Bu çalışmanın amacı spor bilimlerinde lisans eğitimi gören ve farklı düzeylerde çeşitli spor branşları ile ilgilenen öğrencilerin spora bağlılık düzeyleri ve akademik başarılarını etkileyen durumların incelenmesidir. Çalışmanın temelinde öğrencilerin spor yapıp yapmama durumları, yaptıkları spor çeşidi, spor yapma yılları, sporda başarı durumları ve spora bağlılık düzeyleri (SBD) ile akademik başarıları incelenerek sporun akademik başarıya katkısının ne düzeyde olduğu değerlendirmeye çalışılmıştır. Çalışmaya Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa, Adnan Menderes Üniversitesi, Selçuk Üniversitesi, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi ve Trakya Üniversitesi öğrencileri katılmıştır. Çalışma grubu olarak spor bilimleri fakültelerinin farklı bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerden yaşları 18-29 olan 125 kadın ve 202 erkek toplamda 327 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Kayran, Bardakçı ve Caz (2020) tarafından geliştirilen Spora Bağlılık Ölçeği (SBÖ) kullanılmıştır. Akademik Başarı durumları, öğrencilerin ağırlıklı genel not ortalamaları 4lük sistemde 3 gruba alınarak değerlendirilmiştir. Verilerin değerlendirme aşamasında SPSS 18,0 paket programı kullanılmıştır. Tanımlayıcı istatistiklere ait aritmetik ortalama (X̄), standart sapma (SS), frekans (N) ve yüzde (%) değerleri verilmiştir. Verilerin normal ve homojen dağılım gösterip göstermediği incelenmiş, basıklık çarpıklık değerlerine bakılarak uygun parametrik testler uygulanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre İkili gruplar karşılaştırmalarında cinsiyet değişkeni SBD puanlarında ve lisanslı spor yapma durumu değişkeninde SBD puanlarında istatistiki açıdan anlamlı fark görülmektedir. Öğrenim görülen bölüm değişkenine göre veriler incelendiğinde SBD puanlarında istatistiki açıdan anlamlı fark görülmektedir. Yapılan spor branşı değişkenine göre veriler incelendiğinde sadece SBD puanlarında istatistiki açıdan anlamlı fark görülmektedir. Sonuç olarak, cinsiyetlere göre SBD ve akademik başarı arasında bir ilişki tespit edilmiştir. Lisanslı spor yapma durumu ile SBD ve akademik başarı arasında bir ilişki tespit edilmiştir.
The aim of this study is to examine the levels of commitment to sports and the conditions that affect academic success of students who have undergraduate education in sports sciences and are interested in various sports branches at different levels. On the basis of the study, it was tried to evaluate the contribution of sports to academic success by examining whether the students did sports or not, the type of sports they did, the years of doing sports, their success in sports and their level of commitment to sports (SCL). Çanakkale Onsekiz Mart University, Istanbul University-Cerrahpaşa, Adnan Menderes University, Selçuk University, Sakarya University of Applied Sciences and Trakya University students participated in the study. As the study group, a total of 327 students, 125 females and 202 males, aged 18-29, studying in different departments of sports sciences faculties, participated voluntarily. In the study, the Sports Engagement Scale (SES) developed by Kayran, Bardakçı, and Caz (2020) was used as a data collection tool. Academic achievement statuses were evaluated by taking the weighted grade point averages of the students into 3 groups in a 4-point system. SPSS 18.0 package program was used in the evaluation phase of the data. The arithmetic mean (X̄), standard deviation (SD), frequency (N) and percent (%) values of descriptive statistics are given. It was examined whether the data showed normal and homogeneous distribution, and appropriate parametric tests were applied by looking at the kurtosis and skewness values. According to the findings of the study, a statistically significant difference is observed in the SBD scores of the gender variable and in the SBD scores of the licensed sporting status variable in the comparisons of the paired groups. When the data are analyzed according to the department of education variable, a statistically significant difference is observed in the SBD scores. When the data is analyzed according to the sport branch variable, there is a statistically significant difference only in SBD scores. As a result, a relationship was found between SBD and academic achievement by gender. A relationship was found between the status of doing licensed sports and SBD and academic success.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2022 |
Gönderilme Tarihi | 18 Haziran 2022 |
Kabul Tarihi | 24 Temmuz 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 1 |