Demiryolu hatlarının ray
üstü kot değerlerinin hat boyunca değişimi şartnameler ile sınırlandırılmıştır.
Ülkemizde bu konuda esas alınabilen bir kaynak EN 13848 – Hat Geometrik
Kalitesi şartnamesi olup, bu şartname’de belirli bir hat uzunluğu boyunca hat
profilinde meydana gelen kot değişim değerleri hakkında sınırlamalar ve
öneriler getirilmektedir. Bu sınırlamaların iki önemli gerekçesi, yolcu konforunu
ve seyir güvenliğini sağlamaktır. Profilde meydana gelecek değişiklikler, tren
hızına, profildeki değişim değerine ve bu değerin oluştuğu hat uzunluğuna bağlı
olarak hat üzerinde farklı kuvvetlerin oluşmasına neden olacaktır. Hazırlanan
bu çalışma içerisinde, çalışmanın yazarı tarafından geliştirilen ve demiryolları
üzerinde profil değişimlerinden kaynaklı dinamik darbe kuvvetlerinin tahminine
yönelik yeni bir yöntemin özeti sunulacaktır. Çalışma içerisinde, geliştirilen
bu yöntem ile hat üzerine etki eden dinamik darbe kuvvetlerinin, trenin hareket
yönünde alçalacak şekilde değişen hat profili ve hat esneklik değeriyle olan
ilişkisi anlatılacaktır. Son olarak, önerilen yeni yöntem ile elde edilen dinamik
darbe katsayıları, mevcut deneysel denklemler ile elde edilen katsayılar ile
kıyaslanacaktır.
Demiryolları hızlı trenler yük trenleri dinamik darbe kuvvetleri hat esnekliği hat profili Bezgin Yöntemi Bezgin Darbe Katsayıları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Bilimsel Yayınlar (Hakemli Araştırma ve Derleme Makaleler) |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 8 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 8 |