Teacher Training For Religious Education in Primary Schools, and Faculties of Education (A Case of Çukurova University Faculty of Education)
Yıl 2006,
Cilt: 4 Sayı: 11, 127 - 154, 01.06.2006
Zeki Salih Zengin
Asım Yapıcı
Kaynakça
- Akyüz, Y. (1978). Türkiye'de öğretmenlerin toplumsal değişmedeki etkileri. Ankara: Doğan Basımevi.
- Aydın, M. Ş. (2005). Cumhuriyet döneminde din eğitimi öğretmeni. İstanbul: DEM Yayınları
- Başbakanlık Osmanlı Devlet Arşivi, İrade Şûrâ-yı Devlet, No: 484, (9 Cemaziyelevvel 1285/28 Ağustos 1868).
- Başbakanlık Osmanlı Devlet Arşivi. İrade Meclis-i Vâlâ, No: 26278, (20 Ramazan 1284/ 15 Ocak 1868).
- Bilgin, B. (2001). Eğitim bilimi ve din eğitimi. Ankara: Gün Yayınları.
- Din ile İlgili Eğitim ve Öğretim Komitesi Raporu. (1961). Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
- Günay, Ü., Güngör, H. & Ecer, V. (1997). Laiklik- din ve Türkiye. Ankara: Adım Yayınları.
- Maarif Vekaleti Tebliğler Mecmuası (15 Teşrinisani 1926). (10), 33-36. Maarifi Umumiye Nizamnamesi (1286). İstanbul: Matbaa-i Âmire.
- Mardin, Ş. (1995). Din ve ideoloji. İstanbul: iletişim Yayınları.
- Milli Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı. Türkiye Eğitim İstatistikleri 2005-2006. http://sgb.meb.gov.tr/daire1er/istatistik/TURKIYE_EGITIM_1STATISTIKLERI_2005_2006.pdf
- Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi. (13 Aralık 1948). (II) 516.
- Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi. (7 Şubat 1949). (II) 524.
- Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi (16 Temmuz 1962). (25) 1212.
- Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi (Ağustos 2005). (68) 2575.
- Öcal, M. (1995). Eğitim Fakülteleri sınıf öğretmenliği bölümlerinde okutulmakta olan Din Kültürü ve Ahlak Öğretimi Dersi ile ilgili bazı tespitler ve teklifler. Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi. (2), 143-154.
- Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. (2002). Öğretmen Yeterlilikleri. Ankara: Milli Eğitim Basımevi. (Metin içinde kısaca ÖYEGM olarak kullanılmıştır)
- Öztürk, C. (1996). Atatürk devri öğretmen yetiştirme politikası. Ankara: TTK Yayınları.
- Öztürk, V. (2004). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin DKAB öğretimi ile ilgili görüşleri: Buca Eğitim Fakültesi örneği, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Çalışma Toplantısı içinde, İstanbul: DEM Yayınları.
- Resmi Gazete (24 Haziran 2005) Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Kurumları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik, Sayı: 25855.
- Resmi Gazete. (27 Ağustos 2003) Millî Eğitim Bakanlığı İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. sayı: 25212.
- Tosun, C. (2005). Din eğitimi bilimine giriş. Ankara: PegemA Yayınları.
- Yapıcı, A. ve Zengin, Z. S. (2003a). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin dinin etkisini hissetme düzeyleriyle psiko-sosyal uyumları arasındaki ilişki. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 3 (2), 65-127.
- Yapıcı, A. ve Zengin, Z. S. (2003b). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin değer tercih sıralamalan üzerine psikolojik bir araştırma: Çukurova Universitesi İlahiyat Fakültesi Örneği. Değerler Eğitimi Dergisi. I (4), 173-206.
- Yücel, H. A. (1994). Türkiye'de Orta Öğretim. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
- Zengin, Z. S. (2003). II. Abdülhamit dönemi örgün eğitim kurumlarında din eğitimi ve öğretimi 1876-1908. Adana: Baki Kitabevi.
- Zuckerman, P. (2006). Din sosyolojisine giriş (çev. İ. Çapçıoğlu & H. Aydınalp). Ankara: Birleşik Kitabevi.
İlköğretim Okullarındaki DKAB Dersleri İçin Öğretmen Yetiştirilmesi ve Eğitim Fakülteleri: Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği
Yıl 2006,
Cilt: 4 Sayı: 11, 127 - 154, 01.06.2006
Zeki Salih Zengin
Asım Yapıcı
Öz
Türkiye'de ilkokul programlarında 4. sınıftan itibaren din öğretimine yer verilmektedir. Dersin öğretmenleri ise İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği Bölümlerinde yetiştirilmektedir. Ancak öğretmen yetersizliği yüzünden 4. ve 5. sınıflardaki din öğretimi sınıf öğretmenleri tarafından yapılmaktadır. Çalışmada, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Bölümü'nde yapılan araştırmaya dayanılarak sınıf öğretmenlerinin din öğretimi yapabilme yeterlilikleri belirlenmeye çalışılmaktadır. Bu amaçla öğrencilerin aldıkları din öğretiminin niteliği, içeriği, süresi ve derse karşı gösterilen ilgi incelenerek problemler belirlenmekte ve çözüm önerileri getirilmektedir. Çalışmada ayrıca Cumhuriyet öncesi dönemden itibaren ilkokullar için din dersi öğretmeni yetiştirilmesinin tarihi sürecine de yer verilmiştir.
Kaynakça
- Akyüz, Y. (1978). Türkiye'de öğretmenlerin toplumsal değişmedeki etkileri. Ankara: Doğan Basımevi.
- Aydın, M. Ş. (2005). Cumhuriyet döneminde din eğitimi öğretmeni. İstanbul: DEM Yayınları
- Başbakanlık Osmanlı Devlet Arşivi, İrade Şûrâ-yı Devlet, No: 484, (9 Cemaziyelevvel 1285/28 Ağustos 1868).
- Başbakanlık Osmanlı Devlet Arşivi. İrade Meclis-i Vâlâ, No: 26278, (20 Ramazan 1284/ 15 Ocak 1868).
- Bilgin, B. (2001). Eğitim bilimi ve din eğitimi. Ankara: Gün Yayınları.
- Din ile İlgili Eğitim ve Öğretim Komitesi Raporu. (1961). Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
- Günay, Ü., Güngör, H. & Ecer, V. (1997). Laiklik- din ve Türkiye. Ankara: Adım Yayınları.
- Maarif Vekaleti Tebliğler Mecmuası (15 Teşrinisani 1926). (10), 33-36. Maarifi Umumiye Nizamnamesi (1286). İstanbul: Matbaa-i Âmire.
- Mardin, Ş. (1995). Din ve ideoloji. İstanbul: iletişim Yayınları.
- Milli Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı. Türkiye Eğitim İstatistikleri 2005-2006. http://sgb.meb.gov.tr/daire1er/istatistik/TURKIYE_EGITIM_1STATISTIKLERI_2005_2006.pdf
- Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi. (13 Aralık 1948). (II) 516.
- Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi. (7 Şubat 1949). (II) 524.
- Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi (16 Temmuz 1962). (25) 1212.
- Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi (Ağustos 2005). (68) 2575.
- Öcal, M. (1995). Eğitim Fakülteleri sınıf öğretmenliği bölümlerinde okutulmakta olan Din Kültürü ve Ahlak Öğretimi Dersi ile ilgili bazı tespitler ve teklifler. Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi. (2), 143-154.
- Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. (2002). Öğretmen Yeterlilikleri. Ankara: Milli Eğitim Basımevi. (Metin içinde kısaca ÖYEGM olarak kullanılmıştır)
- Öztürk, C. (1996). Atatürk devri öğretmen yetiştirme politikası. Ankara: TTK Yayınları.
- Öztürk, V. (2004). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin DKAB öğretimi ile ilgili görüşleri: Buca Eğitim Fakültesi örneği, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Çalışma Toplantısı içinde, İstanbul: DEM Yayınları.
- Resmi Gazete (24 Haziran 2005) Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Kurumları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik, Sayı: 25855.
- Resmi Gazete. (27 Ağustos 2003) Millî Eğitim Bakanlığı İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. sayı: 25212.
- Tosun, C. (2005). Din eğitimi bilimine giriş. Ankara: PegemA Yayınları.
- Yapıcı, A. ve Zengin, Z. S. (2003a). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin dinin etkisini hissetme düzeyleriyle psiko-sosyal uyumları arasındaki ilişki. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 3 (2), 65-127.
- Yapıcı, A. ve Zengin, Z. S. (2003b). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin değer tercih sıralamalan üzerine psikolojik bir araştırma: Çukurova Universitesi İlahiyat Fakültesi Örneği. Değerler Eğitimi Dergisi. I (4), 173-206.
- Yücel, H. A. (1994). Türkiye'de Orta Öğretim. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
- Zengin, Z. S. (2003). II. Abdülhamit dönemi örgün eğitim kurumlarında din eğitimi ve öğretimi 1876-1908. Adana: Baki Kitabevi.
- Zuckerman, P. (2006). Din sosyolojisine giriş (çev. İ. Çapçıoğlu & H. Aydınalp). Ankara: Birleşik Kitabevi.