Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL BİLGİLER DERS KİTAPLARINDA GENEL AĞ HABERLERİNİN YER ALMA DURUMLARI

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 2, 145 - 163, 31.10.2024
https://doi.org/10.61964/dade.1426353

Öz

Televizyon ve gazetenin tüm yayın ve iletişim sistemlerini bütünleştirmiş olan genel ağ haberciliği son dönemlerde çok dikkat çekmektedir. Bu sebeple özellikle ders kitaplarında sıkça yer verilmeye başlanmıştır. Bu çalışmanın amacı sosyal bilgiler ders kitaplarında bulunan genel ağ haberlerinin öğrenme alanında, konu ve ders kitabında veriliş durumlarının incelenmesidir. Yapılan bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Araştırmanın verilerini 4.sınıf Tuna yayınları, 5.sınıf ve 6.sınıf MEB yayınları ve 7.sınıf EKOYAY yayınlarına ait ders kitapları oluşturmaktadır. Veriler araştırmacının hazırladığı “Genel Ağ Haberleri Kontrol Listesi” aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın sonucunda ise 4. sınıfta 7, 5. sınıfta 25, 6. sınıfta 24, 7. sınıfta 33 genel ağ haberi olduğu tespit edilmiştir. Bununla beraber 4. sınıflardaki genel ağ haberlerinin görsel+ metinler şeklinde verildiği, 5, 6 ve 7. sınıf ders kitaplarında ise sınıflardaki genel ağ haberleri görsel, metin, ölçme değerlendirme soruları şeklinde olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akdağ, H., Oğuz, R., Tatar, O., & Subaşı, Y. (2014). Ortaokul sosyal bilgiler dersinde ders kitaplarının güncel olaylar bağlamında öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 49-65.
  • Bekret, D. (2019). Kanıt temelli güncel olayların sosyal bilgiler dersinde kullanımına yönelik bir eylem araştırması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Cansız Aktaş, M. (2014). Nitel veri toplama araçları. M. Metin (Ed.), Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (s. 337-371). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çalışkan, H., & Uzunkol, E. (2021). Sosyal bilgiler alanı, özellikleri ve temel amaçları. V. Aktepe, M. Gündüz, N. Kurtdede Fidan, & E. Yalçınkaya (Ed.), Kuramdan uygulamaya sosyal bilgiler öğretimi içinde (ss. 2-18). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. https://doi.org/10.14527/9786257676328
  • Çar, A. (2018). Sosyal bilgiler ders kitaplarında yer alan gazete ve internet haberlerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Aksaray Üniversitesi.
  • Çelik, M. E., & Yıldırım, G. (2021). 5. 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarının güncel olaylar açısından incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(16), 34-47. https://doi.org/10.46778/goputeb.832478
  • Çelikkaya, T., & Yakar, H. (2015). Sosyal bilgiler programında gazete, dergi ve internet haberlerinin kullanılması. Turkish Studies, 10(3), 251-270. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.7652
  • Demirkaya Gedik, H. (2008). Sosyal bilgiler ders kitaplarında güncel konular. Türkiye Sosyal.
  • Dinç, E., & Acun, A. (2017). Sosyal bilgiler dersinde ekonomi ve sürdürülebilir kalkınma ile ilgili konuların öğretiminde güncel olayların kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(41), 29-46. https://doi.org/10.9779/PUJE798
  • Doğan Yolgösteren, B. (2020). İlkokul 4. sınıf sosyal bilgiler öğretim programında gazete kullanımı: Sabah gazetesi internet haberlerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacı Bayram Veli Üniversitesi.
  • Doyran, Y. (1997). İlköğretim 1. sınıf ders kitaplarında biçim-içerik ilişkisi. Anadolu Sanat Dergisi, 7, 35-43.
  • Ediger, M. (2001). Reading current event items. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED458551.pdf
  • Ekoyay Matbaa. (2019). 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitabı. Ankara.
  • Gürkan, B. (2009). Sosyal bilgiler eğitiminde güncel olaylar: İlköğretim dördüncü ve beşinci sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler eğitiminde güncel olayları ele alış biçimlerinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Halis, S. İ. (2002). Öğretim ortamında kullanılan materyal türleri. R. Yıldız (Ed.), Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme içinde (ss. 122-148). Ankara: Mikro.
  • Kan, Ç., & Demirhan, N. (2019). Güncel olaylarla sosyal bilgiler öğretimi. M. B. Minaz, & M. Sert Ağır (Ed.), Eğitim bilimleri alanında araştırma makaleleri içinde (ss. 87-118). Gece Yayınevi.
  • Kılıç, A., & Seven, S. (2008). Konu alanı ders kitabı incelemesi. Ankara: Pegem Yayınları.
  • MEB. (2019). 5. sınıf sosyal bilgiler ders kitabı. Ankara.
  • MEB. (2019). 6. sınıf sosyal bilgiler ders kitabı. Ankara.
  • Memişoğlu, H., & Güçin, G. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerine göre güncel konuların öğretimi. International Journal Of Social Sciences and Education Research, 3(4), 1274-1295.
  • Öztürk, T., & Veziroğlu, K. (2019). Sosyal bilgiler ders kitaplarında güncel olayların kullanım durumu. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 180-193. https://doi.org/10.47770/ukmead.793737
  • Şimşek, N. (2020). Güncel olaylarla sosyal bilgiler öğretimi. R. Sever, M. Aydın, & E. Koçoğlu (Ed.), Alternatif Yaklaşımlarla Sosyal Bilgiler Eğitimi içinde (ss. 143-161). Ankara: Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9786053184478.06
  • Taşkın, A., & Memişoğlu, H. (2019). Sosyal bilgiler ders kitaplarında güncel konulara yer verilme durumunun incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(2), 599-610. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2609
  • Temur, S. (2022). Sosyal bilgiler ders kitaplarında gazete ve genel ağ haberlerinin kullanımı. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 4(7), 657-686.
  • Tuna Matbaa. (2018). 4. sınıf sosyal bilgiler ders kitabı. Ankara.
  • Yangın, B. (2005). Ders kitaplarına yardımcı materyaller. Ö. Demirel, & K. Kıroğlu (Ed.), Konu alanı ders kitabı içinde (ss. 55-77). Ankara: Öğreti. https://doi.org/10.14527/9786050370058.04
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Türk Dil Kurumu. (2023). https://sozluk.gov.tr/genel_ağ.
  • Sadıkoğlu, S. (n.d.). Genel ağ (internet) ve genel ağ (internet) haberleri. https://www.sonersadikoglu.com/genel_ag_internet_ve_genel_ag_internet_haberleri.html

PRESENTATION OF GENERAL NETWORK NEWS IN SOCIAL STUDIES COURSEBOOKS

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 2, 145 - 163, 31.10.2024
https://doi.org/10.61964/dade.1426353

Öz

The general web journalism, which has integrated all broadcasting and communication systems of television and newspapers, has attracted a lot of attention recently. For this reason, it has started to be frequently included in textbooks, especially. The purpose of this study is to examine the placement of general web news in the field of learning, topics, and textbooks in social studies textbooks. In this study, document analysis, one of the qualitative research methods, was used. The data of the research consist of textbooks belonging to 4th grade Tuna publications, 5th and 6th grade MEB publications, and 7th grade EKOYAY publications. The data were collected through the "General Web News Checklist" prepared by the researcher. As a result of the research, it was determined that there were 7 general web news items in the 4th grade, 25 in the 5th grade, 24 in the 6th grade, and 33 in the 7th grade. Moreover, it was found that the general web news in the 4th grades was presented as visual + texts, while in the 5th, 6th, and 7th grade textbooks, the general web news in the classes was presented as visual, text, and assessment questions.

Kaynakça

  • Akdağ, H., Oğuz, R., Tatar, O., & Subaşı, Y. (2014). Ortaokul sosyal bilgiler dersinde ders kitaplarının güncel olaylar bağlamında öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 49-65.
  • Bekret, D. (2019). Kanıt temelli güncel olayların sosyal bilgiler dersinde kullanımına yönelik bir eylem araştırması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Cansız Aktaş, M. (2014). Nitel veri toplama araçları. M. Metin (Ed.), Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (s. 337-371). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çalışkan, H., & Uzunkol, E. (2021). Sosyal bilgiler alanı, özellikleri ve temel amaçları. V. Aktepe, M. Gündüz, N. Kurtdede Fidan, & E. Yalçınkaya (Ed.), Kuramdan uygulamaya sosyal bilgiler öğretimi içinde (ss. 2-18). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. https://doi.org/10.14527/9786257676328
  • Çar, A. (2018). Sosyal bilgiler ders kitaplarında yer alan gazete ve internet haberlerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Aksaray Üniversitesi.
  • Çelik, M. E., & Yıldırım, G. (2021). 5. 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarının güncel olaylar açısından incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(16), 34-47. https://doi.org/10.46778/goputeb.832478
  • Çelikkaya, T., & Yakar, H. (2015). Sosyal bilgiler programında gazete, dergi ve internet haberlerinin kullanılması. Turkish Studies, 10(3), 251-270. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.7652
  • Demirkaya Gedik, H. (2008). Sosyal bilgiler ders kitaplarında güncel konular. Türkiye Sosyal.
  • Dinç, E., & Acun, A. (2017). Sosyal bilgiler dersinde ekonomi ve sürdürülebilir kalkınma ile ilgili konuların öğretiminde güncel olayların kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(41), 29-46. https://doi.org/10.9779/PUJE798
  • Doğan Yolgösteren, B. (2020). İlkokul 4. sınıf sosyal bilgiler öğretim programında gazete kullanımı: Sabah gazetesi internet haberlerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacı Bayram Veli Üniversitesi.
  • Doyran, Y. (1997). İlköğretim 1. sınıf ders kitaplarında biçim-içerik ilişkisi. Anadolu Sanat Dergisi, 7, 35-43.
  • Ediger, M. (2001). Reading current event items. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED458551.pdf
  • Ekoyay Matbaa. (2019). 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitabı. Ankara.
  • Gürkan, B. (2009). Sosyal bilgiler eğitiminde güncel olaylar: İlköğretim dördüncü ve beşinci sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler eğitiminde güncel olayları ele alış biçimlerinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Halis, S. İ. (2002). Öğretim ortamında kullanılan materyal türleri. R. Yıldız (Ed.), Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme içinde (ss. 122-148). Ankara: Mikro.
  • Kan, Ç., & Demirhan, N. (2019). Güncel olaylarla sosyal bilgiler öğretimi. M. B. Minaz, & M. Sert Ağır (Ed.), Eğitim bilimleri alanında araştırma makaleleri içinde (ss. 87-118). Gece Yayınevi.
  • Kılıç, A., & Seven, S. (2008). Konu alanı ders kitabı incelemesi. Ankara: Pegem Yayınları.
  • MEB. (2019). 5. sınıf sosyal bilgiler ders kitabı. Ankara.
  • MEB. (2019). 6. sınıf sosyal bilgiler ders kitabı. Ankara.
  • Memişoğlu, H., & Güçin, G. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerine göre güncel konuların öğretimi. International Journal Of Social Sciences and Education Research, 3(4), 1274-1295.
  • Öztürk, T., & Veziroğlu, K. (2019). Sosyal bilgiler ders kitaplarında güncel olayların kullanım durumu. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 180-193. https://doi.org/10.47770/ukmead.793737
  • Şimşek, N. (2020). Güncel olaylarla sosyal bilgiler öğretimi. R. Sever, M. Aydın, & E. Koçoğlu (Ed.), Alternatif Yaklaşımlarla Sosyal Bilgiler Eğitimi içinde (ss. 143-161). Ankara: Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9786053184478.06
  • Taşkın, A., & Memişoğlu, H. (2019). Sosyal bilgiler ders kitaplarında güncel konulara yer verilme durumunun incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(2), 599-610. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2609
  • Temur, S. (2022). Sosyal bilgiler ders kitaplarında gazete ve genel ağ haberlerinin kullanımı. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 4(7), 657-686.
  • Tuna Matbaa. (2018). 4. sınıf sosyal bilgiler ders kitabı. Ankara.
  • Yangın, B. (2005). Ders kitaplarına yardımcı materyaller. Ö. Demirel, & K. Kıroğlu (Ed.), Konu alanı ders kitabı içinde (ss. 55-77). Ankara: Öğreti. https://doi.org/10.14527/9786050370058.04
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Türk Dil Kurumu. (2023). https://sozluk.gov.tr/genel_ağ.
  • Sadıkoğlu, S. (n.d.). Genel ağ (internet) ve genel ağ (internet) haberleri. https://www.sonersadikoglu.com/genel_ag_internet_ve_genel_ag_internet_haberleri.html
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Uğur Subaşı 0009-0003-4521-8425

Abdullah Çetinkaya 0009-0009-8067-1886

Tarık İsotcu 0009-0006-9782-9983

Yusuf Kırboğa 0009-0004-9293-9070

Erken Görünüm Tarihi 31 Ekim 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 26 Ocak 2024
Kabul Tarihi 31 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Subaşı, U., Çetinkaya, A., İsotcu, T., Kırboğa, Y. (2024). SOSYAL BİLGİLER DERS KİTAPLARINDA GENEL AĞ HABERLERİNİN YER ALMA DURUMLARI. Dicle Akademi Dergisi, 4(2), 145-163. https://doi.org/10.61964/dade.1426353

26676                                                                                                                      26799                                                                                                                             26798

Dicle Akademi Dergisi, Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License ile lisanslanmıştır.