The main social body of the mosque education in the period
of the Prophet (p.b.u.h.) consisted of all Muslims without discriminating
child, young, old, male and female. But, in present day, it is seen
that while the male congregation has been receiving the common religious
education through sermons and discourses given in mosques to
a significant extend, women have not been able to receive the same
education sufficiently to benefit from it. Today, it is important to eliminate
this lack in the field of religious services to make the religious
education surrounding the entire society without any discrimination.
The aim of this article examining the concerns of the Muslim women
from the period of the Prophet (p.b.u.h.) to the present day is to make
simple contributions in re-evaluating the mental obstacles before the
women who are not benefiting enough from the religious education
in mosques. In this article, some proposals have been developed to
gain the women that are forming half of the society to the mosque
education.
Hz. Peygamber döneminde cami eğitiminin hedef kitlesi çocuk, genç, yaşlı, kadın ve erkek ayrımı gözetilmeksizin bütün Müslümanlardan oluşuyordu. Günümüzde ise, erkek cemaatin camilerde sunulan hutbe, vaaz ve diğer etkinlikler yoluyla önemli ölçüde yaygın din eğitimi hizmeti aldığı, ancak kadınların cami eğitiminden yeterince yararlanamadığı görülmektedir. Din hizmetleri alanındaki bu eksikliğin giderilerek cami eğitimini kadın-erkek, genç-yaşlı ayrımı yapılmaksızın toplumun tamamını kuşatacak bir özelliğe kavuşturmak son derece önemlidir. Hz. Peygamber döneminden itibaren kadınların camilerle ilgisinin incelendiği bu makalenin amacı, günümüzde Müslüman kadınların camilerde sunulan eğitim imkânlarından yeterince yararlanamamalarının önündeki fikrî engellerin yeniden değerlendirilmesine mütevazı bir katkı sağlamaktır. Makalede toplumun yarısını oluşturan kadınların cami eğitimine kazandırılmasına yönelik bazı öneriler geliştirilmiştir.
Diğer ID | JA69ED88AG |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2007 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 5 Sayı: 14 |