In
this study, it was aimed to investigate the cultivation of Abbas fig, which is a
local variety in Kahramanmaraş province, with some socio-economic indicators.
In the study, the primary data were obtained from a face-to-face survey
conducted with 54 fig producers determined by simple random sampling method.
Descriptive statistics were used in the evaluation of the data obtained from
the surveys. As a result of analysis, 16.67% of the producers are illiterate,
16.67% are literate, 64.81% are primary school graduates and 1.85% are high
school graduates. Since the level of education of the producers is low, it's determined
that they don't have knowledge about modern farming and use traditional
methods. While 9.3% of the producers are member of producer cooperatives, 3.7%
of the producers are member of associations, thus revealing the fact that
organizing in the region is not the case. The share of Abbas fig production in
agricultural gross production value was determined as 79.71%. All of the
producers were working with the merchants on the marketing channel and %15.1
were found to offer their products to local markets on their own. The average
price of fresh figs for producers is 3.04 TL kg-1. The result is
that the price maker is merchants and the reason is the producers are not
organized. It will be useful to conduct publication studies on fig cultivation
with the knowledge that producers are warmly interested in publishing studies.
Bu çalışmada Kahramanmaraş ilinde yerel bir
çeşit olan Abbas inciri yetiştiriciliğinin bazı sosyo-ekonomik göstergelerle
incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada birincil veriler basit tesadüfî örnekleme
yöntemiyle belirlenen 54 incir üreticisiyle yapılan yüz yüze anket çalışmasından
elde edilmiştir. Anketlerden elde edilen verilerin değerlendirilmesinde
tanımlayıcı istatistiklerden yararlanılmıştır. Yapılan analizler neticesinde
üreticilerin %16.67'si okuryazar olmayan, %16.67'si okuryazar, %64.81'i
ilköğretim mezunu ve %1.85'i ise lise mezunudur. Üreticilerin eğitim
düzeylerinin düşük olması sebebiyle modern yetiştiricilik hakkında bilgi sahibi
olmadıkları ve geleneksel yöntemler kullandıkları tespit edilmiştir.
Üreticilerin %9.3'ü üretici kooperatiflerine ortak iken %3.7'si birliklere
üyedir, buda bölgede örgütlenmenin söz konusu olmadığı gerçeğini ortaya
koymaktadır. Abbas inciri üretiminin tarımsal GSÜD içerisindeki payı %79.1
olarak belirlenmiştir. Yetiştiricilerin tamamı pazarlama kanalı olarak
tüccarlarla çalışmakta, %15.1'nin ise ürünlerini kendi imkânlarıyla yerel
pazarlara da sunduğu tespit edilmiştir. Yetiştiricilerin taze incir satış
fiyatı ortalama 3.04 TL kg-1'dır. Fiyat belirleyicinin tüccar olduğu
ve sebebinin ise örgütlenme olmamasından kaynaklandığı sonucuna ulaşılmıştır.
Üreticilerin yayım çalışmalarına sıcak bakmakta olduğu bilgisinden hareketle
incir yetiştiriciliğine yönelik yayım çalışmaları yapılması yararlı olacaktır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 34 Sayı: 2 |
DERİM in
ISSN : 1300-3496
e-ISSN : 2149-2182
Derim Creative Commons Al 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
------------------------------------------------------------------
DERİM
Batı Akdeniz Tarımsal Araştırma Enstitüsü
Demircikara Mh. Paşa Kavakları Cad. No:11, P.K.35 Antalya
derim@derim.com.tr
www.derim.com.tr