Multiculturalism is defined as awareness of language, religion, sect, race, gender, age, class, ethnicity, disabilities and other cultural values. Multicultural education is an educational approach that transforms and reshapes the school environment while creating an equal success opportunity for all of the from different races, religions, ethnicities and social groups. Multicultural education has important educational functions such as bringing cultures together in a common human capital, increasing respect for people and cultures, ensuring equality in education, increasing social and cultural understanding, developing critical thinking skills and reducing prejudices. Teachers have important roles in the implementation and development of multicultural education programs. It is important for teachers to have a multicultural perspective in order to create multicultural education environments. In this context, it is important for teacher candidates to that take a multicultural education course while they are still in undergraduate programs. DKAB courses have an important place in conveying values such as respect, tolerance, equality, justice, unity and solidarity, and an unprejudiced approach to people. In this respect, it is important for DKAB courses to be in a form compatible with the multicultural education model.
Multiculturalism Multicultural Education Religious Culture and Moral Knowledge Teachers
Çokkültürlülük, dil, din, mezhep, ırk, cinsiyet, yaş, sınıf, etnik köken, engellilik ve diğer kültürel değerlerin farkında olmaktır. Çokkültürlü eğitim, farklı ırk, din, etnik köken ve sosyal gruplardan tüm öğrencilere eşit eğitim fırsatları oluştururken okul ortamını dönüştüren ve yeniden şekillendiren bir eğitim yaklaşımıdır. Bu araştırmada Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi öğretmenlerinin çokkültürlü eğitime yönelik algılarının belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu farklı illerde görev yapan 31 DKAB öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular genel olarak değerlendirildiğinde, DKAB öğretmenlerinin çokkültürlü eğitime yönelik olarak olumlu bir tutuma sahip oldukları fakat çokkültürlülüğü sınıf ortamlarına yansıtabilme noktasında tam olarak hazır olmadıkları sonucuna ulaşılmaktadır.
Çokkültürlülük Çokkültürlü Eğitim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Uygulamalı ve Gelişimsel Psikoloji (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 20 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 2 |
Dicle Akademi Dergisi, Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License ile lisanslanmıştır.