Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Alternative Urban Rail System Route Planning in Ankara Province: Sincan-Koru Metro Line Example

Yıl 2024, Sayı: 20, 169 - 182, 31.07.2024
https://doi.org/10.47072/demiryolu.1491173

Öz

Today, due to rapid population growth and urbanization, inadequate street and avenue roads increase the transportation problem and the existing public transportation is insufficient. Especially in regions with these problems, rail systems are preferred for transportation purposes. Ankara is the capital of Türkiye and the second largest city in terms of population density and is among the important cities due to its location. The rapidly growing population, intensive business and trade activities and the increasing number of vehicles in the city increase the traffic density. This situation strains the capacity of the roads and causes traffic congestion, leading to loss of time. Traffic congestion not only causes loss of time but also economic losses. For these reasons, the tendency towards public transportation is increasing. Population density, the presence of public institutions and industrial organizations, social and cultural activity areas make Etimesgut and Sincan important districts of Ankara. Recently, environmental problems have been increasing rapidly in these regions and a fast transportation alternative is needed due to these situations. A new metro line is planned for the region due to the narrow roads of these districts and the intense need for public transportation. The situation of the region and the future master plan have been examined and in this direction, the alternative line route, stations and operation table between Sincan-Koru are presented.

Kaynakça

  • [1] “Ülkelerin raylı sistem tarihi”. https://makerc.com/blog/2021/05/05/ulkelerin-rayli-sistem-tarihi/
  • [2] İ. Pektaş, “Raylı ulaşım sistemleri sektör analizleri 2018,” 2019.
  • [3] M. E. Arı and İ. Esen, “Design of a metro train and structural analysis of the metro vehicle body by finite element method,” Railway Engineering, no. 15, pp. 30–45, Jan. 2022
  • [4] İ. Şenlik, E. Mühendisliği, D. Yayın, and K. Üyesi, “2016 Eylül • Sayı-458”.
  • [5] V. R. Vuchic, Kent içi toplu ulaşım ve yaşanabilir şehirler, vol. 1, 2 vols. İstanbul: İstanbul Ulaşım A.Ş., 2015.
  • [6] P. Ilıcalı, B. Üniversitesi İnşaat Mühendisliği, Y. Öngel, and M. Çağrı Kızıltaş, “Sürdürülebilir bir ulaştırma sistemi ve demiryolu yatırımları”.
  • [7] M. Kürşat Çubuk et al., “Ankara’da raylı ulaşım,” Journal of the Faculty of Engineering and Architecture of Gazi University, vol. 18, no. 1, pp. 125–144, Mar. 2013
  • [8] M. Masoumı and E. V. Öcalır-Akünal, “Türkiye’deki kent içi raylı ulaşım sistemlerinin performanslarının veri zarflama analizi ile karşılaştırılması,” Journal of Polytechnic, Feb. 2018
  • [9] “Türkiye nüfusu il ve ilçelere göre nüfus bilgileri.” https://www.nufusu.com/
  • [10] “Ego genel müdürlüğü” https://www.ego.gov.tr/
  • [11] “Sincan Belediyesi imar durumu sorgulama | E-İmar | İmar Sorgula.” https://imarbilgileri.com/e-imar/imar-durumu/sincan-belediyesi-imar-durumu-sorgulama/
  • [12] C. Taşdan, “MİT’in yeni binası ‘KALE’ hizmete açılıyor,” www.aa.com.tr, Jan. 2020, https://www.aa.com.tr/tr/turkiye/mitin-yeni-binasi-kale-hizmete-aciliyor/1692920
  • [13] https://ogrisl.baskent.edu.tr/
  • [14] “Park ve bahçeler müdürlüğü.” https://www.etimesgut.bel.tr/mudurlukler/park-ve-bahceler mudurlugu-12.aspx
  • [15] “Ankara Sanayi Odası 1.Organize Sanayi Bölgesi.” https://www.aosb.org.tr/
  • [16] M. Kozak, “Demiryolunda dever uygulaması ve güvenliğe etkisi,” Journal of Engineering Sciences and Design, vol. 4, no. 1, pp. 41–48, Apr. 2016
  • [17] H. Çuğ ve M. Dursunlar, “Termit ve yakma alın kaynağı ile birleştirilmiş R260 kalite rayın mikroyapı ve mekanik özelliklerinin incelenmesi”, Demiryolu Mühendisliği, sy. 14, ss. 167–179, Temmuz 2021, doi: 10.47072/demiryolu.944266

Ankara İlinde Alternatif Kent İçi Raylı Sistem Güzergâh Planlaması: Sincan-Koru Metro Hattı Örneği

Yıl 2024, Sayı: 20, 169 - 182, 31.07.2024
https://doi.org/10.47072/demiryolu.1491173

Öz

Günümüzde hızlı nüfus artışı ve kentleşmeye bağlı olarak yetersiz kalan sokak ve cadde yolları ulaşım sorununu artırmakta ve mevcutta kullanılan toplu taşımalar yetersiz kalmaktadır. Özellikle bu problemlerin olduğu bölgelerde ulaşım amaçlı olarak raylı sistemler tercih edilmektedir. Ankara ili, Türkiye’nin başkenti ve nüfus yoğunluğu bakımından en büyük ikinci şehri olması ve konumu itibariyle önemli şehirler arasında yer almaktadır. Kentte hızla artan nüfusu, yoğun iş ve ticaret faaliyetleriyle birlikte giderek artan araç sayısı trafik yoğunluğunu arttırmaktadır. Bu durum, yolların kapasitesini zorlamakta ve trafik sıkışıklığına neden olarak zaman kaybı yaşatmaktadır. Oluşan trafik sıkışıklığı sadece zaman kaybına yol açmakla kalmayıp, ekonomik kayıplara da neden olmaktadır. Bu sebeplerden dolayı toplu ulaşıma yönelim artmaktadır. Nüfus yoğunluğu, kamu kuruluşları ve sanayi kuruluş varlığı, sosyal ve kültürel faaliyet alanları gibi birçok alanların olması Etimesgut ve Sincan’ı Ankara’nın önemli ilçeleri yapmaktadır. Bu bölgelerde son zamanlarda çevresel problemler hızla artmakta ve bu durumlardan dolayı hızlı bir ulaşım alternatifine ihtiyaç duyulmaktadır. Bu ilçelerin arazi yapısı gereği yollarının dar olması ve toplu taşımaya duyulan yoğun ihtiyaçtan dolayı bölgeye yeni bir metro hattı planlanmaktadır. Bölgenin durumu ve gelecek master planı incelenmiş ve bu doğrultuda Sincan-Koru arasına alternatif hat güzergâhı, istasyonlar ve işletme tablosu sunulmuştur.

Kaynakça

  • [1] “Ülkelerin raylı sistem tarihi”. https://makerc.com/blog/2021/05/05/ulkelerin-rayli-sistem-tarihi/
  • [2] İ. Pektaş, “Raylı ulaşım sistemleri sektör analizleri 2018,” 2019.
  • [3] M. E. Arı and İ. Esen, “Design of a metro train and structural analysis of the metro vehicle body by finite element method,” Railway Engineering, no. 15, pp. 30–45, Jan. 2022
  • [4] İ. Şenlik, E. Mühendisliği, D. Yayın, and K. Üyesi, “2016 Eylül • Sayı-458”.
  • [5] V. R. Vuchic, Kent içi toplu ulaşım ve yaşanabilir şehirler, vol. 1, 2 vols. İstanbul: İstanbul Ulaşım A.Ş., 2015.
  • [6] P. Ilıcalı, B. Üniversitesi İnşaat Mühendisliği, Y. Öngel, and M. Çağrı Kızıltaş, “Sürdürülebilir bir ulaştırma sistemi ve demiryolu yatırımları”.
  • [7] M. Kürşat Çubuk et al., “Ankara’da raylı ulaşım,” Journal of the Faculty of Engineering and Architecture of Gazi University, vol. 18, no. 1, pp. 125–144, Mar. 2013
  • [8] M. Masoumı and E. V. Öcalır-Akünal, “Türkiye’deki kent içi raylı ulaşım sistemlerinin performanslarının veri zarflama analizi ile karşılaştırılması,” Journal of Polytechnic, Feb. 2018
  • [9] “Türkiye nüfusu il ve ilçelere göre nüfus bilgileri.” https://www.nufusu.com/
  • [10] “Ego genel müdürlüğü” https://www.ego.gov.tr/
  • [11] “Sincan Belediyesi imar durumu sorgulama | E-İmar | İmar Sorgula.” https://imarbilgileri.com/e-imar/imar-durumu/sincan-belediyesi-imar-durumu-sorgulama/
  • [12] C. Taşdan, “MİT’in yeni binası ‘KALE’ hizmete açılıyor,” www.aa.com.tr, Jan. 2020, https://www.aa.com.tr/tr/turkiye/mitin-yeni-binasi-kale-hizmete-aciliyor/1692920
  • [13] https://ogrisl.baskent.edu.tr/
  • [14] “Park ve bahçeler müdürlüğü.” https://www.etimesgut.bel.tr/mudurlukler/park-ve-bahceler mudurlugu-12.aspx
  • [15] “Ankara Sanayi Odası 1.Organize Sanayi Bölgesi.” https://www.aosb.org.tr/
  • [16] M. Kozak, “Demiryolunda dever uygulaması ve güvenliğe etkisi,” Journal of Engineering Sciences and Design, vol. 4, no. 1, pp. 41–48, Apr. 2016
  • [17] H. Çuğ ve M. Dursunlar, “Termit ve yakma alın kaynağı ile birleştirilmiş R260 kalite rayın mikroyapı ve mekanik özelliklerinin incelenmesi”, Demiryolu Mühendisliği, sy. 14, ss. 167–179, Temmuz 2021, doi: 10.47072/demiryolu.944266
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Makine Mühendisliği (Diğer)
Bölüm Bilimsel Yayınlar (Hakemli Araştırma ve Derleme Makaleler)
Yazarlar

Ömer Çölova 0000-0002-4107-4298

Oytun Arslan 0009-0008-4126-2863

Fevzican Gülbitti 0009-0001-7969-0010

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 28 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 25 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 20

Kaynak Göster

IEEE Ö. Çölova, O. Arslan, ve F. Gülbitti, “Ankara İlinde Alternatif Kent İçi Raylı Sistem Güzergâh Planlaması: Sincan-Koru Metro Hattı Örneği”, Demiryolu Mühendisliği, sy. 20, ss. 169–182, Temmuz 2024, doi: 10.47072/demiryolu.1491173.