Tasavvuf edebiyatında mutasavvıfların kalplerine gaybdan gelen feyz, ilham ve manaları kaleme aldıkları vâridât türü sufilerin manevî tecrübelerini kapsamaktadır. Bu nedenle bu türde yazılan eserlerin tespiti kolay değildir. Bazı eserlerin isimleri müellifleri tarafından “vâridât” olarak belirtilse de içerikleri vâridât türü ile örtüşmemektedir. XX. yüzyıl mutasavvıflarından Ebü’l-Hasan Hüsnü el-Üsküdârî’nin Risâle-i Nesemât-ı Rûhâniyye fî vâridâti’l-kalbiyye adlı eseri bu duruma örnek teşkil etmektedir. Risâle vâridâttan daha çok erkânnâme türünün özelliklerini taşımaktadır. Tarikata yeni giren müritlere Nakşibendî yolunun âdâp ve erkânını öğretmek amacıyla kaleme alınan eserde bey’at, seyr-i sülûk, havâtır, letâif, râbıta, tevhid, telvîn ve temkîn, bir tarikata ve mürşide bağlanmanın gerekliliği, müridin âdâbı gibi tasavvufî meseleler ile müellifin bağlı bulunduğu tarikatların silsileleri yer almaktadır. Kaynaklarda Ebü’l-Hasan Hüsnü el-Üsküdârî’nin eserlerinin isimleri haricinde bir bilgi bulunmamaktadır ve Risâle-i Nesemât-ı Rûhâniyye fî vâridâti’l-kalbiyye ilgili hususi bir çalışma yapılmamıştır. Bu makalede müellifin tüm eserleri yazma nüshalarından yararlanılarak detaylı bir şekilde tanıtılmış; Risâle-i Nesemât-ı Rûhâniyye fî vâridâti’l-kalbiyye’nin genel özellikleri, nüshalarındaki farklılıklar ve muhtevası incelenmiştir. Bu çalışmanın amacı vâridât olarak zikredilen fakat bu türün özelliklerini taşımayan eserlere örnek göstermek amacıyla Risâle-i Nesemât-ı Rûhâniyye fî vâridâti’l-kalbiyye’yi tanıtmaktır.
Türk İslâm Edebiyatı Tasavvuf Vâridât Ebü’l-Hasan Hüsnü el-Üsküdârî Risâle-i Nesemât-ı Rûhâniyye fî vâridâti’l-kalbiyye.
In Sufi literature, the type of wāridāt in which sufis write down the blessings, inspirations and meanings that come to their hearts from the unseen, encompasses the spiritual experiences of sufis. For this reason, it is not easy to identify works written in this genre. Although the names of some works are stated as “wāridāt” by their authors, their content does not match the type of wāridāt. The work of Abu’l-Hasan Husnu al-Uskudārī, one of the 20th century sufis, named Risāle-i Nesemāt-ı Rūhāniyye fī wāridāti’l-kalbiyye, exemplifies this situation. The treatise bears the characteristics of the erkānnāme genre more than the vāridāt. Written with the aim of teaching the etiquette and rules of the Naqshbandī path to new disciples, the work includes such sufi issues as bey’at, seyr-i sulūk, havātır, letāif, rābita, tawhid, telvīn and temkīn, the necessity of being attached to a tariqah and a guide, the etiquette of the disciple, and the chains of tariqahs to which the author is affiliated. There is no information in the sources other than the names of the works of Abu’l-Hasan Husnu al-Uskudārī, and no special study has been done on the Risāle-i Nesemāt-ı Rūhāniyye fī wāridāti'l-kalbiyye. In this article, all the works of the author are introduced in detail by using their manuscript copies; the general characteristics of Risāle-i Nesemāt-ı Rūhāniyye fī wāridāti’l-kalbiyye, the differences in its copies and its content are examined. The aim of this study is to introduce Risāle-i Nesemāt-ı Rūhāniyye fī wāridāti’l-kalbiyye in order to show examples of works that are mentioned as waridāt but do not have the characteristics of this genre.
Turkish Islamic Literature Sufism Wāridāt Abu’l-Hasan Husnu el-Uskudārī Risāle-i Nesemāt-ı Rūhāniyye fī wāridāti’l-kalbiyye.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Tasavvuf, İslam Araştırmaları (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 29 Haziran 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 6 Şubat 2025 |
| Kabul Tarihi | 16 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 8 |
Darulhadis İslami Araştırmalar Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.