Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KKTC’de Okul Yöneticilerinin ve Lise Öğrencilerinin Sayısal Derslere Karşı Kaygı ve Tutumlarına ilişkin Görüşleri

Yıl 2024, Sayı: 14, 13 - 26, 30.06.2024

Öz

Ortaöğretimde sayısal ders olarak bilinen matematik ve fen bilimleri büyük önem arz etmektedir. Gerek okul yöneticilerinin gerekse öğrencilerin bu derslere karşı kaygı ve tutumları öğrenci başarısı için ayrıca önemlidir. Çalışmanın amacı KKTC’de sınavla öğrenci alan ortaöğretim öğrencilerinin sayısal derslere yönelik kaygı ve tutumlarının okul türü, sınıf düzeyi ve okul yöneticileri görüşlerine göre anlamlı bir fark oluşturup oluşturmadığını incelemektir. Çalışmada veri toplama aracı olarak, sayısal derslere yönelik tutum ve kaygı ölçeği kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemi, Lefkoşa ilçesinde yer alan üç lisede toplam 172 öğrenci oluşturmaktadır. Uygulama, 2022-2023 eğitim-öğretim yılının birinci döneminde gerçekleştirilmiştir. Araştırma hipotezlerinin test edilmesinde, ANOVA ve t-testi kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlarda, öğrencilerin cinsiyeti ile kaygı ve tutum inançları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farkın olmadığı, ancak öğrencilerin okullara ve sınıf düzeylerine göre kaygı ve tutum inançları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farkın olduğu ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Adal, Ahmet Adil, ve İlyas Yavuz. “Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Öz Yeterlik Algıları ile Matematik Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki”. International Journal of Field Education 3, sy 1 (2017): 20-41.
  • Alım, Mete, ve Ünsal Bekdemir. “Coğrafya Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları”. Milli Eğitim Dergisi 172 (2006): 263-75.
  • Arslan, Emre, ve Murat İnce. “Ortaokul 8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Dersine Yönelik Tutumları ile Sınav Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 22, sy 88 (2023): 1460-71. https://doi.org/doi:10.17755/esosder.1249161.
  • Aydın, Şevket, Ümit Polat, ve Orhan Bölükbaş. “Niğde İli ‘Orta Öğretim Kurumlarında Okuyan Öğrencilerin Matematik Dersine Karşı Kalıplaşmış Tutumları’”. Denizli: Pamukkale Üniversitesi, 2005.
  • Aypay, Ahmet. “Information and Communication Technology (ict) Usage and Achivement of Turkish Students in Pisa 2006”. Turkish Online Journal of Educational Technology 9, sy 2 (2010): 116-24. Bandura, Albert. Self-Efficacy: The Exercise of Control. New York: Freeman, 1997.
  • Başarır, Deniz. “Ortaokul Son Sınıf Öğrencilerinde Sınav Kaygısı, Durumluk Kaygı, Akademik Başarı ve Sınav Başarısı Arasındaki İlişkiler”. Yayımlanmamış Yüksek Lisan Tezi, Hacettepe Üniversitesi, 1990.
  • Geçici, Mehmet Ertürk, ve Hakan Bayırlı. “A Meta-Analysis of the Relationship Between Attitude Toward Mathematics and Mathematics Anxiety: The Sample of Turkey”. Sakarya University Journal of Education 12, sy 3 (2022): 498-521. https://doi.org/doi: https://doi.org/10.19126/suje.991451.
  • İnceoğlu, Metin. Tutum, Algı, İletişim. Ankara: Kesit Tanıtım Ltd., 2004.
  • İslamoğlu, A. Hamdi. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Beta Yayınları, 2003.
  • Kağıtçıbaşı, Çiğdem. İnsan ve İnsanlar. İstanbul: Sermet Matbaa, 1985.
  • Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 1999.
  • Önal, Nezih. “Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tutumlarına Yönelik Ölçek Geliştirme Çalışması”. İlköğretim-Online 12, sy 4 (2013): 938-48. http://ilkogretim-online.org.tr.
  • Özkan, Fatih. “İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Dersinde Kullandıkları Öğrenme Stratejileri ile Tutumları Arasındaki İlişki”. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2005.
  • Pajares, Frank. “Overview of Social Cognitive Theory and of Self-Eficacy”. Edu.tr. Emory University, 2002. https://people.wku.edu/richard.miller/banduratheory.pdf.
  • Pehlivan, Kevser Baykara. “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sosyo-kültürel Özellikleri ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları Üzerine Bir Çalışma”. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4, sy 2 (2008): 151-68.
  • Şen, Ahmet İlhan, ve Aslı Özgün Koca. “Orta Öğretim Öğrencilerinin Matematik ve Fen Derslerine Yönelik Olan Olumlu Tutumları ve Nedenleri”. Eurasian Journal of Educational Research 18 (2005): 186-201.
  • Yenilmez, Kürşat, ve Nilüfer Şehriban Özabacı. “Yatılı Öğretmen Okulu Öğrencilerinin Matematik ile İlgili Tutumları ve Matematik Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma”. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14 (2003): 132-46.

Opinions of School Administrators and High School Students' Anxiety and Attitudes towards Numeracy Courses in TRNC

Yıl 2024, Sayı: 14, 13 - 26, 30.06.2024

Öz

Mathematics and science, known as numerical subjects, are of great importance in secondary education. The concerns and attitudes of both school administrators and students towards these courses are also important for student success. The aim of the study is to examine whether the anxiety and attitudes of secondary school students in TRNC, who take students by examination, towards numerical courses create a significant difference according to school type, grade level and school administrators' opinions. The attitude and anxiety scale towards digital courses was used as a data collection tool in the study. The sample of the study consists of a total of 172 students from three high schools in Nicosia district. The application was carried out in the first semester of the 2022-2023 academic year. ANOVA and t-test were used to test the research hypotheses. The results revealed that there was no statistically significant difference between students' gender and anxiety and attitude beliefs, but there was a statistically significant difference between students' anxiety and attitude beliefs according to school type and grade levels.

Kaynakça

  • Adal, Ahmet Adil, ve İlyas Yavuz. “Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Öz Yeterlik Algıları ile Matematik Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki”. International Journal of Field Education 3, sy 1 (2017): 20-41.
  • Alım, Mete, ve Ünsal Bekdemir. “Coğrafya Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları”. Milli Eğitim Dergisi 172 (2006): 263-75.
  • Arslan, Emre, ve Murat İnce. “Ortaokul 8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Dersine Yönelik Tutumları ile Sınav Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 22, sy 88 (2023): 1460-71. https://doi.org/doi:10.17755/esosder.1249161.
  • Aydın, Şevket, Ümit Polat, ve Orhan Bölükbaş. “Niğde İli ‘Orta Öğretim Kurumlarında Okuyan Öğrencilerin Matematik Dersine Karşı Kalıplaşmış Tutumları’”. Denizli: Pamukkale Üniversitesi, 2005.
  • Aypay, Ahmet. “Information and Communication Technology (ict) Usage and Achivement of Turkish Students in Pisa 2006”. Turkish Online Journal of Educational Technology 9, sy 2 (2010): 116-24. Bandura, Albert. Self-Efficacy: The Exercise of Control. New York: Freeman, 1997.
  • Başarır, Deniz. “Ortaokul Son Sınıf Öğrencilerinde Sınav Kaygısı, Durumluk Kaygı, Akademik Başarı ve Sınav Başarısı Arasındaki İlişkiler”. Yayımlanmamış Yüksek Lisan Tezi, Hacettepe Üniversitesi, 1990.
  • Geçici, Mehmet Ertürk, ve Hakan Bayırlı. “A Meta-Analysis of the Relationship Between Attitude Toward Mathematics and Mathematics Anxiety: The Sample of Turkey”. Sakarya University Journal of Education 12, sy 3 (2022): 498-521. https://doi.org/doi: https://doi.org/10.19126/suje.991451.
  • İnceoğlu, Metin. Tutum, Algı, İletişim. Ankara: Kesit Tanıtım Ltd., 2004.
  • İslamoğlu, A. Hamdi. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Beta Yayınları, 2003.
  • Kağıtçıbaşı, Çiğdem. İnsan ve İnsanlar. İstanbul: Sermet Matbaa, 1985.
  • Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 1999.
  • Önal, Nezih. “Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tutumlarına Yönelik Ölçek Geliştirme Çalışması”. İlköğretim-Online 12, sy 4 (2013): 938-48. http://ilkogretim-online.org.tr.
  • Özkan, Fatih. “İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Dersinde Kullandıkları Öğrenme Stratejileri ile Tutumları Arasındaki İlişki”. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2005.
  • Pajares, Frank. “Overview of Social Cognitive Theory and of Self-Eficacy”. Edu.tr. Emory University, 2002. https://people.wku.edu/richard.miller/banduratheory.pdf.
  • Pehlivan, Kevser Baykara. “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sosyo-kültürel Özellikleri ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları Üzerine Bir Çalışma”. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4, sy 2 (2008): 151-68.
  • Şen, Ahmet İlhan, ve Aslı Özgün Koca. “Orta Öğretim Öğrencilerinin Matematik ve Fen Derslerine Yönelik Olan Olumlu Tutumları ve Nedenleri”. Eurasian Journal of Educational Research 18 (2005): 186-201.
  • Yenilmez, Kürşat, ve Nilüfer Şehriban Özabacı. “Yatılı Öğretmen Okulu Öğrencilerinin Matematik ile İlgili Tutumları ve Matematik Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma”. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14 (2003): 132-46.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültürel çalışmalar (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Karadağ 0000-0002-3903-0923

Erken Görünüm Tarihi 28 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 1 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 5 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 14

Kaynak Göster

Chicago Karadağ, Mehmet. “KKTC’de Okul Yöneticilerinin Ve Lise Öğrencilerinin Sayısal Derslere Karşı Kaygı Ve Tutumlarına ilişkin Görüşleri”. Kıbrıs, sy. 14 (Haziran 2024): 13-26.