Many composite sleeper technologies have been developed in different parts of the world. These technologies have emerged as a potential alternative to traditional sleepers which are steel sleepers, wood sleepers and concrete sleepers. Unlike steel and concrete, composite sleepers can be designed to imitate the behavior of wood sleepers, they are virtually maintenance-free and superior in terms of the environment. Within the scope of this study, information about composite sleepers such as Type 1, Type 2 and Type 3 containing different amounts and lengths of fiber on railways were given and the performance and comparison of these sleepers were carried out in detail. Comparison of composite sleepers with conventional types of wood, steel and concrete sleepers was performed, and the difficulties occurring during the use of composite sleepers were mentioned, and recommendations were made on the technical and cost aspects of these sleepers in order to find wide use in railways.
Dünyanın farklı bölgelerinde birçok kompozit travers teknolojisi geliştirilmiştir. Bu teknolojiler geleneksel traversler olarak nitelenen çelik travers, ahşap travers ve beton traverslere potansiyel bir alternatif olarak ortaya çıkmıştır. Çelik ve betondan farklı olarak kompozit traversler, ahşap travers davranışını taklit edecek şekilde tasarlanabilir ve neredeyse bakım gerektirmeyip, çevresel açıdan daha üstündürler. Bu çalışma kapsamında demiryollarında farklı miktar ve uzunluklarda fiber içeren Tip 1, Tip 2 ve Tip 3 gibi kompozit traversler hakkında bilgi verilerek bu traverslerin kullanımı ve performans karşılaştırılması detaylı olarak yapılmıştır. Kompozit traversler ile konvansiyonel tip olan ahşap, çelik ve beton traverslerin karşılaştırılması yapılmış olup kompozit traverslerin kullanımı sırasında meydana gelen zorluklardan bahsedilerek bu traverslerin demiryollarında geniş çapta kullanım alanı bulabilmesi için hem teknik hem de maliyet açısından ne gibi hususları karşılamaları gerektiği hakkında tavsiyelerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Bilimsel Yayınlar (Hakemli Araştırma ve Derleme Makaleler) |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2020 |
Gönderilme Tarihi | 11 Şubat 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 12 |