Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Evaluation Set Proposal on the Interaction of Cinema & Architecture for Improving the Creative and Aesthetic Dimensions in Architectural Art and Education

Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 2, 141 - 154, 06.11.2023
https://doi.org/10.55755/DepArch.2023.20

Öz

In a professional field such as architecture that outweighs the artistic side, architect candidates must undergo a qualified aesthetic and cultural education. The idea that the projects to be made or the environments to be designed by architects who have undergone a deep artistic-cultural education and have absorbed the world culture will be more livable and aesthetic has been the starting point of this study. In this sense, great works of art need to be recognized closely to create a new aesthetic perception in society and architects.
The relationship between architecture and cinema starts primarily with the spaces. Therefore, it is necessary to consider the interaction between architecture and cinema through the designs of spaces. The aim of the article is to create an evaluation set that will reveal the original architectural and artistic values in the films by examining the architectural concepts, architectural design principles, and architectural perception in important cinema works which have an intense architectural background. One of our goals is to create tools that enable architects, interior architects, urban planners, industrial designers, and landscape architects to accurately comprehend and examine cinema works that reference the art of architecture and draw conclusions from them.

Through the internalizing of films analyzed in this study, it is possible to achieve cultural maturity that provides valuable resources for enhancing aesthetic, theoretical, and artistic qualities in architectural education. The primary objective of this study is to inspire architects with a profound understanding of the said cinema works, enabling them to approach their profession, events, and projects with a refined, sophisticated, and aesthetic viewpoint, ultimately leading to qualified development.

Kaynakça

  • Açalya, A. (2010). Sinemekan – Sinemada Mimarlık. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Aksoy, İ. (2003). Başlangıcından 2. Dünya Savaşı’na Sinema ve Mimarlık İlişkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Aközer, E. (2013). Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi ve Mimarlık Eğitimi: Uygulamada Karşılaşılan Sorunlar ve Güçlükler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3, 27-37
  • Anthony, V. (1999). The Explosion of Space: Architecture and the Filmic Imaginary.
  • Dietrich, N. (Eds.) (1999). Film Architecture: Set Designs from Metropolis to Blade Runner (22-25) içinde. New York: Prestel-Munich,
  • Ayıran, N. (1995). Mimarlık Eğitiminin Geleceğine Genel Doğrultular. Mimarlık ve Eğitimi Forum 1: Nasıl Bir Gelecek, Cenkler Matbaası, İstanbul.
  • Bernard, T. (2000). Kopmalar, İstanbul: Boyut Çağdaş Dünya Mimarları Dizisi 1.
  • Beşışık. G. (2013). Sinema ve Mimarlıkta Mekân Kurgusu ve Kavrayışı. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Damrau, Karin, D. (2000). Evil Fantastic Spatial Combinations in Film. Architectural Design: Architecture + Film II, Vol. 70, 58-61.
  • Dietrich, N. (1999). Introduction, Dietrich, N. (Ed.) “Film Architecture”, Set Designs from Metropolis to Blade Runner. (7-9) içinde. New York: Prestel-Munich.
  • Donald, A. (2000). Dr Caligari’s Cabinets: The Set Designs of Ken Adam. Lamster, M. (Ed.), Architecture and Film (s.117-129) içinde. New York: Princeton Architectural Press.
  • Eisenstein, Sergei, E. (1994). Montage and Architecture. Glenny, M., ve Taylor, R. (Ed.) Towards a Theory of Montage (1937-1940), Selected Works, Vol.2. London: BFI.
  • Fatih Babaoğlu, F. (2004). Bilim Kurgu Sineması’nın Mimari Ütopya Kavramı Bağlamında Bir Temsiliyet Aracı Olarak Kullanılması [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Fear, Bob, F. (2000). Evil Residence, The House and the Horror Fil. Architectural Design: Architecture + Film II, vol. 70, 36-41.
  • Hakkı, Ö. (2000). Mimarlık eğitiminde kalite ve yeni yaklaşımlar. Mimarlık, 295, 58-60.
  • Foque, Richard F. (2009). Mimarlık eğitiminde yetkiliklere dayalı müfredat programı tasarımı için bir strateji. Çev. Nur Çağlar. TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi Yayınları, 11-14.
  • Güngör, Z. (2008). How Do Objects Communicate: Set Design Analysis of Stanley Kubrick’s “a Clockwork Orange. (Unpublished master thesis). Istanbul Technical University, İstanbul.
  • Horuz, S. (2010). The Book, the Body and Architectural History in Peter Greenaway’s Cinematography. (Unpublished master thesis). Middle East Technical, Ankara.
  • İnce, T. E. (2007). Mimarlık Sinema İlişkisinin Sokak Mekânı Üzerinden İncelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kaçmaz, G., Uluoğlu B. (2005). Mimarlık, bilgisayar ve sinema: Thomas’nın sanal evi, itüdergisi/a mimarlık, planlama, tasarım 4, 88-96.
  • Kahvecioğlu, N. P. (2001). Mimari Tasarım Eğitiminde Bilgi ve Yaratıcılık Etkileşimi. [Yayınlanmamış doktora tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Lamster, M. (2000). Architecture and Film. New York: Princeton Archtitectural Press.
  • Lindsay, V. (2015). The Art of the Moving Picture. New York: Macmillan.
  • Luis, B. (2004). Metropolis (1927). Rickman, G. (Ed.). The Science Fiction Film Reader (s.5-13) içinde. New York: Limelight,
  • Meterelliyoz, M. Ü. (2010). Ridley Scott Sinematografisinde Mekân Kullanımı. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Nathan. F. (1997). Life into Art, Art into Life: Fusions in Film, Videos and Architecture. Cinema and Architecture, Multimedia. London: British Film Institute.118-123.
  • Pallasmaa, J. (2006). Lived Space in Architecture and Cinema in Form Follows Film. Cambridge: Cambridge Scholars Press.
  • Pallasmaa, J. (2007). The Architecture of Image: Existential Space in Cinema (2nd ed.). Helsinki: Rakennustieto.
  • Rajchman, J. (1998). Constractions, Cambridge, London: MIT Press.
  • Roberto, M. (2006). Mimaride Estetik. İstanbul: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Rem, K. (1996). Conversations With Students. New York: Princeton Architectural Press.
  • Shonfield, K. (2000). Walls have Feelings, Architecture, Film and The City (4th ed). New York: Routledge.
  • Ünver, B. (2010). Mimarlık-Sinema İlişkisi ve Bu Alanda Türkiye’de Tamamlanan Lisansüstü Çalışmaları İncelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Türkyılmaz, Ç. (2010). Mimari Tasarım Eğitiminde Erken Tasarım Evresinde Bilginin Dönüşümünün İrdelenmesi ve Bir Model Önerisi. [Yayınlanmamış doktora tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 2, 141 - 154, 06.11.2023
https://doi.org/10.55755/DepArch.2023.20

Öz

Kaynakça

  • Açalya, A. (2010). Sinemekan – Sinemada Mimarlık. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Aksoy, İ. (2003). Başlangıcından 2. Dünya Savaşı’na Sinema ve Mimarlık İlişkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Aközer, E. (2013). Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi ve Mimarlık Eğitimi: Uygulamada Karşılaşılan Sorunlar ve Güçlükler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3, 27-37
  • Anthony, V. (1999). The Explosion of Space: Architecture and the Filmic Imaginary.
  • Dietrich, N. (Eds.) (1999). Film Architecture: Set Designs from Metropolis to Blade Runner (22-25) içinde. New York: Prestel-Munich,
  • Ayıran, N. (1995). Mimarlık Eğitiminin Geleceğine Genel Doğrultular. Mimarlık ve Eğitimi Forum 1: Nasıl Bir Gelecek, Cenkler Matbaası, İstanbul.
  • Bernard, T. (2000). Kopmalar, İstanbul: Boyut Çağdaş Dünya Mimarları Dizisi 1.
  • Beşışık. G. (2013). Sinema ve Mimarlıkta Mekân Kurgusu ve Kavrayışı. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Damrau, Karin, D. (2000). Evil Fantastic Spatial Combinations in Film. Architectural Design: Architecture + Film II, Vol. 70, 58-61.
  • Dietrich, N. (1999). Introduction, Dietrich, N. (Ed.) “Film Architecture”, Set Designs from Metropolis to Blade Runner. (7-9) içinde. New York: Prestel-Munich.
  • Donald, A. (2000). Dr Caligari’s Cabinets: The Set Designs of Ken Adam. Lamster, M. (Ed.), Architecture and Film (s.117-129) içinde. New York: Princeton Architectural Press.
  • Eisenstein, Sergei, E. (1994). Montage and Architecture. Glenny, M., ve Taylor, R. (Ed.) Towards a Theory of Montage (1937-1940), Selected Works, Vol.2. London: BFI.
  • Fatih Babaoğlu, F. (2004). Bilim Kurgu Sineması’nın Mimari Ütopya Kavramı Bağlamında Bir Temsiliyet Aracı Olarak Kullanılması [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Fear, Bob, F. (2000). Evil Residence, The House and the Horror Fil. Architectural Design: Architecture + Film II, vol. 70, 36-41.
  • Hakkı, Ö. (2000). Mimarlık eğitiminde kalite ve yeni yaklaşımlar. Mimarlık, 295, 58-60.
  • Foque, Richard F. (2009). Mimarlık eğitiminde yetkiliklere dayalı müfredat programı tasarımı için bir strateji. Çev. Nur Çağlar. TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi Yayınları, 11-14.
  • Güngör, Z. (2008). How Do Objects Communicate: Set Design Analysis of Stanley Kubrick’s “a Clockwork Orange. (Unpublished master thesis). Istanbul Technical University, İstanbul.
  • Horuz, S. (2010). The Book, the Body and Architectural History in Peter Greenaway’s Cinematography. (Unpublished master thesis). Middle East Technical, Ankara.
  • İnce, T. E. (2007). Mimarlık Sinema İlişkisinin Sokak Mekânı Üzerinden İncelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kaçmaz, G., Uluoğlu B. (2005). Mimarlık, bilgisayar ve sinema: Thomas’nın sanal evi, itüdergisi/a mimarlık, planlama, tasarım 4, 88-96.
  • Kahvecioğlu, N. P. (2001). Mimari Tasarım Eğitiminde Bilgi ve Yaratıcılık Etkileşimi. [Yayınlanmamış doktora tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Lamster, M. (2000). Architecture and Film. New York: Princeton Archtitectural Press.
  • Lindsay, V. (2015). The Art of the Moving Picture. New York: Macmillan.
  • Luis, B. (2004). Metropolis (1927). Rickman, G. (Ed.). The Science Fiction Film Reader (s.5-13) içinde. New York: Limelight,
  • Meterelliyoz, M. Ü. (2010). Ridley Scott Sinematografisinde Mekân Kullanımı. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Nathan. F. (1997). Life into Art, Art into Life: Fusions in Film, Videos and Architecture. Cinema and Architecture, Multimedia. London: British Film Institute.118-123.
  • Pallasmaa, J. (2006). Lived Space in Architecture and Cinema in Form Follows Film. Cambridge: Cambridge Scholars Press.
  • Pallasmaa, J. (2007). The Architecture of Image: Existential Space in Cinema (2nd ed.). Helsinki: Rakennustieto.
  • Rajchman, J. (1998). Constractions, Cambridge, London: MIT Press.
  • Roberto, M. (2006). Mimaride Estetik. İstanbul: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Rem, K. (1996). Conversations With Students. New York: Princeton Architectural Press.
  • Shonfield, K. (2000). Walls have Feelings, Architecture, Film and The City (4th ed). New York: Routledge.
  • Ünver, B. (2010). Mimarlık-Sinema İlişkisi ve Bu Alanda Türkiye’de Tamamlanan Lisansüstü Çalışmaları İncelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Türkyılmaz, Ç. (2010). Mimari Tasarım Eğitiminde Erken Tasarım Evresinde Bilginin Dönüşümünün İrdelenmesi ve Bir Model Önerisi. [Yayınlanmamış doktora tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İç Mimarlık , Mimari Tasarım
Bölüm Research Articles
Yazarlar

Nevnihal Erdoğan 0000-0003-2259-3962

Hikmet Temel Akarsu 0000-0002-2680-4520

Erken Görünüm Tarihi 6 Kasım 2023
Yayımlanma Tarihi 6 Kasım 2023
Gönderilme Tarihi 12 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Erdoğan, N., & Akarsu, H. T. (2023). An Evaluation Set Proposal on the Interaction of Cinema & Architecture for Improving the Creative and Aesthetic Dimensions in Architectural Art and Education. DEPARCH Journal of Design Planning and Aesthetics Research, 2(2), 141-154. https://doi.org/10.55755/DepArch.2023.20

CREATIVE COMMONS


Open access articles in DEPARCH are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.