. S. (2017). Feminist Online Interviewing: Ongoing Issues of Power, Resistance and Reflexivity In Practice. Feminist Review, 115: 97-113.
  • Liu, Y., Nie, L., ve Li, L. (2016). Homogeneity, Trust, And Reciprocity: Three Keys To The Sustainable Hospitality Exchange of Couchsurfing. Tourism Analysis, 21(2): 145-157.
  • Lutz, C . ve Newlands, G. (2018). Consumer Segmentation Within The Sharing Economy: The case of Airbnb. Journal of Business Research, 88: 187-196.
  • Lynch, P., Germann Molz, J., McIntosh, A., Lugosi, P. ve Lashley, C. (2011). Theorizing Hospitality. Hospitality ve Society, 1(1): 3-24.
  • Molz, J. G. (2013). Social Networking Technologies and The Moral Economy of Alternative Tourism: The Case of Couchsurfing.org. Annals of Tourism Research, 43: 210-230.
  • Petry, L., Hill, C., Milburn, N. ve Rice, E. (2022). Who Is Couch-Surfing and Who Is on the Streets? Disparities Among Racial and Sexual Minority Youth in Experiences of Homelessness. Journal of Adolescent Health. https://www.jahonline.org/article/S1054-139X(21)00576-0 adresinden alınmıştır (Erişim Tarihi: 14.02.2022).
  • Piscicelli, L., Cooper, T., ve Fisher, T. (2015). The Role of Values in Collaborative Consumption: Insights From A Product-Service System For Lending And Borrowing In The Uk. Journal of Cleaner Production, 97: 21-29.
  • Przybylski, A. K., Murayama, K., DeHaan, C. R., ve Gladwell, V. (2013). Motivational, Emotional and Behavioral Correlates of Fear of Missing Out. Computers in Human Behavior, 29(4): 1841-1848.
  • Rigby, C. S., Deci, E. L., Patrick, B. C. ve Ryan, R. M. (1992). Beyond the Intrinsic-Extrinsic Dichotomy: Self-determination in Motivation and Learning. Motivation and Emotion, 16(3): 165-185.
  • Ryan, R. (1995). Psychological Needs and The Facilitation Of Integrative Processess. Journal Of Personality, 63(3): 397-428.
  • Ryan, R. ve Deci, E. (2000). Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being. American Psychologist, 55(1): 68-78.
  • Schor, J. B. ve Fitzmaurice, C.J. (2015). Collaborating and Connecting: The Emergence Of The Sharing Economy, in Reisch, L.A. and Thøgersen, J. (Eds), Handbook of Research on Sustainable Consumption, Edward Elgar: Cheltenham.
  • Schuckert, M., Peters, M. ve Pilz, G. (2018). The Co-Creation Of Host–Guest Relationships Via Couchsurfing: A Qualitative Study. Tourism Recreation Research, 43(2): 220-234.
  • Sevisari, U. ve Reichenberger, I. (2020). Value Co-Creation In Couchsurfing - The Indonesian Host Perspective. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, ahead-of-print(ahead-of-print).
  • Steylaerts, V. ve Dubhghaill, S. (2012). Couchsurfing and Authenticity: Notes Towards An Understanding Of An Emerging Phenomenon. Hospitality ve Society, 1(3): 261-278.
  • Sørebø, Ø., Halvari, H., Gulli, V. F. ve Kristiansen, R. (2009). The Role of Self-Determination Theory In Explaining Teachers Motivation To Continue To Use E-Learning Technology. Computers ve Education, 53(4): 1177-1187.
  • Tindall, L. (2009). Review of Interpretative Phenomenological Analysis: Theory, Method And Research (Review Of The Book Interpretative Phenomenological Analysis: Theory, Method And Research, by J. A. Smith, P. Flower ve M. Larkin). Qualitative Research in Psychology, 6(4): 346-347.
  • Tussyadiah, I. (2015). An Exploratory on Drivers and Deterrents of Collaborative Consumption In Travel. In Tussyadiah, I. & Inversini, A. (Eds.), Information & Communication Technologies in Tourism. Switzerland: Springer International Publishing.
  • Walls, A., Okumus, F., Wang, Y. (Raymond), ve Kwun, D. J.-W. (2011). Understanding the Consumer Experience: An Exploratory Study of Luxury Hotels. Journal of Hospitality Marketing ve Management, 20(2): 166-197.
  • Yıkmış, M. S. (2020). Nitel Araştırmalarda E-görüşme Tekniği. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1): 183-197.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2012). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Zgolli, S., ve Zaiem, I. (2018). Couchsurfing: A New Form of Sustainable Tourism and An Exploratory Study of Its Motivations and Its Effect On Satisfaction With The Stay. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 12(1): 130-142.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Selda Karahan 0000-0001-7589-5732

Selda Uca 0000-0002-9308-9184

Emrah Özkul 0000-0002-7938-6916

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 2 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Karahan, S., Uca, S., & Özkul, E. (2022). PAYLAŞIM EKONOMİSİ KAPSAMINDA YAPILAN KONAKLAMA DENEYİMLERİNİN ÖZ BELİRLEME TEORİSİ PERSPEKTİFİ İLE İNCELENMESİ: COUCHSURFING ÖRNEĞİ. Çatalhöyük Uluslararası Turizm Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi(8), 33-46.

Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.