It is important to know tribological properties of rail and wheel for predicting the service life of both components. In railway, the tribological system is open and the harsh working condition can be seen as the contact stress between rail and wheel is extremely high. The behaviour of the tribological system varies depending on the chosen rail-wheel materials and also third body (water, humidity, lubricant, debris and combination of these elements). The coefficient of friction and wear resistance are strongly dominated by chosen material and its properties. Up to now, a number of researchers focused only on the tribological properties of the head of rail material. Recent experimental study has devoted to investigate the tribological properties of head, web and foot sections of R260 rail, as the mechanical properties of rail changes from the head to the foot of rail. Different sections of R260 rail have been evaluated in terms of microstructural, hardness, tribological and wear resistance properties. According to obtained results of the ball-on-disc wear tests, the highest wear resistance belongs the head of R260 rail as expected. The coefficients of friction of the web, head and foot of R260 have been found as 0.39, 0.35 and 0.38, respectively.
The author acknowledges Eskişehir Technical University and Eskişehir Osmangazi University for providing an opportunity to conduct experiments and The Turkish State Railways (TCDD Taşımacılık) for material supply.
Ray ve tekerleğin hizmet ömrünü tahmin etmek için her iki bileşenin tribolojik özelliklerini bilmek önemlidir. Demiryolunda tribolojik sistem açıktır ve ray ile tekerlek arasındaki temas gerilimi son derece yüksek olduğundan zorlu çalışma koşulları görülebilir. Tribolojik sistemin davranışı, seçilen ray-tekerlek malzemelerine ve ayrıca üçüncü cisme (su, nem, yağlayıcı, kalıntı ve bu elemanların kombinasyonu) bağlı olarak değişir. Sürtünme katsayısı ve aşınma direnci, seçilen malzeme ve özellikleri tarafından güçlü bir şekilde kontrol edilir. Bu zamana kadar, bir dizi araştırmacı sadece ray mantar malzemesinin tribolojik özelliklerine odaklanmıştır. Bu deneysel çalışma, rayın mekanik özellikleri rayın mantar kısmından tabanına doğru değiştiği için, R260 rayının mantar, gövde ve taban bölümlerinin tribolojik özelliklerinin araştırmasına adanmıştır. R260 rayının farklı bölümleri mikro yapısal, sertlik, tribolojik ve aşınma direnci özellikleri açısından değerlendirilmiştir. Disk üzerinde bilye aşınma testlerinden elde edilen sonuçlarına göre, beklendiği gibi en yüksek aşınma direnci R260 rayının mantar kısmına aittir. R260 rayının mantar, gövde ve taban kısımlarının sürtünme katsayıları sırasıyla 0.39, 0.35 ve 0.38 olarak bulunmuştur.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Malzeme Karekterizasyonu |
Bölüm | Bilimsel Yayınlar (Hakemli Araştırma ve Derleme Makaleler) |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2023 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 17 |