Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Analysis of the Bookset “I’m learning Turkish” Prepared by Yunus Emre Institute in Terms of Values Education

Yıl 2020, Cilt: 18 Sayı: 40, 149 - 179, 25.12.2020
https://doi.org/10.34234/ded.722637

Öz

Turkish, with its history, home to our thoughts with its cultural accumulation, bearer of values, is substantial in terms of preserving values live and transmitting them. As the world is getting smaller with the fast progress of science and technology, Turkey and Turkish have been and will be the center of attraction with its historical, political, economic, and cultural capacity. This status gives opportunity to teach Turkish as a foreign language and also transfer the values via the language. The most essential educational materials in the schools are the textbooks. Textbooks are prepared within the framework of lesson’s curriculum. In this study, it is examined to what extent are the root values and the values under the theme of virtues which placed in 2018 Turkish Lesson Curriculum are included in the bookset of “I’m learning Turkish” which aims to teach Turkish as a foreign language that was prepared by Yunus Emre Institute for 10-15 aged learners. The set I’m learning Turkish prepared by Yunus Emre Institute consists of four textbooks and four workbooks. Textbooks and workbooks which were prepared for each level have 6 units. In the study, results are given by means of values that are transferred at each level and distribution of value transfer by each unit. The data obtained by document review method were transformed into the charts interpreted in case of numerical data and inferences were made. As a result of the study, it was found that A2.2 textbook is the one in which the most value transfer is done. Self-regulation and responsibility are the most transferred values in the set.

Kaynakça

  • Aksoy, H. (2015). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi alanında hazırlanan kitap setlerinde yer alan değerler üzerine bir inceleme (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Mevlana Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı, Konya.
  • Aytekin, M. (2015). Ortaokul Türkçe ders kitaplarının değer iletimi açısından incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Doğan, B. ve Gülüşen, A. (2011). Türkçe ders kitaplarındaki (6–8, sınıflar) metinlerin değerler bakımından incelenmesi, Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 75-102.
  • Fırat, H. ve Mocan, A. (2014). Türkçe ders kitaplarındaki hikâyelerde yer alan değerler, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 183(183), 25-49. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr.
  • Göçer, A. (2009). Türkiye’de Türkçeyi yabancı dil olarak öğreten öğretmenlerin uygulamalarına yönelik nitel bir araştırma, Dil Dergisi, 145(145), 28-47. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr.
  • Hökelekli, H. (2010); Modern eğitimde yeni bir paradigma: Değerler eğitimi, Eğitime Bakış Dergisi, 6(18), 4-9. Erişim adresi: www.ebs.org.tr.
  • Karakuş, O. (2018). Yabancılara Türkçe öğretimi ders kitaplarındaki metinlerde değer aktarımı referanslarının yeri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Kaşkaya, A. ve Duran T. (2017). İlkokul Türkçe ders kitaplarının değer aktarımı açısından incelenmesi, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2),417-441. doi: 10.24315/trkefd.303978.
  • Komisyon (2016a). Türkçe öğreniyorum A1.1 ders kitabı. Yunus Emre Enstitüsü Yayınları, Ankara.
  • Komisyon (2016b). Türkçe öğreniyorum A1.1 çalışma kitabı. Ankara: Yunus Emre Enstitüsü Yayınları.
  • Komisyon (2016c). Türkçe öğreniyorum A1.2 ders kitabı. Ankara: Yunus Emre Enstitüsü Yayınları.
  • Komisyon (2016d). Türkçe öğreniyorum A1.2 çalışma kitabı. Ankara: Yunus Emre Enstitüsü Yayınları.
  • Komisyon (2015a). Türkçe öğreniyorum A2.1 ders kitabı. Ankara: Yunus Emre Enstitüsü Yayınları.
  • Komisyon (2015s). Türkçe öğreniyorum A2.1 çalışma kitabı. Ankara: Yunus Emre Enstitüsü Yayınları.
  • Komisyon (2015c). Türkçe öğreniyorum A2.2 ders kitabı. Ankara: Yunus Emre Enstitüsü Yayınları.
  • Komisyon (2015d). Türkçe öğreniyorum A2.2 çalışma kitabı. Ankara: Yunus Emre Enstitüsü Yayınları.
  • Özen, Y. ve Gül, A. (2007). Sosyal ve eğitim bilimleri alanlarında evren – örneklem sorunu, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(15), 394-422. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr.
  • Pilav, S. ve Erdoğan Ş. (2016). Ortaokul Türkçe ders kitaplarındaki bilgilendirici metinlerin değer iletimi açısından incelenmesi. Millî Eğitim Dergisi, 45(210), 351-371. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr.
  • Şen, Ü. (2008). Altıncı sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin ilettiği değerler açısından incelenmesi, Journal of International Social Research, 1(5), 763–778. Erişim adresi: www.sosyalarastirmalar.com.
  • Ulusoy, K. ve Arslan A. (2016). Değerli bir kavram olarak değer ve değerler eğitimi. Refik Turan ve Kadir Ulusoy (Yay. haz.). Farklı Yanlarıyla Değerler Eğitimi içinde (s. 2-13). Ankara: Pegem Akademi.
  • MEB. (2018). Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB Yayınları.
  • Yeşilyurt, E. (2015). Osmanlı döneminde İngilizlere Türkçe öğretimi (Yayınlanmamış doktora tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Yunus Emre Enstitüsü Türkçe Öğreniyorum Setinin Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 18 Sayı: 40, 149 - 179, 25.12.2020
https://doi.org/10.34234/ded.722637

Öz

Tarihî, kültürel birikimiyle düşüncelerin evi, değerlerin taşıyıcısı olan Türkçe, değerlerin yaşatılması ve aktarılması açısından önemlidir. Bilimin ve teknolojinin hızla ilerlemesiyle küçülen dünyada Türkiye ve Türkçe sahip olduğu tarihî, siyasî, ekonomik, kültürel güçle ilgi odağı olmuştur, olmaya da devam edecektir. Bu durum yabancı dil olarak Türkçenin öğretilmesinde, dil ile birlikte değerlerin de aktarılmasına olanak sağlamaktadır. Okullarda eğitim-öğretimin en önemli ders materyalleri ders kitaplarıdır. Ders kitapları dersin öğretim programı çerçevesinde hazırlanır. Bu çalışmada 2018 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda yer alan kök değerlerin ve erdemler temasındaki değerlerin yabancı dil olarak Türkçe öğretimini hedefleyen, 10-15 yaş grubu için Yunus Emre Enstitüsü tarafından hazırlanan Türkçe Öğreniyorum setinde ne derece aktarıldığı incelenmiştir. Yunus Emre Enstitüsü’nün hazırladığı Türkçe Öğreniyorum adlı set dört ders dört çalışma kitabından oluşmaktadır. Her bir seviye için hazırlanan ders ve çalışma kitabında altışar ünite bulunmaktadır. Araştırmada, kitap setinde her bir seviyede aktarılan değerlere, değer aktarımının ünitelere göre dağılımı bulgularına yer verilmiştir. Doküman incelemesi yöntemi ile elde edilen bulgular sayısal veriler halinde tablolara dönüştürülerek yorumlanmış ve çıkarımlarda bulunulmuştur. Araştırma sonucunda A2.2 ders kitabında en fazla değer aktarımının yapıldığı bulunmuştur. Öz denetim ve sorumluluk set içerisinde en fazla aktarılan değerlerdir.

Kaynakça

  • Aksoy, H. (2015). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi alanında hazırlanan kitap setlerinde yer alan değerler üzerine bir inceleme (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Mevlana Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı, Konya.
  • Aytekin, M. (2015). Ortaokul Türkçe ders kitaplarının değer iletimi açısından incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Doğan, B. ve Gülüşen, A. (2011). Türkçe ders kitaplarındaki (6–8, sınıflar) metinlerin değerler bakımından incelenmesi, Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 75-102.
  • Fırat, H. ve Mocan, A. (2014). Türkçe ders kitaplarındaki hikâyelerde yer alan değerler, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 183(183), 25-49. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr.
  • Göçer, A. (2009). Türkiye’de Türkçeyi yabancı dil olarak öğreten öğretmenlerin uygulamalarına yönelik nitel bir araştırma, Dil Dergisi, 145(145), 28-47. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr.
  • Hökelekli, H. (2010); Modern eğitimde yeni bir paradigma: Değerler eğitimi, Eğitime Bakış Dergisi, 6(18), 4-9. Erişim adresi: www.ebs.org.tr.
  • Karakuş, O. (2018). Yabancılara Türkçe öğretimi ders kitaplarındaki metinlerde değer aktarımı referanslarının yeri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Kaşkaya, A. ve Duran T. (2017). İlkokul Türkçe ders kitaplarının değer aktarımı açısından incelenmesi, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2),417-441. doi: 10.24315/trkefd.303978.
  • Komisyon (2016a). Türkçe öğreniyorum A1.1 ders kitabı. Yunus Emre Enstitüsü Yayınları, Ankara.
  • Komisyon (2016b). Türkçe öğreniyorum A1.1 çalışma kitabı. Ankara: Yunus Emre Enstitüsü Yayınları.
  • Komisyon (2016c). Türkçe öğreniyorum A1.2 ders kitabı. Ankara: Yunus Emre Enstitüsü Yayınları.
  • Komisyon (2016d). Türkçe öğreniyorum A1.2 çalışma kitabı. Ankara: Yunus Emre Enstitüsü Yayınları.
  • Komisyon (2015a). Türkçe öğreniyorum A2.1 ders kitabı. Ankara: Yunus Emre Enstitüsü Yayınları.
  • Komisyon (2015s). Türkçe öğreniyorum A2.1 çalışma kitabı. Ankara: Yunus Emre Enstitüsü Yayınları.
  • Komisyon (2015c). Türkçe öğreniyorum A2.2 ders kitabı. Ankara: Yunus Emre Enstitüsü Yayınları.
  • Komisyon (2015d). Türkçe öğreniyorum A2.2 çalışma kitabı. Ankara: Yunus Emre Enstitüsü Yayınları.
  • Özen, Y. ve Gül, A. (2007). Sosyal ve eğitim bilimleri alanlarında evren – örneklem sorunu, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(15), 394-422. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr.
  • Pilav, S. ve Erdoğan Ş. (2016). Ortaokul Türkçe ders kitaplarındaki bilgilendirici metinlerin değer iletimi açısından incelenmesi. Millî Eğitim Dergisi, 45(210), 351-371. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr.
  • Şen, Ü. (2008). Altıncı sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin ilettiği değerler açısından incelenmesi, Journal of International Social Research, 1(5), 763–778. Erişim adresi: www.sosyalarastirmalar.com.
  • Ulusoy, K. ve Arslan A. (2016). Değerli bir kavram olarak değer ve değerler eğitimi. Refik Turan ve Kadir Ulusoy (Yay. haz.). Farklı Yanlarıyla Değerler Eğitimi içinde (s. 2-13). Ankara: Pegem Akademi.
  • MEB. (2018). Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB Yayınları.
  • Yeşilyurt, E. (2015). Osmanlı döneminde İngilizlere Türkçe öğretimi (Yayınlanmamış doktora tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan Erçelik 0000-0001-6807-256X

Erhan Yeşilyurt 0000-0002-9537-7040

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 18 Sayı: 40

Kaynak Göster

APA Erçelik, H., & Yeşilyurt, E. (2020). Yunus Emre Enstitüsü Türkçe Öğreniyorum Setinin Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 18(40), 149-179. https://doi.org/10.34234/ded.722637