BibTex RIS Kaynak Göster

Religious and Ethical Values in Some Western and Turkish Classical Child Books

Yıl 2010, Cilt: 10 Sayı: 3, 171 - 194, 01.06.2010

Öz

As a part of the features of intellectual and emotional development of childhood period, reading story and tale takes an important place in the development of children. It is also a fact that the contents of the books read are important as much as acquiring the habit of reading for children. Most of the children books called “child classics” are seriously criticized in terms of language and content time to time in Turkey. It is argued that these books are western oriented and contain western values, and more importantly they teach religious and moral values of Christianity, while they do not include any knowledge about Turkish culture and Islamic religious and moral values. This article examines how these child classics affect the religious and moral development of children, whether they are suitable for Turkish culture or not, and whether they impose any Western values and Christian culture on children.

Kaynakça

  • ARI, Ramazan-ÜRE, Ömer-YILMAZ, Hasan. Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi, Mikro Yayınları, 2. Baskı, Konya 1999.
  • ARMANER, Neda. Din Psikolojisine Giriş, Ayyıldız Matbaası, Ankara 1980.
  • AYDIN, Mahmut. Monologdan Diyaloğa: Çağdaş Hıristiyan Düşüncesinde Hıristiyan-Müslüman Diyaloğu, Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2001.
  • BATUK, Cengiz. Mitoloji ve Tarihsellik, İz Yayınları, İstanbul 2006.
  • BİNBAŞIOĞLU, Cavit. Eğitim Psikolojisi, Yargıcı Matbaası, 9. Basım, Ankara 1995.
  • BORİCH, Gary D. Effective Teaching Methods, Prentice-Hall, New Jersey, 2000.
  • BUYRUKÇU, Ramazan. Din Görevlisinin Mesleğini Temsil Gücü, Türkiye Diyanet Vakfı (TDV) Yayınları Ankara, 1995.
  • CERVANTES. Don Kişot, (Çev: Zeki Bayıcı), Karanfil Yayınları, İstanbul 2005.
  • ÇAĞLAR, Doğan. Uyumsuz Çocuklar ve Eğitimi, AÜEF Yayınları, 2. Baskı, Ankara 1981.
  • DEFOE, Daniel. Robinson Crusoe, Editör: Tuba Öztürk, Akvaryum Yayınları, İstanbul 2007.
  • ERDEN, Münire-AKMAN Yasemin. Gelişim ve Öğrenme, Arkadaş Yayınları, 13. Baskı, Ankara 2004.
  • GÜNDÜZ, Şinasi. Dinsel Şiddet: Sevgi Söyleminden Şiddet Realitesine Hıristiyanlık, Etüt Yayınları, Samsun 2002.
  • GÜNTEKİN, Reşat Nuri. Çalıkuşu, İnkılap Yayınları, İstanbul 2000.
  • KAĞITÇIBAŞI, Çiğdem. İnsan ve İnsanlar, Cem Matbaası, 3. Baskı, İstanbul 1979.
  • KÖYLÜ, Mustafa. “Farklı Din ve Kültürlere Mensup Çocukların Dini İnanç ve Tanrı Tasavvurları”, EKEV Akademi Dergisi, Sayı: 19, Yıl: 2004, (ss. 17-30).
  • KÖYLÜ, Mustafa. “Çocukluk Dönemi Ahlak Gelişimi”, Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, Yıl: 2003, Sayı: 12, (ss. 69-87).
  • OLGUN, Hakan. “Protestanlık”, Yaşayan Dünya Dinleri, ed. Şinasi Gündüz, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara, 2007, (ss. 121-132).
  • ÖMER SEYFETTİN. Falaka, Özgür Eğitim Yayınları, İzmir 2002.
  • ÖMER SEYFETTİN. Yalnız Efe, Elips Yayınları, Ankara 2007.
  • ÖZTÜRK, Hüseyin Emin. Batı Çocuk Klasiklerinde Temel Değerler, Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Yayınları, Ankara 1991.
  • PORTER, Eleanor H. Pollyanna, (Çev:Ayşe Hilal Mahmutoğlu), Zambak Yayınları, İzmir 2005.
  • RASİM, Ahmet. Falaka, Timaş Yayınları, İstanbul 2008.
  • SPYRİ, Johanna. Heidi, (Çev: Meryem Doğan), Aden Yayınları, İstanbul 2005.
  • SULLİVAN, Francis A. Salvation Outside the Church?, Oregon: Wipf and Stock Pub- lishers, 2002.
  • ŞİŞMAN, Mehmet. Öğretmenliğe Giriş, PegemA Yayınları, Ankara 2002.
  • TURAN, İbrahim. “Medyadaki Din Adamı İmajı Üzerine Bazı Düşünceler”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 24-25, Yıl: 2007, (ss. 293- 304).
  • TURAN, Süleyman. Misyonerliğin Kurucusu Pavlus, IQ Yayınları, İstanbul 2006.
  • UYGUN, Hamdi. Halktaki Din Adamı İmajı ve Din Görevlilerinden Beklentileri, (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun 1992.
  • YAVUZ, Kerim. Çocukta Dini Duygu ve Düşüncenin Gelişimi, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara 1981.
  • YAVUZER, Haluk. Çocuk Psikolojisi, Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul 1984.
  • YÖRÜKOĞLU, Atalay. Çocuk Ruh Sağlığı, Özgür Yayınları, Ankara 2002. ×××

Bazı Batı ve Türk Çocuk Klasiklerinde Dini ve Ahlaki Değerler

Yıl 2010, Cilt: 10 Sayı: 3, 171 - 194, 01.06.2010

Öz

Çocukluk dönemi bilişsel ve duyuşsal gelişim özelliklerinin bir parçası olarak masal ve hikaye okuma, çocukların gelişimlerinde önemli bir yer tutmaktadır. Bu dönemde kazanılacak okuma alışkanlığının çocukların gelişimsel özelliklerine olan katkısı, okunan kitapları da içerik açısından daha önemli hale getirmektedir. Ülkemizde, “Çocuk Klasikleri” olarak adlandırılan kitapların çoğunluğunun hem dil hem de içerik bakımından batı menşeli veya batı değerlerini içeren kitaplar olduğu, genellikle Türk kültürüne, dini ve ahlaki değerlere yer vermediği ve hatta batı kültürünün ve dolayısıyla Hıristiyanlığın bir takım değerlerinin bu kitaplarda ön plana çıktığı yönünde, bazı haberlere rastlamaktayız. İşte biz bu çalışmada, bazı çocuk klasiklerinin, içerik olarak çocukların dini ve ahlaki gelişimlerini nasıl etkilediğini, Türk kültürüne uygun olup olmadığını, gerçekten iddia edildiği gibi batı değerlerini ve Hıristiyanlık kültürünü empoze edip etmediğini araştırmaya çalışacağız.

Kaynakça

  • ARI, Ramazan-ÜRE, Ömer-YILMAZ, Hasan. Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi, Mikro Yayınları, 2. Baskı, Konya 1999.
  • ARMANER, Neda. Din Psikolojisine Giriş, Ayyıldız Matbaası, Ankara 1980.
  • AYDIN, Mahmut. Monologdan Diyaloğa: Çağdaş Hıristiyan Düşüncesinde Hıristiyan-Müslüman Diyaloğu, Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2001.
  • BATUK, Cengiz. Mitoloji ve Tarihsellik, İz Yayınları, İstanbul 2006.
  • BİNBAŞIOĞLU, Cavit. Eğitim Psikolojisi, Yargıcı Matbaası, 9. Basım, Ankara 1995.
  • BORİCH, Gary D. Effective Teaching Methods, Prentice-Hall, New Jersey, 2000.
  • BUYRUKÇU, Ramazan. Din Görevlisinin Mesleğini Temsil Gücü, Türkiye Diyanet Vakfı (TDV) Yayınları Ankara, 1995.
  • CERVANTES. Don Kişot, (Çev: Zeki Bayıcı), Karanfil Yayınları, İstanbul 2005.
  • ÇAĞLAR, Doğan. Uyumsuz Çocuklar ve Eğitimi, AÜEF Yayınları, 2. Baskı, Ankara 1981.
  • DEFOE, Daniel. Robinson Crusoe, Editör: Tuba Öztürk, Akvaryum Yayınları, İstanbul 2007.
  • ERDEN, Münire-AKMAN Yasemin. Gelişim ve Öğrenme, Arkadaş Yayınları, 13. Baskı, Ankara 2004.
  • GÜNDÜZ, Şinasi. Dinsel Şiddet: Sevgi Söyleminden Şiddet Realitesine Hıristiyanlık, Etüt Yayınları, Samsun 2002.
  • GÜNTEKİN, Reşat Nuri. Çalıkuşu, İnkılap Yayınları, İstanbul 2000.
  • KAĞITÇIBAŞI, Çiğdem. İnsan ve İnsanlar, Cem Matbaası, 3. Baskı, İstanbul 1979.
  • KÖYLÜ, Mustafa. “Farklı Din ve Kültürlere Mensup Çocukların Dini İnanç ve Tanrı Tasavvurları”, EKEV Akademi Dergisi, Sayı: 19, Yıl: 2004, (ss. 17-30).
  • KÖYLÜ, Mustafa. “Çocukluk Dönemi Ahlak Gelişimi”, Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, Yıl: 2003, Sayı: 12, (ss. 69-87).
  • OLGUN, Hakan. “Protestanlık”, Yaşayan Dünya Dinleri, ed. Şinasi Gündüz, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara, 2007, (ss. 121-132).
  • ÖMER SEYFETTİN. Falaka, Özgür Eğitim Yayınları, İzmir 2002.
  • ÖMER SEYFETTİN. Yalnız Efe, Elips Yayınları, Ankara 2007.
  • ÖZTÜRK, Hüseyin Emin. Batı Çocuk Klasiklerinde Temel Değerler, Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Yayınları, Ankara 1991.
  • PORTER, Eleanor H. Pollyanna, (Çev:Ayşe Hilal Mahmutoğlu), Zambak Yayınları, İzmir 2005.
  • RASİM, Ahmet. Falaka, Timaş Yayınları, İstanbul 2008.
  • SPYRİ, Johanna. Heidi, (Çev: Meryem Doğan), Aden Yayınları, İstanbul 2005.
  • SULLİVAN, Francis A. Salvation Outside the Church?, Oregon: Wipf and Stock Pub- lishers, 2002.
  • ŞİŞMAN, Mehmet. Öğretmenliğe Giriş, PegemA Yayınları, Ankara 2002.
  • TURAN, İbrahim. “Medyadaki Din Adamı İmajı Üzerine Bazı Düşünceler”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 24-25, Yıl: 2007, (ss. 293- 304).
  • TURAN, Süleyman. Misyonerliğin Kurucusu Pavlus, IQ Yayınları, İstanbul 2006.
  • UYGUN, Hamdi. Halktaki Din Adamı İmajı ve Din Görevlilerinden Beklentileri, (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun 1992.
  • YAVUZ, Kerim. Çocukta Dini Duygu ve Düşüncenin Gelişimi, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara 1981.
  • YAVUZER, Haluk. Çocuk Psikolojisi, Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul 1984.
  • YÖRÜKOĞLU, Atalay. Çocuk Ruh Sağlığı, Özgür Yayınları, Ankara 2002. ×××
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İbrahim Turan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

ISNAD Turan, İbrahim. “Bazı Batı Ve Türk Çocuk Klasiklerinde Dini Ve Ahlaki Değerler”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi 10/3 (Haziran 2010), 171-194.