Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Love for Animals as a Value in Yalvaç Ural’s Children’s Literature Books

Yıl 2019, Cilt: 17 Sayı: 37, 7 - 34, 25.06.2019
https://doi.org/10.34234/ded.346197

Öz

The written resources have a big impact to
improve childeren’s native language ability. The children’s ability of using
the language will be builded up with qualified children’s books. With the help
of qualified literary materials, children’s usage of native language will be
improved. Introducing children with qualified books in the early ages
contributes the children to gain a strong character and to develop in a
multidimentional manner. It also allows the children to catch clues to their
native language and love the language. From this point of view, it can be said
that the literary books aimed at children should adress the interests and needs
of the children and enable them to realize themselves. Values education
means to gain sensibility in parts of moral, cultural, universal and
personal. Books that meet with children as well as the lessons have an
important role in the values education in schools. Because books are one of the
main sources for the acquisition of the values. Values can be gained to children
with books. Literature and qualified literary texts are of great
importance in order for the reader to be educated with universal values.
Universal values can be adopted to the children with these books. While
presenting these novels to the children the reality of the child should also be
considered. Yalvaç Ural is one of the important Turkish writer of children
and adult modern literature. Although there are many values that Yalvaç
Ural mentioned and felt in his books for the children, the most important value
is the value of love.
 Ural, who wants to feel the
importance of love for children, emphasized the importance and necessity of
love in his books and reflected the importance of love in the life in all of
his books.The aim of this study is to examine the universal value of animal
love in the children's literature of Yalvaç Ural, which is one of the pioneers
of Turkish children's literature, in his novels of poetry, short stories,
poetry-stories and fables.
 The study also includes
examples of how the author treats the universal value of animal love in his
books.

Kaynakça

  • Akyol, G. ve Aydın, M. Z. (2014). Okulda değerler eğitimi. (4. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Arısoy, E. (2014). Ayla çınaroğlu’nun çocuk romanlarında dilin kullanımı ve evrensel değerler. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Aslan, C. (2013). Duyarlılık ve düşünceyi geliştirmede çocuk/gençlik edebiyatı. Çoluk Çocuk, 102, 29-32.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. (27. Basım). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kaya, M. (2007). Okuma yazma öğretiminde çocuk edebiyatının öğretim amaçlı kullanımındaki yöntem ve teknikler. II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (04-06 Ekim 2006), Bildiriler Kitabı (s. 117-122). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Sever, S. (2013). Çocuk edebiyatı ve okuma kültürü. (1. Baskı). İzmir: Tudem Yayınları.
  • Somuncu, S. (2008). İlköğretim 7. Sınıf türkçe ders kitabındaki edebî metinlerin temel evrensel değerler i̇çermesi bakımından i̇ncelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Tural, S. (1992). Kültürel kimlik üzerine düşünceler. (2. Baskı). Ankara: Ecdad Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu (2005). Türkçe sözlük. (9. Basım). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Ural, Y. (2007). Korkuluğun kalbi. (1. Basım). İstanbul: Marsık Yayınları.
  • Ural, Y. (2010). Müzik satan çocuklar. (1. Basım). İstanbul: Marsık Yayınları.
  • Ural, Y. (2011). Bir gök dolusu güvercin. (9. Basım). İstanbul: Marsık Yayınları.
  • Ural, Y. (2011). Uçurtmam çaylak kuyrukları yarka. (1. Basım). İstanbul: Marsık Yayınları.
  • Ural, Y. (2012). Gözü boynuz ile i̇zi yaldız. (1. Basım). İstanbul: Milliyet.
  • Ural, Y. (2014). Mırname. (2. Basım). İstanbul: Aksoy Yayınları. Ural, Y. (2014). Alucura çayevi. (1. Basım). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Ural, Y. (2014). Kulağımdaki küçük çan. (3. Basım). İstanbul: Marsık Yayınları.
  • Ural, Y. (2015). La Fonten orman mahkemesinde. (3. Basım). İstanbul: Marsık Yayınları.
  • Ural, Y. (2015). Sincap. (3. Basım). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Ural, Y. (2015). Kayıp ülkenin çocuğu (1. Basım). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Yalvaç Ural’ın Çocuk Edebiyatı Eserlerinde Hayvan Sevgisi Değeri

Yıl 2019, Cilt: 17 Sayı: 37, 7 - 34, 25.06.2019
https://doi.org/10.34234/ded.346197

Öz

Çocuğun anadilini
ve dili kullanma becerisini geliştirmede yazılı kaynakların önemli bir rolü
vardır. İletişim sürecinin en temel öğesi olan dili kullanma becerisi, küçük
yaşlardan itibaren nitelikli çocuk kitapları aracılığıyla desteklenebilir.
Nitelikli edebi eserlerle, çocukların dil ve anadili kullanımı istenilen
düzeyde etkin hale getirilebilir.
Erken yaşlardan
itibaren çocuğu; olumlu kazanımlara ulaştıran, çocuğun dünyasına hitap eden,
sanatsal nitelikli görsellerin bulunduğu,
 
estetik bir bakış açısına sahip ve çocuğun gelişimini destekleyen
nitelikli eserlerle tanıştırmak, çocuğun güçlü bir karakter kazanmasına ve çok
boyutlu olarak gelişimine katkı sağlamakla birlikte anadiline yönelik
ipuçlarını yakalamasını ve anadilini sevmesini de sağlar.
Değerler
eğitimi; ahlaki, kültürel, evrensel ve bireysel alanda duyarlılık kazanmaktır.
Okurun,  evrensel değerlerle eğitilen okur olabilmesi
için edebiyatın ve nitelikli yazınsal metinlerin önemi büyüktür. Evrensel
değerlerle donatılmış edebi eserlerde yazar, çocukların edinmesini istediği iletiler
ve örnek davranışlar için, çocukların da düşünmesine ve duyarlılıklarının
geliştirilmesine ihtiyaç duyar. Çocukların bu gelişimi gerçek hayatta
edinebilmeleri için, yazarlar çocukları metnin anlamına götürecek uygun
iletilerle eserlerini oluştururlar. Yazar-çizer ve çocuk etkileşiminin
kalitesini ortaya çıkaran ve kitabın bir edebiyat ürünü olmasını sağlayan en
önemli etkenlerden birisi çocuklara günlük hayatlarında da insan ilişkilerine
yardımcı olacak evrensel iletileri kazandıran yazınsal nitelikli ipuçlarını
sunma başarısıdır. Çocukların gelişim evrenine uygun yazınsal kurgu içinde
sunulan iletiler, çocuğun günlük hayatında mutlu olmasına ve kitapları
sevmesine yardımcı olur. Bu çalışmanın amacı, Türk çocuk edebiyatının öncü
isimlerinden olan Yalvaç Ural’ın çocuk edebiyatında şiir, öykü, şiir-öykü ve
fabl türündeki eserlerinde hayvan sevgisi evrensel değerini incelemektir.
Ayrıca çalışmada, yazarın hayvan sevgisi evrensel değerini eserlerinde nasıl
ele aldığına ilişkin örneklere de yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Akyol, G. ve Aydın, M. Z. (2014). Okulda değerler eğitimi. (4. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Arısoy, E. (2014). Ayla çınaroğlu’nun çocuk romanlarında dilin kullanımı ve evrensel değerler. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Aslan, C. (2013). Duyarlılık ve düşünceyi geliştirmede çocuk/gençlik edebiyatı. Çoluk Çocuk, 102, 29-32.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. (27. Basım). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kaya, M. (2007). Okuma yazma öğretiminde çocuk edebiyatının öğretim amaçlı kullanımındaki yöntem ve teknikler. II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (04-06 Ekim 2006), Bildiriler Kitabı (s. 117-122). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Sever, S. (2013). Çocuk edebiyatı ve okuma kültürü. (1. Baskı). İzmir: Tudem Yayınları.
  • Somuncu, S. (2008). İlköğretim 7. Sınıf türkçe ders kitabındaki edebî metinlerin temel evrensel değerler i̇çermesi bakımından i̇ncelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Tural, S. (1992). Kültürel kimlik üzerine düşünceler. (2. Baskı). Ankara: Ecdad Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu (2005). Türkçe sözlük. (9. Basım). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Ural, Y. (2007). Korkuluğun kalbi. (1. Basım). İstanbul: Marsık Yayınları.
  • Ural, Y. (2010). Müzik satan çocuklar. (1. Basım). İstanbul: Marsık Yayınları.
  • Ural, Y. (2011). Bir gök dolusu güvercin. (9. Basım). İstanbul: Marsık Yayınları.
  • Ural, Y. (2011). Uçurtmam çaylak kuyrukları yarka. (1. Basım). İstanbul: Marsık Yayınları.
  • Ural, Y. (2012). Gözü boynuz ile i̇zi yaldız. (1. Basım). İstanbul: Milliyet.
  • Ural, Y. (2014). Mırname. (2. Basım). İstanbul: Aksoy Yayınları. Ural, Y. (2014). Alucura çayevi. (1. Basım). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Ural, Y. (2014). Kulağımdaki küçük çan. (3. Basım). İstanbul: Marsık Yayınları.
  • Ural, Y. (2015). La Fonten orman mahkemesinde. (3. Basım). İstanbul: Marsık Yayınları.
  • Ural, Y. (2015). Sincap. (3. Basım). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Ural, Y. (2015). Kayıp ülkenin çocuğu (1. Basım). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özden Otmar Bu kişi benim

Aliye Erdem

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 37

Kaynak Göster

APA Otmar, Ö., & Erdem, A. (2019). Yalvaç Ural’ın Çocuk Edebiyatı Eserlerinde Hayvan Sevgisi Değeri. Değerler Eğitimi Dergisi, 17(37), 7-34. https://doi.org/10.34234/ded.346197