Railway safety is crucial for ensuring the well-being of passengers and workers, reducing the chances of malfunctions during operations, and ensuring efficient railway functioning. Identifying and prioritizing safety measures in railway transportation is a foundational step in identifying potential risks within the sector and effectively managing them. Based on a thorough review of the related literature and input from experts, eight different safety measures were identified. To account for the various factors involved in evaluating railway safety, fuzzy multi-criteria decision-making methods were used. In special, the Picture Fuzzy SWARA method was utilized, as it better incorporates the uncertainty in decision makers' subjective evaluations and expert opinions in the weighting process. Additionally, sensitivity analysis was conducted to determine the impact of each criterion on the decision-making process when assigned different weights. Furthermore, a comparison analysis was performed to check the effectiveness and robustness of the calculations of the Picture Fuzzy SWARA method used in the study. The literature review revealed that there is no study comprehensively addressing railway safety measures and ranking them using the Picture Fuzzy SWARA method, highlighting the significant contribution of this study to the literature. The findings revealed that the top three safety measures for railway transportation are periodic maintenance of railway infrastructure, maintenance of the superstructure, and maintenance of railway vehicles. The results of this study will be valuable for decision makers and researchers in the railway sector, as it introduces a useful method and suggests effective safety measures.
Demiryolu emniyeti, yolcuların ve çalışanların emniyetini garanti altına almak, seyrüsefer esnasında arıza yaşanma olasılığını azaltmak ve demiryolu işletmelerinin sorunsuz bir şekilde faaliyet göstermesini sağlamak açısından kritik bir öneme sahiptir. Demiryolu ulaşım emniyet önlemlerinin belirlenmesi ve sıralanması, demiryolu sektörünün barındırdığı çeşitli emniyet risklerinin ortaya çıkartılması ve bu risklerin yönetilebilmesi için temel bir adım olacaktır. Bu çalışmanın amacı, bir bulanık çok kriterli karar verme yöntemi kullanarak demiryolu emniyet önlemlerini değerlendirmektir. Çalışma kapsamında 8 farklı demiryolu ulaşım emniyet önlemi yazın taraması ve uzman ekibin görüşleri doğrultusunda belirlenmiştir. Değerlendirme için, karar vericilerin öznel değerlendirmelerindeki belirsizliği daha iyi modelleyen ve uzman görüşlerini ağırlıklandırma sürecine doğrudan dâhil eden Resim Bulanık SWARA yöntemi kullanılmıştır. Buna ek olarak, çalışma kapsamında farklı ağırlıklar altında her bir ölçütün karar verme süreci üzerindeki etkisini ölçmek amacıyla duyarlılık analizi gerçekleştirilmiştir. Ayrıca, çalışmada uygulanan Resim Bulanık SWARA yöntemine ait hesaplamaların etkinliğini ve sağlamlığını kontrol etmek amacıyla karşılaştırma analizi gerçekleştirilmiştir. Yazın taraması sonucunda, demiryolu emniyet önlemlerini kapsamlı şekilde ele alan ve bu önlemleri Resim Bulanık SWARA yöntemiyle sıralayan bir çalışmanın bulunmaması, bu çalışmanın literatüre önemli bir katkı sağladığını göstermektedir. Çalışmanın bulguları incelendiğinde; demiryolu ulaşım emniyeti açısından demiryolu altyapı periyodik bakımının ilk sırada, üstyapı bakımının ikinci sırada ve demiryolu taşıt bakımının üçüncü sırada öneme sahip olduğu ortaya çıkarılmıştır. Bu çalışmanın sonuçları demiryolu sektöründe çalışan karar vericilere ve araştırmacılara bilgi sağlamakta ve teknolojik olarak nerelere yatırım yapılması gerektiğini gözler önüne sermektedir.
Bu makalede bilimsel araştırma ve yayın etiğine uyulmuştur.
Çalışma kapsamında uzman görüşlerini bildiren TCDD Modernizasyon Dairesi ve Bakım Dairesi çalışanlarına katkılarından dolayı teşekkür ederim.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ulaşım ve Trafik, Ulaştırma Mühendisliği |
Bölüm | Bilimsel Yayınlar (Hakemli Araştırma ve Derleme Makaleler) |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 5 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 8 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 20 |