Öz
Toplumu din konusunda aydınlatmakla görevli olan Diyanet İşleri Başkanlığı, çeşitli alan-larda din hizmetlerini yürüten personeline yönelik hizmet içi eğitim kursları düzenlemektedir. Başkanlık teşkilatında görev yapacak nitelikli elemanlar yetiştirmek amacıyla yürütü-len eğitim-öğretim faaliyetlerinden birisi de bugün itibariyle
sayıları onu (10) bulan Dini Yüksek İhtisas Eğitim Merkezlerindeki “ihtisas eğitimi” olarak adlandırılan hizmet içi eğitim programıdır. İhtisas eğitimi süresince uygulanması öngörülen program bir bütün olarak değerlendirildiğinde, dînî eğitim alanında İmam-Hatip ve İlahiyat eğitimi almış olup Diyanet İşleri Başkanlığı bünyesinde çeşitli görevlerde bulunan “Din Görevlileri”nin, özellikle de Müftü ve Vaizlerin, İslam Dînî’nin temel metinlerine ulaşmadaki yeterliklerini oluşturmak/artırmak amacıyla böyle bir program hazırlandığı görülmektedir. Bu kurslar, personelin yapmakta olduğu görev için sahip olduğu yeterlikler kadar (bilgi, beceri ve tutum), daha üst görevlere yükseldiğinde sahip olması gereken yeterliklerin kazandırılması için de düzenlenmektedir. Bu nedenle söz konusu program, hem süresi hem de verimliliği bakımından farklı zamanlarda gözden geçirilmiş ve ihtiyaçlar doğrultusunda içeriğinin geliştirilmesine/zenginleştirilmesine çalışılmıştır.
Günümüz Türkiye’sinde dini ilimlerin ihyâ ve inşâ mekânları olma potansiyelini bünyesinde barındıran Dini Yüksek İhtisas Eğitim Merkezleri, kurulduğu günden itibaren Diyanet İşleri Başkanlığının kendi personelini yetiştirdiği en önemli eğitim kurumu olmuştur. Çünkü Dini Yüksek İhtisas Eğitim Merkez-lerinde verilen eğitimin
niteliği ve kalitesi göz önünde tutulduğunda ihtisas eğitimi, kimi ilim adamlarımıza göre, uzun süren bir fetret döneminin ardından, ülkemiz açısından dini ilimlerin tedrisatında adetâ bir “el-Ba’sü Ba’de’l-Mevt” (yani ölümden sonra yeniden diriliş) mesabesindedir. Söz konusu eğitim merkezlerinin anlam ve önemi artık ülke sınırlarını aşmış, özellikle Balkan ülkeleri ile Türkî Cumhuriyetlerden gelen kursiyerlerin de eğitim-öğretime katılmalarıyla farklı ve önemli bir boyut kazanmıştır. Neticede aradan geçen kırk küsur yıllık değişim ve gelişim süreci sonucunda söz konusu eğitim merkezlerinde verilen eğitimin düzeyi artık, Başkanlığın en üst yöneticileri tarafından “âlim yetiştirme projesi” olarak nitelendirilmektedir.