Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Milli Eğitim Şûralarında Ahlak Ve Değer Eğitimi İle İlgili Alınan Kararlara Yönelik Bir Değerlendirme

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 1, 80 - 104, 28.03.2022

Öz

Milli Eğitim Şûraları ülkemizde eğitim sistemi ve eğitim politikaları ile ilgili birçok konunun, eğitim ile ilgili paydaşlar ile birlikte çok yönlü olarak tartışıldığı ve karara bağlandığı eğitim toplantılarıdır. Şûralarda alınan kararların eğitim sistemine yön verici misyonu dolayısıyla Milli Eğitim Şûraları tarihsel süreç içinde önemli bir yer edinmiştir. Bu araştırmada söz konusu öneminden dolayı Milli Eğitim Şûralarında ahlak ve değer eğitimine ilişkin konuların ne şekilde ele alındığı incelenmeye çalışılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman incelemesi kullanılmıştır. Araştırmanın yazılı dokümanlarını 1939-2014 yılları arasında gerçekleştirilen Maarif Şûraları ve Milli Eğitim Şûraları rapor içerikleri oluşturmaktadır. Araştırmadan elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulardan hareketle ahlak ve değer eğitimine en geniş şekilde XVIII. Milli Eğitim Şûrasında yer verildiği sonucuna ulaşılmıştır. Şûralarda, ahlak ve değer eğitimi ile ilgili konulara Türk Milli eğitiminin amaçları, öğretim programları, öğretmen eğitimi ve yaygın eğitim başlıkları altında dolaylı olarak yer verildiği sonucuna varılmıştır. Tarihsel süreçte ilk Şûralarda daha ziyade ahlak eğitimi üzerinde durulduğu, değer eğitiminin ise günümüz tarihine daha yakın Şûralarda vurgulandığı görülmektedir.

Kaynakça

  • Alaslan, F., Şimşek, A. ve Çamdeviren, Ş. (2012). Türk maarif (eğitim) şûralarında tarih eğitimi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 2(2), 189-225.
  • Aydın, M. Z. (2008). Okulda ahlak eğitimi ve ahlak öğretiminde örnek olay incelemesi yöntemi (3. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Aydın, M. Z. ve Akyol, Güler, Ş. (2012). Okulda değerler eğitimi yöntemler, etkinlikler, kaynaklar. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Bilgiç, N., ve Ataman, A. (2020). Evaluation of the national education council’s decisions regarding the education of gifted and talented students. Talent, 10(1), 62-78.
  • Güzel, D. ve Şimşek, A. (2012). Milli eğitim şûralarında ders kitapları. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 172-216.
  • Hökeleli, H. (2010). Modern eğitimde yeni bir paradigma: değerler eğitimi. Eğitime Bakış Eğitim Öğretim Ve Bilim Araştırma Dergisi, 6(18), 4-9.
  • Keskin, İ. ve Yazar, T. (2018). Milli eğitim şûralarında değer, ahlak ve karakter eğitimi ile ilgili alınan kararların değerlendirilmesi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 386-405.
  • Kolaç, E. (2008). Türkçe ve Türk dili ve edebiyatı eğitimi öğretimi çerçevesinde milli eğitim şûralarının değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(5), 416-440.
  • Merey, Z. ve Kaymakcı, S. (2018). Millî eğitim şûraları’nda vatandaşlık, demokrasi ve insan hakları eğitimine ilişkin alınan kararların değerlendirilmesi. Yüzünücü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 819-854.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (1939). Birinci maarif şûrası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (1943). İkinci maarif şûrası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (1946). Üçüncü milli eğitim şûrası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (1949). Dördüncü milli eğitim şûrası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (1953). Beşinci milli eğitim şûrası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (1957). Altıncı milli eğitim şûrası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (1962). Yedinci milli eğitim şûrası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (1970). Sekizinci milli eğitim şûrası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (1974). Dokuzuncu milli eğitim şûrası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (1981). Onuncu milli eğitim şûrası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (1982). Onbirinci milli eğitim şûrası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (1988). XII. milli eğitim şûrası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (1990). XIII. milli eğitim şûrası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (1993). Ondördüncü milli eğitim şûrası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (1996). Onbeşinci milli eğitim şûrası 2000’li yıllarda Türk milli eğitim sistemi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (1999). Onaltıncı milli eğitim şûrası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2007). 17. milli eğitim şûrası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2011). 18. millî eğitim şûrası eğitimde 2023 vizyonu görüşmeler raporlar ve kararlar (Cilt-2). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2014). 19. millî eğitim şûrası kararları. https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_12/10095332_19_sura.pdf adresinden 12 Temmuz 2021 tarihinde alındı.
  • Okumuş, E. (2010). Toplum ve ahlak eğitimi. Eğitime Bakış Eğitim Öğretim Ve Bilim Araştırma Dergisi, 6(18), 28-32.
  • Sönmez, Ö. F. ve Omca, B. (2019). Cumhuriyet döneminden günümüze milli eğitim şûralarında coğrafya öğretimi. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Dergisi (TISSE), 1(1), 82-99.
  • Yazar, T. ve Keskin, İ. (2018). Millî eğitim şûralarında yaşam boyu öğrenme, halk eğitimi, yetişkin eğitimi ve yaygın eğitimi ile ilgili kararların değerlendirilmesi. HAYEF: Journal of Education, 15, 63-83.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yinilmez Akagündüz, S. (2016). Türkiye’de ahlak eğitimi üzerine bir inceleme (Yayınlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Demir

Sevda Yılmaz

Yayımlanma Tarihi 28 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 7 Şubat 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Demir, F., & Yılmaz, S. (2022). Milli Eğitim Şûralarında Ahlak Ve Değer Eğitimi İle İlgili Alınan Kararlara Yönelik Bir Değerlendirme. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(1), 80-104.
AMA Demir F, Yılmaz S. Milli Eğitim Şûralarında Ahlak Ve Değer Eğitimi İle İlgili Alınan Kararlara Yönelik Bir Değerlendirme. debder. Mart 2022;6(1):80-104.
Chicago Demir, Fatih, ve Sevda Yılmaz. “Milli Eğitim Şûralarında Ahlak Ve Değer Eğitimi İle İlgili Alınan Kararlara Yönelik Bir Değerlendirme”. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 6, sy. 1 (Mart 2022): 80-104.
EndNote Demir F, Yılmaz S (01 Mart 2022) Milli Eğitim Şûralarında Ahlak Ve Değer Eğitimi İle İlgili Alınan Kararlara Yönelik Bir Değerlendirme. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 6 1 80–104.
IEEE F. Demir ve S. Yılmaz, “Milli Eğitim Şûralarında Ahlak Ve Değer Eğitimi İle İlgili Alınan Kararlara Yönelik Bir Değerlendirme”, debder, c. 6, sy. 1, ss. 80–104, 2022.
ISNAD Demir, Fatih - Yılmaz, Sevda. “Milli Eğitim Şûralarında Ahlak Ve Değer Eğitimi İle İlgili Alınan Kararlara Yönelik Bir Değerlendirme”. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 6/1 (Mart 2022), 80-104.
JAMA Demir F, Yılmaz S. Milli Eğitim Şûralarında Ahlak Ve Değer Eğitimi İle İlgili Alınan Kararlara Yönelik Bir Değerlendirme. debder. 2022;6:80–104.
MLA Demir, Fatih ve Sevda Yılmaz. “Milli Eğitim Şûralarında Ahlak Ve Değer Eğitimi İle İlgili Alınan Kararlara Yönelik Bir Değerlendirme”. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 6, sy. 1, 2022, ss. 80-104.
Vancouver Demir F, Yılmaz S. Milli Eğitim Şûralarında Ahlak Ve Değer Eğitimi İle İlgili Alınan Kararlara Yönelik Bir Değerlendirme. debder. 2022;6(1):80-104.