Elverişli bayrak altında faaliyet gösteren gemilerde çalışan denizciler, özellikle elverişli bayrak kavramının ortaya çıktığı ilk yıllarda oldukça kötü koşullar altında çalışmışlardır. Denizcilerin de içinde olduğu taşıma işçilerinin haklarını korumak için kurulmuş olan Uluslararası Taşımacılık İşçileri Federasyonu bu duruma kayıtsız kalmayarak ‘elverişli bayrak kampanyası’nı başlatmıştır. Bu kampanyanın hedefi elverişli bayrak altında faaliyet gösteren gemilerin ait oldukları devletlerin bayrağına dönmelerini sağlamaktır. Elverişli bayrak uygulamasının hızla yayılması Federasyon’un amacını elverişli bayrak altında çalışan denizcilerin yaşam koşullarının iyileşmesinin sağlanması olarak değiştirmiştir.
Elverişli bayrak kavramına yönelik çalışmalar yapan tek kurum Federasyon değildir, geleneksel denizci uluslar da bu kavramla rekabet edebilmek için ikinci siciller kurmuşlardır. Türkiye de bu amaca yönelik olarak ikinci sicili olan Türk Uluslararası Gemi Sicili’ni (TUGS) kurmuştur. İkinci siciller her ne kadar elverişli bayrak kavramı ile rekabet etmek için kurulmuşsa da bazı ikinci siciller elverişli bayrağa benzer uygulamalara yer verdikleri için Federasyon tarafından ‘elverişli bayrak’ olarak nitelendirilip ‘elverişli bayrak kampanyası’nın hedefi haline gelmiştir. TUGS’un, Federasyon tarafından ‘elverişli bayrak’ olarak nitelendirilip nitelendirilmediğine ilişkin farklı kaynaklarda birbiri ile çelişen bilgiler mevcuttur. Bu çalışmada çelişen bilgilerin sebep olduğu belirsizliğin giderilebilmesi amaçlanmaktadır. Bu amaca yönelik olarak, TUGS’un Federasyon tarafından ‘elverişli bayrak’ olarak nitelendirilip nitelendirilmediğine ilişkin kararı, bu kararın gerekçeleri ve sonuçları değerlendirilecektir.
Elverişli Bayrak Uluslararası Taşımacılık İşçileri Federasyonu Türk Uluslararası Gemi Sicili Mavi Sertifika İkinci Sicil
Seafarers working on ships operating under the flag of convenience (FOC) worked under very poor conditions, especially in the first years when the FOC concept emerged. The International Transport Workers’ Federation, established to protect the rights of transport workers, including seafarers, was not ignorant to this situation and launched the ‘FOC campaign’. The aim of this campaign was to ensure that ships operating under the FOC return to the flags of the states to which they originally belonged. The rapid spread of the FOC practice changed the aim of the Federation to the improvement of the living conditions of seafarers working under the FOC.
The Federation is not the only organisation working towards the concept of the FOC; traditional maritime nations have also established second registries in order to compete with this concept. Türkiye has also established a second registry, the Turkish International Ship Registry (TISR), for this purpose. Although second registries were established to compete with the FOC concept, some second registries have been qualified as ‘FOC’ by the Federation and have become the target of the ‘FOC campaign’ since they include practices similar to the FOC. There is conflicting information in different sources regarding whether TISR is considered as a ‘FOC’ by the Federation. This study aims to eliminate uncertainty caused by conflicting information by evaluating the Federation’s decision to qualify TISR as a ‘FOC’, the rationale for that decision and its outcomes.
Flag of Convenience International Transport Workers’ Federation Turkish International Ship Registry Blue Certificate Second Registry
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Uzay, Denizcilik ve Havacılık Hukuku |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 14 Ekim 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 13 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 21 Şubat 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 2 |