Planlama davranışı bireysel
yaşamın planlanmasından devlet yönetimine kadar geniş bir alanı kapsamaktadır. Planlama
geleceğe yönelik tasarımda bulunmadır. Bireysel, örgütsel ve devlet düzeyinde gelecek
hedeflerini gerçekleştirmek amacıyla planlama yapılmaktadır. Örgüt düzeyinde
gerçekleştirilen planlamalar, örgütün hedeflerinin gerçekleştirilmesini sağlar.
Yükseköğretim kurumlarında örgüt düzeyinde gerçekleştirilen planlamalara
nelerin etki ettiğinin incelenmesi, planların ve örgütün hedeflerinin
gerçekleştirilmesi açısından önemlidir. Bu araştırmada yükseköğretim
yöneticilerinin bireysel planlama davranışlarının örgütsel planlama
davranışlarına etkisine ilişkin görüşlerinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu
amaç doğrultusunda Ankara’daki iki kamu ve iki vakıf üniversitesindeki 29
yükseköğretim yöneticisi (19 dekan ve 10 enstitü müdürü) ile görüşmeler
gerçekleştirilmiştir. Araştırma tarama modelindedir. Görüşmelerde araştırmacı
tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır.
Araştırmanın sonucunda yükseköğretim yöneticilerinin bireysel olarak seyahatlerini,
izin ve tatillerini, eğitim ve akademik yaşamlarını, aile ve ev yaşamlarını,
kişisel bakıma ilişkin davranışlarını, sosyal etkinliklerini ve yatırımlarını
planladıkları belirlenmiştir. Yükseköğretim yöneticilerinin örgütsel planlama
davranışlarının ise eğitim öğretim etkinliklerine, personel gereksinimine,
bütçeye, stratejik planlamaya, fiziki yatırımlara ilişkin olduğu saptanmıştır.
Yükseköğretim yöneticilerinin bireysel planlama davranışlarının örgütsel
planlama davranışlarına etki ettiği ve bu etkide kişilik, alışkanlık, kurum,
kültür ve doğa gibi etmenlerin etkili olduğu belirlenmiştir. Yükseköğretim
yöneticilerinin planlamalarını kolaylaştıran ve zorlaştıran etmenlere ilişkin
araştırmalar yapılabilir ve yükseköğretim yöneticilerinin planlama becerilerini
destekleyici eğitimlere katılımları sağlanabilir.
Planning
behavior contains a sweep from planning of the individual life to the state
government. Planning is designation of the people for the future as result of
their needs and it has individual, organizational and state level goals.
Planned at the organizational level, meeting organization’s targets is
important. In this research, it is aimed to present opinions about the effects
of individual planning behaviors on organizational planning behaviors of higher
education managers administrators. In accordance with this purpose, interviews
were held with 29 higher education administrators (19 deans and 10 institute administrators)
from two public and two foundation universities in Ankara. Semi-structured interview
form developed by the researcher was used in the interviews. As a result of the
research, it was determined that the higher education administrators plan their
individual trips, permits and tours, education and academic life, family and
home lives, personal care behaviors, social activities and investments. It has
been determined that organizational planning behaviors of higher education administrators
are related to education and training activities, personnel needs, budget,
strategic planning and physical investments. It has been determined that the
individual planning behaviors of the higher education administrators effect the
organizational planning behaviors and factors such as personality, habit, institution,
culture and nature are efficient in this effect. Research can be done on the
factors that make plans easier and difficult for higher education
administrators and higher education administrators can participate in trainings
that support planning skills.
Planning Behavior higher education higher education management
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 45 |