Tefsirin
kullandığı bilgi, çoklu mekanizmalarca denetlenip mahiyetleri, işlevleri ve hakikat
değerlerine göre sınıflanmış bilgidir. Rivayet-dirayet, tefsir-te’vil,
nass-içtihat/yorum, beyân-burhân veya beyân-irfân gibi nakil-akıl
diyalektiğinde oluşan ayrımlar, tefsir ilminin işlediği bilginin mahiyetine, metoduna
ve amacına ilişkin temel kategorilerdir. Bu kavramlar, tefsirin kullandığı bilginin ham halde bırakılmayıp haysiyet kayıtları çerçevesinde
tasnif edildiğini, analitik ve sentetik işlemlere
tabi tutulduğunu
gösteren kavramlardır. Bu kavramların içerikleriyle birlikte bir tefsir
eserinin iletmek istediği manalara ulaşmak için yazarının zihnini biçimleyen tarihi
atmosferi ve yazarın bilgi ve varlık tasavvurunu da incelemek gerekmektedir. Çünkü
metinler, yazarları ve ilişik oldukları tarihi ve kültürel ortamla
bütünleşiktirler. Bu makale Medârik metnini anılan bağlamda dayandığı bilgi
sistemleri açısından incelemektedir.
The information that commentary
knowledge uses is not ordinary knowledge; but whether it is text or commentary,
this information is specific information that is classified according to their
nature, functions and values, with the realities inspected by multiple
mechanisms. The distinctions that arise in the transmission-intellectual
dialectic such as narrative-order, commentary-interpretation, text- extraction of judgment, explanation- conclusive evidence or explanation-mysticism
are the main categories of the nature and method of the information that commentary
works. Moreover, these concepts are theoretical representations that show that
the information they use is not left raw but is subjected to analytical and
synthetic processes and scientific processes, and is not only authentic and
experiential at the same time, but contemplated at the same time. For this
reason, as in all historical texts, it is necessary to know the conception of
knowledge and being that shapes the mind of the author along with the essence
of a commentary. Because the text, the article and the attached is integrated
with the historical and cultural medium. This requires the contributions of
ontology, knowledge sociology and philosophy as well as biography and history.
commentary Interpretation explanation conclusive evidence mysticism Madârik Abu’l-Barakât
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 20 Sayı: 52 (15-12-2017) |