Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Covid-19 Salgınının Konteyner Taşımacılığı ve Limanlarına Etkisi

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 2, 47 - 66, 31.12.2020

Öz

Deniz ulaştırması uluslararası ticaret ve küresel ekonominin belkemiğini oluşturmaktadır. Dünya ticaretinin hacim bazında yaklaşık %80’i, değer bazında %70’den fazlası deniz yoluyla taşınmaktadır. UNCTAD dünya ticaret hacmi büyüme oranının 2019’da %0,5’den, 2020’de %-4,1’e düştüğünü tahmin etmiştir. Covid-19; Çin, Güney Kore, İtalya, Japonya, ABD ve Almanya gibi küresel ticaret ağına bağlı ülkelerin arz zincirinde kesintiye neden olmuştur. Söz konusu süreçte küresel ticaretin azalmasının bir sonucu olarak konteyner taşımacılığı ve limanlarının yük hacminde azalma olmuştur. Küresel konteyner taşımacılığı 2020 yılının ilk yarısında bir önceki yılın aynı dönemine göre %5,1 oranında azalmıştır. Covid-19 sürecinde küresel konteyner ittifakları belirli rotalardaki hizmetlerini durdurmuş veya limana varma taleplerini iptal etmiş olup, denizcilik hizmetlerinin arzı daha da istikrarsız hale gelmiştir. Çalışmanın amacı, Covid-19 salgınının konteyner taşımacılığı ve limanlarına etkisinin incelenmesidir. Çalışmada literatür taraması yapılmış, konteyner taşımacılığı ve limanları, küresel konteyner operatörleri, Covid-19’un konteyner taşımacılığı ve limanlarına etkisi, denizcilik sektöründe Covid-19’a ilişkin alınan önlemler incelenmiş olup, genel bir değerlendirme yapılarak denizcilik sektöründe Covid-19 salgını ile başa çıkabilmek için Covid-19 Risk Yönetim Sistemi, Acil Durum Hazırlık ve Müdahale Planı, Covid-19 Koruma ve Kontrol Programının oluşturulması gibi önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Armatörler Birliği (2020). Sirküler No: 50 / Koronavirüs Salgını ile İlgili Olarak Gemi ve Sahil Personeli Etkileşimlerinin Güvenli Bir Şekilde Sağlanmasına Yönelik IMO Rehberi. https://armatorlerbirligi.org.tr/arsivler/portfolio-item/sirkuler-no-50-koronavirus-salgini-ile-ilgili-olarak-gemi-ve-sahil-personeli-etkilesimlerinin-guvenli-bir-sekilde-saglanmasina-yonelik-imo-rehberi, Erişim Tarihi: 17.10.2020.
  • Barua, S. (2020). Understanding Coronanomics: The economic implications of the coronavirus (COVID-19) pandemic. SSRN Electronic Journal, doi:10.2139/ssrn.3566477, 7, 15-16.
  • Budiyanto, E.H., Gurning, R.O.S, Pitan, T, Novalsyah, H., Yudha, D.,Mulyono,Akbari, D.,R., Ardarifa, D.A. and Fadhilah, M.A. (2020). The analysis of disruption management due to COVID-19 using business continuity management and house of risk on maritime operations. Research Square, 15, https://assets.researchsquare.com/files/rs-111840/v1_stamped.pdf, Erişim Tarihi: 24.09.2020.
  • Ege, İ. (2020). The Impact of Coronavirus Disease (COVID-19) Pandemic On Cruise Industry: Case of Diamond Princess Cruise Ship. Mersin University Journal of Maritime Faculty , 3.
  • European Maritime Safety Agency (EMSA) (2020). COVID-19 – impact on shipping, Lisbon.
  • Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO) (2020). Coronovirus disease (covid-19) Pandemic.(2020).
  • IMO (2020). Coronovirus disase (Covid-19) Pandemic, https://www.imo.org/en/MediaCentre/HotTopics/Pages/Coronavirus.aspx International Transport Forum (ITF) (2020). Global Container Shipping and the Coronavirus Crisis, Paris: ITF.
  • İstanbul ve Marmara, Ege, Akdeniz, Karadeniz Bölgeleri Deniz Ticaret Odası (IMEAK) (2019). Sektör Raporu, İstanbul: IMEAK Yayını.
  • Kılınç Hukuku ve Danışmanlık (2020). Denizcilik Sektörü ve Korona Virüs (COVID-19) Önlemleri, Coronavirus (Covid-19), Deniz Ticaret Hukuku. https://www.kilinclaw.com.tr/denizcilik-sektoru-ve-korona-virus-covid-19-onlemleri/, Erişim Tarihi:21.10.2020).
  • Notteboom, T.E. and Haralambides, H.E. (2020). Port management and governance in a post COVID 19 era: quo vadis?. Maritime Economics & Logistics, 22, 332.
  • Safety4sea (2020). COVID-19 impacts global container ship trade. https://safety4sea.com/covid-19-impacts-global-container-ship-trade,/ Erişim Tarihi: 12.10.2020.
  • Safety4sea (2020). COVID-19: 10 biggest challenges for shipping.https://safety4sea.com/covid-19-10-biggest-challenges-for-shipping/
  • Solmaz, M.S ve Saygılı M,S., (2017). Deniz ve Liman İşletmeciliği, Bölüm: Konteynerin Tarihçesi ve Konteyner Gemilerinin Gelişimleri. Editör: Murat Erdal, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Şahiner, D.D. ve Özer, L. (2020). Turkey: Denizcilik Sektörü Ve Korona Virüs (COVID-19) Önlemler. https://www.mondaq.com/turkey/marine-shipping/910858/denizcilik-sektr-ve-korona-virs-covid-19-nlemleri-, Erişim Tarihi:18.10.2020).
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı (2018). Ulaştırma Özel İhtisas Komisyonu Raporu. On Birinci Kalkınma Planı (2019-2023), Ankara.
  • T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı (UAB), Denizcilik Genel Müdürlüğü (2020). Denizcilik Genel Müdürlüğü Haber Bülteni, Yük İstatistikleri, Ekim 2020. https://denizcilik.uab.gov.tr/uploads/pages/haber-bultenleri/dgm-yuk-istatistikleri-haber-bulteni-ekim-2020.pdf , Erişim Tarihi:07.09.2020.
  • Ture, Ildızhan (2020). Konteyner taşımacılığında Covid-19 yeni normali neler getirecek?. https://www.7deniz.net/mobil.php?islem=yazarlarimiz&altislem=detay&id=242, Erişim Tarihi: 30.10.2020.
  • United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD) (2018). Review of Maritime Transport 2018, New York: United Nations Publications.
  • UNCTAD (2018). Review of Maritime Transport 2018. https://unctad.org/webflyer/review-maritime-transport-2018, Erişim Tarihi: 05.10.2020.
  • UNCTAD (2020). COVID-19 and maritime transport: Impact and responses, New York: United Nations Publications.
  • UNCTAD (2020). World seaborne trade, 2020 e-Handbook of Statistics. https://stats.unctad.org/handbook/MaritimeTransport/WorldSeaborneTrade.html, Erişim Tarihi: 11.10.2020.
  • UNCTAD (2020). Review of Maritime Transport 2020. New York: United Nations Publications.
  • Marine Department Malaysia. (Mardep) (2020). Ranking of Container Ports of the World. https://www.mardep.gov.hk/en/publication/pdf/portstat_2_y_b5.pdf, Erişim Tarihi: 11.12.2020.
  • United Nations The Economic and Social Commission for Asia and the Pacific (ESCAP) (2020). COVID-19 and Its Impact on Shipping And Port Sector In Asia And The Pacific. https://www.unescap.org/sites/default/files/ShippingPoliyBrief-30September2020-FINAL%20%281%29.pdf, Erişim Tarihi: 12.10.2020.
  • World Shipping (2018). Top 50 World Container Ports. http://www.worldshping.org/about-the-industry/global-trade/top-50-world-container-ports, Erişim Tarihi: 08.09.2020.
  • Vidya, C. T. and Prabheesh K.P. (2020). Implications of COVID-19 Pandemic on the Global Trade Networks. Emerging Markets Finance and Trade, 56(10). 2409-2413-2414.
  • Yamaner&Yamaner (2020) Coronovirüs (Covid*19)’un Deniz Ticareti Hukuku Alanına Etkisi, http://www.yamaner.av.tr/corona/coronavirus-covid-19-covid-19-un-deniz-ticareti-hukuku-alanina-etkisi-2
  • 7Deniz (2020). Ekim ayında elleçlenen konteyner miktarı yüzde 6,0 arttı. https://www.7deniz.net/haber-ekim-ayinda-elleclenen-konteyner-miktari-yuzde-60-artti-36084.html, Erişim Tarihi: 12.10.2020.
  • 7Deniz (2020). Kasım ayında elleçlenen konteyner miktarı yüzde 3,3 arttı https://www.7deniz.net/mobil.php?islem=haber&id=36460
  • Zhu, J, Qiu, W and Jia, W (2020). Evaluating Impacts of the COVID-19 Pandemic on China’s Container Ports Based on AIS Big Data, In: 2nd International Conference on Computer Modeling, Simulation and Algorithm. Journal of Physics: Conference Series, IOP Publishing, Erişim Tarihi: 18.11.2020.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi, Deniz Mühendisliği (Diğer)
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Nur Jale Ece 0000-0003-2048-5458

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 13 Aralık 2020
Kabul Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ece, N. J. (2020). Covid-19 Salgınının Konteyner Taşımacılığı ve Limanlarına Etkisi. Mersin Üniversitesi Denizcilik Ve Lojistik Araştırmaları Dergisi, 2(2), 47-66.

                                                          Mersin University Journal of Maritime and Logistics Research