Mahmut Şevket Esendal,writer in republic period and especially displayironic and tragic stuations of people of town and vintage in his stories that he wrote, depict that Halil İbrahim who is young and poor peasant train to cash twenty kuruş from Salim Ağa and his neighbourhood. When Halil İbrahim who is main character of this story train to cash, he come up ironic and tragic situations; and finally to success be come impossible. His poorness, Salim Ağa and his neighbourhood’s richness go on. In this study, it will be analized this story and will be reveal edits levels with datas of semeiologic criticsm that Greimas, Barthes and Todorov formed for literary criticism
Mahmut Şevket Esendal twentykurus semeiology superficiallevel profoundlevel binary-oppositions
Cumhuriyet dönemi yazarlarından olan; özellikle de yazmış olduğu Çehov tarzı durum hikâyeleriyle şehir veya taşra insanının gülünç ve trajik durumlarını realist bir bakış açısıyla gözler önüne seren Memduh Şevket Esendal, Yirmi Kuruş adlı hikâyesinde, yoksul ve genç bir köylü olan Halil İbrahim’in, Salim Ağa ve onun çevresinden alacağını tahsil etmeye çalışmasını konu edinir. Hikâyenin aynı zamanda baş-kişisi olan Halil İbrahim, söz konusu tahsilini yapmak için uğraştığı sırada sürekli gülünç ve trajik durumlarla karşı karşıya kalır; son tahlilde ise bunu başarması imkânsızlaşır. Onun yoksulluğu, Salim Ağa ve çevresinin ise zenginliği devâm eder. Bu çalışmada, Greimas, Barthes ve Todorov gibi kuramcıların edebiyat eleştirisine getirmiş oldukları göstergebilimsel eleştirinin verileriyle söz konusu hikâyenin analizi yapılacak ve onun düzeyleri göstergebilimsel bir bakış açısıyla ortaya çıkarılacaktır
Mahmet Şevket Esendal Yirmi Kuruş göstergebilim yüzeysel düzey derin düzey ikili-karşıtlıklar…
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2013 |
Gönderilme Tarihi | 9 Mart 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 3 Sayı: 6 |