Curriculums aim to gain students some values. Like many countries, in Turkey, it has been some debate about the values in education. Therefore, it has been necessary to examine values and people’s values tendency in connection with values in formal educational curriculum. The aim of this study is to examine acquisitions of course of religion culture and knowledge of ethics for elementary education in connection with values education. In the study, 232 acquisition sentences in the curriculum of religion culture and knowledge of ethics (RCKE) were put through to content analyses. At the end of the study, it was determined that 64 acquisition sentences were being related to values and 16 values (national identity, moral, love, being scientific, importance of family, sharing-helping, cleanliness, honesty, being healthy, universality, struggling, laicism, being patient, loving nature, respect, tolerance) are being to be found in the acquisitions of RCKE. In the study, values in the acquisitions of RCKE and the value classification of Schwartz and Akbaş were also compared and it was found that these values were in the traditional, democratic, universal, scientific values groups according to the Schwartz and Akbaş’s values classifications.
Value education tendency of value elementary education religion culture and knowledge of ethics
Öğretim programları, öğrencilere birtakım değerleri kazandırmayı hedeflemektedir. Birçok ülkede olduğu gibi, ülkemizde de, eğitim-öğretimde değerler konusunda ciddi tartışmalar yapılmaktadır. Bu bakımdan bireylere kazandırılması gereken değerler ve insanların değer yönelimleri dikkate alınarak öğretim programlarında yer verilen değerlerin incelenmesine ihtiyaç vardır. Bu çalışmada, değer eğitimi açısından ilköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi (İDKAB) dersi kazanımlarının analizi amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında İDKAB öğretim programında yer alan 232 kazanım cümlesi değer/değer eğitimi açısından içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışma sonunda, 64 kazanım cümlesinin değerler ile ilişkili olduğu ve İDKAB kazanımlarında 16 değere (vatan–millet bilinci, ahlaklı olma, sevgi, aklın ve bilginin önemi, ailenin önemi, paylaşma–yardımlaşma, temizlik, doğruluk, sağlıklı olmaya önem verme, evrensellik, çalışma, laiklik, sabırlı olma, doğa sevgisi, saygı, hoşgörü) yer verildiği tespit edilmiştir. Çalışma içerisinde ayrıca, İDKAB kazanımlarında yer alan değerler, Schwartz ve Akbaş tarafından geliştirilen değer sınıflandırmaları ile karşılaştırılmış ve bu değerlerin geleneksel, demokratik, evrensel ve bilimsel değer grupları içerisinde yer aldığı belirlenmiştir.
Değer eğitimi değer yönelimi ilköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 12 Sayı: 2 |