Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Rusya Ukrayna Çatışmasının Deniz Lojistiğine Etkisi

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 2, 163 - 180, 28.12.2022
https://doi.org/10.54410/denlojad.1170425

Öz

Rusya Ukrayna çatışması lojistik hizmetlerin aksamasına, tedarik zinciri bağıntılarının bozulmasına neden olmakta ve küresel ticaretin sürdürülebilir gelişimi için risk oluşturmaktadır. Nitekim enerji kaynakları, tahıl ve gıda gibi birçok emtianın ihracatında dünyanın önde gelen iki önemli ülkesi olan Rusya ve Ukrayna dış ticaret faaliyetlerinin büyük kısmını denizyolu taşımacılığıyla gerçekleştirmektedir. Fakat çatışmanın başladığı tarihten itibaren birçok denizcilik firması Rusya ve Ukrayna limanlarına gemi uğraklarını iptal etti ve gemi rezervasyonlarını belirsiz süreyle askıya aldı. Programlarında Rusya veya Ukrayna limanları olan gemiler Hamburg, Rotterdam, Köstence, Trablus, Pire ve İstanbul limanlarına geri yönlendirildi. Dış ticaretinin büyük payını deniz taşımacılığıyla gerçekleştiren ülkelere yönelik bu kararların alınması, bölgedeki deniz lojistiğinde darboğaza neden olabilir. Bu sebeple çalışmanın amacı Rusya-Ukrayna çatışmasının deniz lojistiğindeki etkilerinin değerlendirilmesidir. Bu kapsamda literatür, sektörel raporlar ve uluslararası denizcilik otoritelerinin yayınları kavramsal çerçevede incelenmiştir. Çatışmanın, bölgeselde ve küreselde farklı etkiler oluşturduğu tespit edilmiştir. Sonuçlar, (1) çatışma bölgesinde belirsiz süreyle gemi rezervasyonlarının askıya alındığını, denizcilerin gemilerde mahsur kaldığını, navlunların ve sigorta primlerinin yükseldiğini, (2) küreselde ise taşımacılık maliyetlerinin arttığını ve gemilerin yönlendirildiği limanlarının hinterlantlarında sıkışıklığın oluştuğunu göstermektedir.

Destekleyen Kurum

YOK

Proje Numarası

YOK

Teşekkür

YOK

Kaynakça

  • AGCS. (2022). Impact of Ukraine War on Global Shipping. https://www.agcs.allianz.com/news-and-insights/expert-risk-articles/shipping-safety-22-ukraine-war.html, Erişim Tarihi: 17.07.2022.
  • Barnes, A. (2022). Russia Shipping Suspensions: How Will It Impact The Market? https://capital.com/russia-shipping-suspensions-how-will-it-impact-the-market, Erişim Tarihi: 18.06.2022.
  • Brazil, J. (2022). March 2022 Port Report: Disruption from The Russia-Ukraine Conflict. https://www.project44.com/blog/march-2022-port-report, Erişim Tarihi: 02.07.2022.
  • CMA-CGM. (2022). Black Sea and Ukraine Situation Update #3. https://www.cma-cgm.com/news/4057/black-sea-and-ukraine-situation-update-3, Erişim Tarihi: 13.07.2022.
  • Council of the European Union. (2022). Interinstitutional File:2022/0144 (NLE). https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-8645-2022-INIT/en/pdf, Erişim Tarihi: 15.07.2022.
  • EPRS. (2022). Russia's War on Ukraine: Maritime Logistics And Connectivity. https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/ATAG/2022/733603/EPRS_ATA(2022)733603_EN.pdf, Erişim Tarihi: 04.07.2022.
  • FAO. (2022). The Importance Of Ukraine And The Russian Federation For Global Agricultural Markets And The Risks Associated With The War in Ukraine. https://www.fao.org/3/cb9013en/cb9013en.pdf, Erişim Tarihi: 13.09.2022.
  • FAO Food Price Index. (2022). World Food Situation. https://www.fao.org/worldfoodsituation/foodpricesindex/en/, Erişim Tarihi: 22.06.2022.
  • Graham, N. and Pe’er, I. (2022). Putin’s Invasion of Ukraine Threatens A Global Wheat Crisis. from https://www.atlanticcouncil.org/blogs/econographics/putins-invasion-of-ukraine-could-spark-a-global-food-crisis/, Erişim Tarihi: 30.09.2022.
  • Guo, Y., Yan, R., Wu, Y., and Wang, H. (2022). Ports Opening for Seafarer Change during the COVID-19: Models and Applications. Sustainability. 14(5), 2908. https://doi.org/10.3390/su14052908.
  • Hapag-Lloyd. (2022). Update on War between Russia and Ukraine. https://www.hapag-lloyd.com/en/services-information/news/2022/02/feb24-ukraine-russia-hapag-lloyd.html, Erişim Tarihi: 13.06.2022.
  • HHLA. (2022). Container Handling to and from Russia Stopped. https://hhla.de/en/media/news/detail-view/hhla-unterstuetzt-eu-sanktionen-gegen-russland, Erişim Tarihi: 14.07.2022.
  • IAA PortNews. (2022). Results of Russian Ports in 2021: Infographics and Analytics. https://en.portnews.ru/news/324120/, Erişim Tarihi: 17.07.2022.
  • ILO. (2022). ILO and IMO Call for Urgent Action on Seafarers Stranded in Ukraine Following Russian Aggression. https://www.ilo.org/global/about-the-ilo/newsroom/news/WCMS_841806/lang--en/index.htm, Erişim Tarihi: 26.07.2022.
  • IMO. (2020). Coronavirus (COVID-19) – Recommended Framework of Protocols for Ensuring Safe Ship Crew Changes and Travel During The Coronavirus (COVID-19) Pandemic. https://wwwcdn.imo.org/localresources/en/MediaCentre/HotTopics/Documents/COVIDCL4204adds/CircularLetterNo.4204-Add.14-Coronavirus(Covid-19)-RecommendedFrameworkOfProtocols.pdf, Erişim Tarihi: 21.07.2022.
  • Ivanov, D. (2021). Exiting the COVID-19 pandemic: After-shock risks and avoidance of disruption tails in supply chains. Annals of Operations Research, https://doi.org/10.1007/s10479-021-04047-7.
  • Kınalı, H., Yıldırım, U., ve Toygar, A. (2022). A quantitative study on the mental health of turkish seafarers. International Journal Of Occupational Safety And Ergonomics, 1-11. https://doi.org/10.1080/10803548.2022.2025726.
  • Kickham. V. (2022). Vessel Traffic Near Russian Ports Down 54%. https://www.dcvelocity.com/articles/54004-vessel-traffic-near-russian-ports-down-54, Erişim Tarihi: 14.07.2022.
  • Kiel Institute. (2022). Kiel Trade Indicator 03/22: World Trade in Downturn. https://www.ifw-kiel.de/publications/media-information/2022/kiel-trade-indicator-0322-world-trade-in-downturn/, Erişim Tarihi: 19.07.2022.
  • Liadze, I., Macchiarelli, C., Mortimer-Lee, P., and Juanino, P. S. (2022). The Economic Costs of The Russia-Ukraine Conflict. NIESR Policy Paper, 32. https://www.niesr.ac.uk/wp-content/uploads/2022/03/PP32-Economic-Costs-Russia-Ukraine.pdf, Erişim Tarihi: 17.07.2022.
  • Maersk. (2022). Are There Any Exceptions When it Comes to Shipping Cargo to/from Russia? https://www.maersk.com/support/faqs/exceptions-when-it-comes-to-shipping-cargo-to-from-russia, Erişim Tarihi: 02.07.2022.
  • Mann, J. (2022). The Russia-Ukraine Conflict’s Global Impact on Maritime Trade. https://www.ship-technology.com/analysis/the-russia-ukraine-conflicts-global-impact-on-maritime-trade/, Erişim Tarihi: 08.06.2022.
  • MSC. (2022). MSC Temporarily Halts Bookings to/from Russia. https://www.msc.com/en/newsroom/customer-advisories/2022/march/msc-temporarily-halts-bookings-tofrom-russia, Erişim Tarihi: 12.06.2022.
  • MTWTU. (2022). MTWTU’s Official Statement on Crew Change of Ukrainian Seafarers. https://mtwtu.org.ua/en/news/mtwtus-official-statement-on-crew-change-of-ukrainian-seafarers, Erişim Tarihi: 18.07.2022.
  • Notteboom, T., Pallis, A. and Rodrigue, J.P. (2022). The Geostrategy of Russian and Ukrainian Ports. https://porteconomicsmanagement.org/pemp/contents/part7/ports-policies-and-politics/geostrategy-russian-ukrainian-ports/, Erişim Tarihi: 21.07.2022.
  • OEC. (2020). Wheat. https://oec.world/en/profile/hs/wheat Erişim Tarihi: 12.09.2022.
  • ONE. (2022). Customer Advisory Russia – Ukraine Status. https://www.one-line.com/sites/g/files/lnzjqr776/files/2022-02/CUSTOMER%20ADVISORY%20-%20Ukraine%20Russia%20Situation%201%2028022022_0.pdf, Erişim Tarihi: 4.07.2022.
  • Rice, B., Hernández, M.A., Glauber, J. and Vos, R. (2022). The Russia-Ukraine War is Exacerbating International Food Price Volatility. https://www.ifpri.org/blog/russia-ukraine-war-exacerbating-international-food-price-volatility, Erişim Tarihi: 14.07.2022.
  • Seanews Portstat. (2022). TOP-5 Russian Container Terminals in 2021. https://seanews.ru/en/2022/02/07/en-top-5-russian-container-terminals-in-2021/#:~:text=The%20total%20container%20throughput%20of,or%2054.4%25%20of%20this%20volume, Erişim Tarihi: 02.07.2022.
  • Seanews. (2022). Container Throughput via Ukrainian Ports Down 2.5% in 2021. https://seanews.ru/en/2022/01/28/en-container-throughput-via-ukrainian-ports-down-2-5-in-2021/, Erişim Tarihi: 18.07.2022.
  • Sonnenfeld, J. (2022). Over 1,000 Companies Have Curtailed Operations in Russia—But Some Remain. https://som.yale.edu/story/2022/over-1000-companies-have-curtailed-operations-russia-some-remain, Erişim Tarihi: 22.06.2022.
  • Statista. (2022). Share of Container Carriers in The Total Volume of Ocean Freight Transported in The Black Sea in 2021, By Carrier. https://www.statista.com/statistics/1303992/black-sea-trade-volume-by-carrier/, Erişim Tarihi: 19.07.2022.
  • Swallow, Y.C., Deb, P., Furceri, D., Jiménez, D. and Ostry, J.D. (2022). How Soaring Shipping Costs Raise Prices Around the World. https://blogs.imf.org/2022/03/28/how-soaring-shipping-costs-raise-prices-around-the-world/, Erişim Tarihi: 03.07.2022.
  • Tosun, O. K., ve Eshraghi, A. (2022). Corporate decisions in times of war: Evidence from the Russia-Ukraine conflict. Finance Research Letters, 48, 102920. https://doi.org/10.1016/j.frl.2022.102920.
  • Toygar, A., ve Yıldırım, U. (2021a). The Changing Structure of International Trade: An Evaluation of The Liner Shipping Industry, in F.Ayhan, B.Darıcı and C.L.Chiu (Ed.), New Normal and New Rules about International Trade, Economics and Marketing, pp. 103-112. Berlin: Peter Lang GmbH, ISBN: 978–363–186–395–4.
  • Toygar, A. ve Yıldırım, U. (2021b). Konteynerin yeniden konumlandırılmasının önündeki engel: COVID-19. In: 5. Ulusal/1. Uluslararası Liman Kongresi, 4-5 Kasım 2021, İzmir, 75-86, ISBN: 978-975-441-551-3.
  • Toygar, A., Yildirim, U., ve İnegöl, G. M. (2022). Investigation of empty container shortage based on SWARA-ARAS methods in the COVID-19 era. European Transport Research Review, 14 (1), 1-17, https://doi.org/10.1186/s12544-022-00531-8.
  • UNCTAD. (2022a). Industry Leaders Highlight Urgent Need to Build Port Resilience. https://unctad.org/news/industry-leaders-highlight-urgent-need-build-port-resilience, Erişim Tarihi: 15.07.2022.
  • UNCTAD. (2022b). Global Impact of The War in Ukraine: Billions of People Face The Greatest Cost-Of-Living Crisis in A Generation. https://unctad.org/system/files/official-document/un-gcrg-ukraine-brief-no-2_en.pdf, Erişim Tarihi: 03.07.2022.
  • UNCTAD. (2022c). The Impact on Trade and Development of The War in Ukraine. https://unctad.org/system/files/official-document/osginf2022d1_en.pdf, Erişim Tarihi: 14.05.2022.
  • UNCTAD. (2022d). Maritime Trade Disrupted: The War in Ukraine and its Effects on Maritime Trade Logistics. https://unctad.org/system/files/official-document/osginf2022d2_en.pdf, Erişim Tarihi: 05.07.2022.
  • UNCTAD. (2022e). Sustainable and Resilient Transport and Trade Facilitation in Times of Pandemic and Beyond: Key Challenges and Opportunities. https://unctad.org/system/files/official-document/cimem7d26_en.pdf, Erişim Tarihi: 21.07.2022.
  • WTO. (2020). Second Quarter 2020 Merchandise Trade. https://www.wto.org/english/res_e/statis_e/daily_update_e/merch_latest.pdf, Erişim Tarihi: 28.05.2022.
  • WTO. (2021). World Trade Statistical Review 2021. https://www.wto.org/english/res_e/statis_e/wts2021_e/wts2021_e.pdf, Erişim Tarihi: 13.05.2022.
  • Yıldırım, U., Toygar, A., ve Çolakoğlu, C. (2022). Compensation effect of wages on decent work: a study on seafarers attitudes. Marine Policy, 143, 105155. https://doi.org/10.1016/j.marpol.2022.105155.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Deniz Mühendisliği (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Arda Toygar 0000-0001-5548-7248

Umut Yıldırım 0000-0002-3991-5457

Proje Numarası YOK
Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 3 Eylül 2022
Kabul Tarihi 3 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Toygar, A., & Yıldırım, U. (2022). Rusya Ukrayna Çatışmasının Deniz Lojistiğine Etkisi. Mersin Üniversitesi Denizcilik Ve Lojistik Araştırmaları Dergisi, 4(2), 163-180. https://doi.org/10.54410/denlojad.1170425

                                                          Mersin University Journal of Maritime and Logistics Research