Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of the Awareness Levels and Opinions of the Students Participating in the Museum Education Project on Museum Education

Yıl 2024, Sayı: 60, 913 - 930, 28.06.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1335657

Öz

The purpose of the current study is to investigate the changes in the museum education awareness levels of the students participating in the project and to evaluate the opinions of the participating students about museum education. The project was supported within the scope of the TUBITAK 4004 Nature Education and Science Schools projects in the years 2021 and 2022. Within the context of the project, 7 different museums in Hatay were selected as educational areas and activities prepared according to active learning methods and techniques were implemented in the museums. Data were collected with the Museum Education Awareness Scale administered as a pre-test and post-test on the first and last day of the education periods and the Museum Education Evaluation form administered on the last day. The data obtained from the scale were evaluated using the dependent samples t-test. According to the results, the museum education project contributed to the increase in the students’ awareness levels. In addition, the students’ opinions about the museum education were found to be positive and their satisfaction levels were found to be high.

Proje Numarası

121B575 ve 122B457

Kaynakça

  • Akkuş, G., & Akkuş, Ç. (2017). Artırılmış Gerçekliğin Akış Deneyimine Etkisi: Hatay Arkeoloji Müzesi Örneği. Uluslararası Turizmin Geleceği. 1387(1394), 28-30.
  • Akmehmet Tezcan, K., & Ödekan, A. (2006). Müze eğitiminin tarihsel gelişimi. İTÜ Dergisi, 3(1), 47-58.
  • Anderson, D., Lawson, B., & Mayer‐Smith, J. (2006). Investigating the Impact of a Practicum Experience in an Aquarium on Pre‐service Teachers. Teaching Education, 17(4), 341–353. https://doi.org/10.1080/10476210601017527
  • Bakan, F. (2003). Eğitim Fakültelerinde Müze Eğitimi ve Uygulamaları [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Boyacı, A. U. (2019). Müzede Yaratıcı Drama Etkinlikleri İle Sosyal Bilgiler Dersi Kazanımlarına İlişkin Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Çi̇ftçi̇, A., & Acer, D. (2015). Çocuklar için Mimari Tasarım ve Kültürel Miras Eğitiminde Müzelerin İşlevi: Finlandiya Ulusal Müzesi Örneği. İdealkent, 6(17), 62-79.
  • Egüz, Ş., & Kesten, A. (2012). Sosyal Bilgiler Dersinde Müze ile Eğitimin Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi: Samsun İli Örneği. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 81-104.
  • Ekinci, B. (2022). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretiminde Müze Gezilerinin Yeri ve Önemi. Karabük Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi (UNIKA Toplum ve Bilim) Dergisi, 2(2), 62-73.
  • Er Tuna, Y., & Kaya, H. (2022). Sosyal Bilgiler Öğretimi Kapsamında Müze ve Müze Eğitimine Yönelik Yapılmış Lisans Üstü Tezlerinin İncelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(19), 515-529. https://doi.org/10.46778/goputeb.1176260
  • Gürdoğan Bayır, Ö., & Çengelci̇ Köse, T. (2019). Kültürel Miras ve Korunmasına İlişkin Ortaokul Öğrencilerinin Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(4), 1827-1840.
  • Hassan, S. (2017). Müzelerde Çocuklara Yönelik Sanat Etkinlikleri [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Kültür Üniversitesi.
  • Hein, G. E. (2004). John Dewey and Museum Education. Curator: The Museum Journal, 47(4), 413-427. https://doi.org/10.1111/j.2151-6952.2004.tb00136.x
  • Holmes, J.A. (2011). Informal learning: Student achievement and motivation in science through museum-based learning. Learning Environ Res., 14, 263–277. https://doi.org/10.1007/s10984-011-9094-y
  • Karadeniz, C., & Okvuran, A. (2014). A Night at the Museum: Museum Education with Ankara University Students at Çorum Museum of Archeology. Elementary Education Online, 13(3), 865-879.
  • Karadeniz, C., & Okvuran, A. (2018). Cumhuriyetin İlanından Günümüze Türkiye’de Müze Eğitimi: Tarihsel Gelişim ve Gelecek Tasarıları. Milli Folklor, 30(118), 101-113.
  • Karagözoğlu, N. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Etkinliklerle Müze Eğitimine İlişkin Görüşleri: Yozgat Müzesi Örneği. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 33-50.
  • Kisida, B., Bowen, D. H., & Greene, J. P. (2016). Measuring Critical Thinking: Results From an Art Museum Field Trip Experiment. Journal of Research on Educational Effectiveness, 9(sup1), 171–187. https://doi.org/10.1080/19345747.2015.1086915
  • Kurak Açıcı, F., & Konakoğlu, Z. (2018). Kültürel Mirasın İzlerini Kent Müzelerinde Sürmek: Trabzon Müzeleri. Journal of History Culture and Art Research, 7(3), 668-682.
  • Lacoe, J., Painter, G. D., & Williams, D. (2020). Museums as Classrooms: The Academic and Behavioral Impacts of “School in the Park”. AERA Open, 6(3). https://doi.org/10.1177/2332858420940309
  • Laçin Şimşek, C. (Ed.) (2011). Fen Öğretiminde Okul Dışı Öğrenme Ortamları. Ankara: Pegem Akademi
  • MacDonald, E., Johnson, V., Gillies, M., & Johnston, D. (2017). The impact of a museum-based hazard education program on students, teachers and parents, International Journal of Disaster Risk Reduction, 21(2017), 360-366. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2017.01.010.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Mujtaba, T., Lawrence, M., Oliver, M., & Reiss, M. J. (2018). Learning and engagement through natural history museums. Studies in Science Education, 54(1), 41–67. https://doi.org/10.1080/03057267.2018.1442820
  • Negi̇z, N. (2017). Kentlerin Tarihsel Sürdürülebilirliğinde Kültürel Miras: Önemi ve Değeri Üzerine Düşünmek. Akademia Doğa ve İnsan Bilimleri Dergisi, 3(1), 159-172.
  • Okvuran, A., & Karadeniz, C. (2022). Teacher’s impact on museum education and design of new-generation school and museum collaboration in Turkey. Museum Management and Curatorship, 37(1), 17-43. https://doi.org/10.1080/09647775.2021.1914138
  • Önder, A., Abacı O., & Kamaraj I. (2009). Müzelerin eğitim amaçlı kullanımı projesi: İstanbul Arkeoloji Müzesi’ndeki Marmara örneklemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(25), 103-117.
  • Sağlamgöncü, A. (2023). Türkiye’de Sosyal Bilgiler Eğitiminde Müze Eğitimi ile İlgili Yapılan Araştırmalara Yönelik Bir Meta-Sentez Çalışması. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 308-334. https://doi.org/10.34056/aujef.1160176
  • Sofuoğlu, S. (2019). Müze Eğitiminin Eleştirel Düşünme Eğilimine ve Problem Çözme Becerisine Etkisi [Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Şahan, M. (2005). Müze Ve Eğitim. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4), 487-501.
  • Şişman, Z. B. (2019). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Kültürel Varlıklara İlişkin Öğrencilerde Farkındalık Bilinci Oluşturmada Müze Eğitiminin Etkisi (Malatya İli Örneği) [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Taylor, E. W., & Neill, A. C. (2008). Museum Education: A Nonformal Education Perspective. Journal of Museum Education, 33(1), 23-32. https://doi.org/10.1080/10598650.2008.11510584
  • Temur, S., & Topkaya, Y. (2023). 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Müze Kullanımı Bakımından İncelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 281-307.
  • Üztemur, S., Dinç, E., & Acun, İ. (2018a). Müzeler ve Tarihi Mekânlarda Uygulanan Etkinlikler Aracılığıyla Öğrencilerin Sosyal Bilgilere Özgü Becerilerinin Geliştirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (46), 294-324.
  • Üztemur, S., Di̇nç, E., & Acun, İ. (2018b). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Müze ve Tarihi Mekân Kullanımının 7. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Algılarına Etkisi: Bir Eylem Araştırması. Journal of Theoretical Educational Science 11(1), 135-168.
  • Yeşilbursa, C.C. (2011). Sosyal Bilgilerde Miras Eğitiminin Öğrencilerin Somut Kültürel Mirasa Karşı Tutumlarına ve Akademik Başarılarına Etkisi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi.

Müze Eğitimi Projesine Katılan Öğrencilerin Müze Eğitimine İlişkin Farkındalık Düzeylerinin ve Görüşlerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2024, Sayı: 60, 913 - 930, 28.06.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1335657

Öz

Bu çalışmanın amacı, TUBİTAK 4004 Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları projeleri kapsamında 2021 ve 2022 yıllarında desteklenen 121B575 ve 122B457 kodlu Müzeler Varlığım, Kültürüm Mirasım başlıklı projenin, katılımcı öğrencilerin müze eğitimine yönelik farkındalık düzeylerinde yaptığı değişimin incelenmesi ve öğrencilerin müze eğitimine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesidir. Proje kapsamında Hatay’da yer alan 7 farklı müze, eğitim alanı olarak seçilmiş ve müzelerde aktif öğrenme yöntem, tekniklerine göre hazırlanan etkinlikler uygulanmıştır. Eğitim dönemlerinin ilk günü ve son günü ön test-son test olarak uygulanan Müze Eğitimi Farkındalık Ölçeği ve son gün uygulanan Müze Eğitimi Değerlendirme formu ile veriler toplanmıştır. Ölçekten elde edilen veriler bağımlı gruplar için t-testi ile değerlendirilmiştir. Sonuçlara göre, her iki dönemde de, müze eğitimi projesi öğrencilerin farkındalık düzeylerinin artmasına katkı sağlamıştır. Ayrıca, öğrencilerin müze eğitimine yönelik görüşleri olumlu ve memnuniyet düzeyleri yüksek olarak belirlenmiştir.

Destekleyen Kurum

TÜBİTAK 4004 Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları

Proje Numarası

121B575 ve 122B457

Kaynakça

  • Akkuş, G., & Akkuş, Ç. (2017). Artırılmış Gerçekliğin Akış Deneyimine Etkisi: Hatay Arkeoloji Müzesi Örneği. Uluslararası Turizmin Geleceği. 1387(1394), 28-30.
  • Akmehmet Tezcan, K., & Ödekan, A. (2006). Müze eğitiminin tarihsel gelişimi. İTÜ Dergisi, 3(1), 47-58.
  • Anderson, D., Lawson, B., & Mayer‐Smith, J. (2006). Investigating the Impact of a Practicum Experience in an Aquarium on Pre‐service Teachers. Teaching Education, 17(4), 341–353. https://doi.org/10.1080/10476210601017527
  • Bakan, F. (2003). Eğitim Fakültelerinde Müze Eğitimi ve Uygulamaları [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Boyacı, A. U. (2019). Müzede Yaratıcı Drama Etkinlikleri İle Sosyal Bilgiler Dersi Kazanımlarına İlişkin Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Çi̇ftçi̇, A., & Acer, D. (2015). Çocuklar için Mimari Tasarım ve Kültürel Miras Eğitiminde Müzelerin İşlevi: Finlandiya Ulusal Müzesi Örneği. İdealkent, 6(17), 62-79.
  • Egüz, Ş., & Kesten, A. (2012). Sosyal Bilgiler Dersinde Müze ile Eğitimin Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi: Samsun İli Örneği. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 81-104.
  • Ekinci, B. (2022). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretiminde Müze Gezilerinin Yeri ve Önemi. Karabük Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi (UNIKA Toplum ve Bilim) Dergisi, 2(2), 62-73.
  • Er Tuna, Y., & Kaya, H. (2022). Sosyal Bilgiler Öğretimi Kapsamında Müze ve Müze Eğitimine Yönelik Yapılmış Lisans Üstü Tezlerinin İncelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(19), 515-529. https://doi.org/10.46778/goputeb.1176260
  • Gürdoğan Bayır, Ö., & Çengelci̇ Köse, T. (2019). Kültürel Miras ve Korunmasına İlişkin Ortaokul Öğrencilerinin Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(4), 1827-1840.
  • Hassan, S. (2017). Müzelerde Çocuklara Yönelik Sanat Etkinlikleri [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Kültür Üniversitesi.
  • Hein, G. E. (2004). John Dewey and Museum Education. Curator: The Museum Journal, 47(4), 413-427. https://doi.org/10.1111/j.2151-6952.2004.tb00136.x
  • Holmes, J.A. (2011). Informal learning: Student achievement and motivation in science through museum-based learning. Learning Environ Res., 14, 263–277. https://doi.org/10.1007/s10984-011-9094-y
  • Karadeniz, C., & Okvuran, A. (2014). A Night at the Museum: Museum Education with Ankara University Students at Çorum Museum of Archeology. Elementary Education Online, 13(3), 865-879.
  • Karadeniz, C., & Okvuran, A. (2018). Cumhuriyetin İlanından Günümüze Türkiye’de Müze Eğitimi: Tarihsel Gelişim ve Gelecek Tasarıları. Milli Folklor, 30(118), 101-113.
  • Karagözoğlu, N. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Etkinliklerle Müze Eğitimine İlişkin Görüşleri: Yozgat Müzesi Örneği. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 33-50.
  • Kisida, B., Bowen, D. H., & Greene, J. P. (2016). Measuring Critical Thinking: Results From an Art Museum Field Trip Experiment. Journal of Research on Educational Effectiveness, 9(sup1), 171–187. https://doi.org/10.1080/19345747.2015.1086915
  • Kurak Açıcı, F., & Konakoğlu, Z. (2018). Kültürel Mirasın İzlerini Kent Müzelerinde Sürmek: Trabzon Müzeleri. Journal of History Culture and Art Research, 7(3), 668-682.
  • Lacoe, J., Painter, G. D., & Williams, D. (2020). Museums as Classrooms: The Academic and Behavioral Impacts of “School in the Park”. AERA Open, 6(3). https://doi.org/10.1177/2332858420940309
  • Laçin Şimşek, C. (Ed.) (2011). Fen Öğretiminde Okul Dışı Öğrenme Ortamları. Ankara: Pegem Akademi
  • MacDonald, E., Johnson, V., Gillies, M., & Johnston, D. (2017). The impact of a museum-based hazard education program on students, teachers and parents, International Journal of Disaster Risk Reduction, 21(2017), 360-366. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2017.01.010.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Mujtaba, T., Lawrence, M., Oliver, M., & Reiss, M. J. (2018). Learning and engagement through natural history museums. Studies in Science Education, 54(1), 41–67. https://doi.org/10.1080/03057267.2018.1442820
  • Negi̇z, N. (2017). Kentlerin Tarihsel Sürdürülebilirliğinde Kültürel Miras: Önemi ve Değeri Üzerine Düşünmek. Akademia Doğa ve İnsan Bilimleri Dergisi, 3(1), 159-172.
  • Okvuran, A., & Karadeniz, C. (2022). Teacher’s impact on museum education and design of new-generation school and museum collaboration in Turkey. Museum Management and Curatorship, 37(1), 17-43. https://doi.org/10.1080/09647775.2021.1914138
  • Önder, A., Abacı O., & Kamaraj I. (2009). Müzelerin eğitim amaçlı kullanımı projesi: İstanbul Arkeoloji Müzesi’ndeki Marmara örneklemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(25), 103-117.
  • Sağlamgöncü, A. (2023). Türkiye’de Sosyal Bilgiler Eğitiminde Müze Eğitimi ile İlgili Yapılan Araştırmalara Yönelik Bir Meta-Sentez Çalışması. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 308-334. https://doi.org/10.34056/aujef.1160176
  • Sofuoğlu, S. (2019). Müze Eğitiminin Eleştirel Düşünme Eğilimine ve Problem Çözme Becerisine Etkisi [Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Şahan, M. (2005). Müze Ve Eğitim. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4), 487-501.
  • Şişman, Z. B. (2019). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Kültürel Varlıklara İlişkin Öğrencilerde Farkındalık Bilinci Oluşturmada Müze Eğitiminin Etkisi (Malatya İli Örneği) [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Taylor, E. W., & Neill, A. C. (2008). Museum Education: A Nonformal Education Perspective. Journal of Museum Education, 33(1), 23-32. https://doi.org/10.1080/10598650.2008.11510584
  • Temur, S., & Topkaya, Y. (2023). 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Müze Kullanımı Bakımından İncelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 281-307.
  • Üztemur, S., Dinç, E., & Acun, İ. (2018a). Müzeler ve Tarihi Mekânlarda Uygulanan Etkinlikler Aracılığıyla Öğrencilerin Sosyal Bilgilere Özgü Becerilerinin Geliştirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (46), 294-324.
  • Üztemur, S., Di̇nç, E., & Acun, İ. (2018b). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Müze ve Tarihi Mekân Kullanımının 7. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Algılarına Etkisi: Bir Eylem Araştırması. Journal of Theoretical Educational Science 11(1), 135-168.
  • Yeşilbursa, C.C. (2011). Sosyal Bilgilerde Miras Eğitiminin Öğrencilerin Somut Kültürel Mirasa Karşı Tutumlarına ve Akademik Başarılarına Etkisi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal Bilgiler Eğitimi, Müze Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Müge Yurd Bu kişi benim 0009-0005-4087-0611

Funda Varnacı Uzun 0000-0002-4915-9894

Proje Numarası 121B575 ve 122B457
Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 60

Kaynak Göster

APA Yurd, M., & Varnacı Uzun, F. (2024). Müze Eğitimi Projesine Katılan Öğrencilerin Müze Eğitimine İlişkin Farkındalık Düzeylerinin ve Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(60), 913-930. https://doi.org/10.53444/deubefd.1335657