Bu araştırma ile, kamu okullarında görevli öğretmenlerin algılarına göre okul kültürünün
öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri üzerindeki etkisinin incelenmesi amaçlanmaktadır.
Araştırmada, nicel araştırma yöntemi ve ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma 2020-
2021 eğitim-öğretim yılında yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Diyarbakır ili Bağlar İlçesinde
görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi belirlenirken random
yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya Google form üzerinde link oluşturularak 277 öğretmene
gönderilmiş olup eksiksiz doldurulmuştur. Araştırmada ‘Bilgi Formu, Okul Kültürü Ölçeği ve
Örgütsel Bağlılık Ölçeği’ kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistik, korelasyon ve
regresyon analizleri kullanılmıştır. Analizler sonucunda okul kültürünün destek kültürü, başarı
kültürü, bürokratik kültür ve görev kültürü boyutları duygusal bağlılık ile anlamlı bir ilişki
olduğu tespit edilmiştir. Okul kültürü alt boyutları, öğretmenlerin duygusal bağlılık
düzeylerinin %22’sini açıklamaktadır. Başarı kültürü ise duygusal bağlılığın anlamlı
yordayıcısı değildir. Okul kültürünün destek kültürü, başarı kültürü, bürokratik kültür ve görev
kültürü boyutları devam bağlılık ile anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştir. Okul kültürünün
destek kültürü, başarı kültürü, bürokratik kültür ve görev kültürü boyutları duygusal bağlılık ile
anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Okul kültürü alt boyutları, öğretmenlerin duygusal
bağlılık düzeylerini %13’nü açıklamaktadır. Sadece başarı kültürü normatif boyutunun anlamlı
yordayıcısı olduğu saptanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 1 |
Dicle Akademi Dergisi, Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License ile lisanslanmıştır.