Demiryolu taşıtının enerji sarfiyatına neden olan temel etken, tren hareketini negatif yönde etkileyen kuvvetler toplamı olan tren dirençleridir. Çeşitli çalışma koşullarında ortaya çıkan tren direncinin bilinmesi; ihtiyaç duyulan lokomotif çekiş kuvvetinin hesaplanması, lokomotifin güç gereksiniminin belirlenmesi, enerji tüketimi öngörüsü ve seyir süresinin belirlenmesi çalışmalarında kullanılmaktadır. Birçok ülke, sahip oldukları demiryollarında işletim sırasında ortaya çıkan seyir direncini hesaplamak için kendi formüllerini geliştirmiştir. Türkiye koşullarına en uygun vagon seyir direnci formülünün tespit edilmesi amacını taşıyan çalışmada, Türkiye demiryolları 12 farklı hat kesiminde gerçekleştirilen deneylere ilişkin veriler, bu deneyde kullanılan trenlerin özellikleri ve deneylerin uygulandığı demiryolu şartları, 24 adet vagon seyir direnci formülüne uygulanmıştır. Gerçekleştirilen hesaplamalar neticesinde ortaya çıkan tren direnci sonuçları deneysel sonuçlarla karşılaştırılmıştır. Karşılaştırmada ortaya çıkan farkların ortalamaları, çeşitli tren direnci formüllerine göre %3 ila %12 arasında değişmektedir. Buradan hareketle, denklem 22’nin en düşük sapmaya sahip olduğu belirlenmiştir. Bu formül, Türkiye demiryollarına en uygun vagon seyir direnci formülü olarak önerilmektedir.
The main factor causing the energy consumption of railway vehicle is train resistances that is the sum of the forces negatively affecting movement of the train. Knowing of the train resistances occurring in the various operating conditions is used for calculating desired locomotive tractive effort, identifying locomotive power requirement, prescience of the energy consumption and determining running time. Formulas are developed by many countries, for calculating of the running resistance that occurs during operating in the own railroads. This study has been undertaken to determine suitable train wagon running resistance formulas for the railroads in Turkey. The experimental data have been recorded over 12 line segments of the national railroad system. The characteristics of the railroad and the rolling stock sets are used to calculate the train resistance according to 24 wagon running resistance formulas. Actual measurements and calculated train resistances are compared. The averages of the differences between the calculated values and the measured values range from 3% to 12%. The formula that provides the smallest average difference is the equation 22. This formula has been recommended for the Turkish railroads wagon running resistance.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Bilimsel Yayınlar (Hakemli Araştırma ve Derleme Makaleler) |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2021 |
Gönderilme Tarihi | 17 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 13 |