Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

"Ben Öğretmenin Yerinde Olsam...”: 4. Sınıf Öğrencilerinin Sınıf İçi Öğretmen Tutumlarına Yönelik Değerlendirmeleri

Yıl 2024, Sayı: 60, 1554 - 1670, 28.06.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1353042

Öz

This study aims to examine the evaluations of the 4th-grade students (N=22) of a private primary school on the attitude of the teacher who is letting go in possible classroom situations in different social areas. For this purpose, students were asked to evaluate and justify their evaluations of students who cheat, fight, and hurt each other physically, come to school in pajamas instead of uniforms, do not choose food at lunchtime, and do not call their teacher by their name but call their teacher by their name, and their teachers who are indifferent to these situations. Finally, the students were asked to reason about how they would solve this problem related to classroom management if they were the teacher. The interview data were coded with the coding scheme developed in line with the Social Domain Theory (Turiel, 1983, 2002) and analyzed with descriptive analysis methods. The results indicated that the majority of the students stated that if the teacher does not interfere with events or situations, it is not for the benefit of the student, that it will affect the development of the students negatively, and that one of the duties of the teacher is to intervene in student behavior. However, while the students brought moral justifications for fighting and harming, they evaluated the school dress and etiquette of addressing within the social-conventional domain. The results are discussed regarding the developmental psychology and classroom management literature.

Kaynakça

  • Acar, M., Ozen, A., & Kilic, Ö. (2020). Hadi oynayalım: Okul öncesi çocukların otorite, kural ve kural ihlalini oyun bağlamında değerlendirmeleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28, 3, 1429-1437.
  • Acar, M., & Şahin, S. (2015, June). Children’s conceptions of school rules and teacher’s responses to moral and social-conventional transgressions: A case study of a fourth-grade classroom in rural Turkey. Research paper presented at the 45th Annual Meeting of Jean Piaget Society, Toronto, ON.
  • Akdağ, M. & Güneş, H. (2002). Kopya çekme davranışları ve kopya çekmeye ilişkin tutumlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 31, 330-334.
  • Aksoy, N. (2005). Sınıf içi kurallar, E. Karip, (Ed.). Sınıf yönetimi içinde (ss.15-37). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Akyavuz, E. K. (2019). İlkokul öğrencilerinin sergiledikleri istenmeyen davranışlar. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(35), 30-40.
  • Aydın, A. (2014). Sınıf yönetimi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Aytaç, A., & Uyangör, N. (2020). A relational study of pre-service teachers' epistemological beliefs, educational philosophy tendencies and teaching-learning conceptions. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 15(4), 49-68.
  • Balkı, E. (2003). Çağdaş sınıf yönetiminde bilişim teknolojileri ve kullanımı. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Selçuk Üniversitesi.
  • Başar, H. (2013). Sınıf yönetimi. Anı Yayıncılık.
  • Bernstein, D. A. (2021). Teaching styles and troublesome students. Canadian Psychology/Psychologie Canadienne, 62(4), 367.
  • Béranger, P. & Pain, J. (1998). L’autorite et L’ecole: Fin du Systeme, Migrants- Formation, no 112.
  • Brophy, J. (2006). History of research on classroom management. In C. M. Evertson & C. S. Weinstein (Eds.), Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues. Routledge.
  • Can, E., & Arslan, B. (2018). Öğretmenlerin sınıf yönetimi yeterliklerine ilişkin öğrenci görüşleri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 10(18), 195-219.
  • Crone, D. H., & Horner, R. H. (2003). Building positive behavior support systems in schools: Functional behavioral assessment Guilford.
  • Çelik, V. (2012). Sınıf yönetimi. Nobel Yayıncılık.
  • Dam, H. (2013). Örgün din eğitiminde kopya sorunu. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 34(34), 71-108.
  • Demirtaş, Z., & Kahveci, G. (2010). Öğrenci algılarına göre 4. sınıf ve 5. sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi yeterlikleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (15), 18-29
  • Dinçer, T. (2005). Lise öğrencilerinin okul üniformalarına ilişkin tercihlerinin ve sorunlarının belirlenmesi [Yayınlanmamış Master Tezi], Ankara Üniversitesi.
  • Döş, İ. (2013). Mutlu okul. Eğitim ve Bilim, 38(170).
  • Dunbar,C.(2004).Best practices in classroom management. [Çevrim-içi: https://msu.edu/~dunbarc/dunbar3.pdf] Erişim tarihi:17.06.2023
  • Erdem, A. R. (2011). Sınıfta güdüleme. H. Kıran (Ed.), Etkili sınıf yönetimi içinde. Anı Yayıncılık.
  • Evertson, C. M., & Weinstein, C. S. (2006). Introduction. In C.M. Evertson & C.S Weinstein (Eds.), Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues. Routledge.
  • Gönül, B., & Acar, B. Ş. (2018). Çocukların toplumsal cinsiyet bağlamında sosyal dâhil etme yargıları. Türk Psikoloji Dergisi, 33(82), 67.
  • Gündüz, M. (2014). İlkokul öğrencilerinin etkili öğretmen hakkındaki düşünceleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 114-128.
  • İlgar, L. (2000). Eğitim yönetimi, sınıf yönetimi. Beta Yayınları.
  • Laupa, M. (1991). Children's reasoning about three authority attributes: Adult status, knowledge, and social position. Developmental Psychology, 27(2), 321.
  • Laupa, M., & Turiel, E. (1993). Children's concepts of authority and social contexts. Journal of Educational Psychology, 85(1), 191.
  • Leithwood, K., Patten, S., & Jantzi, D. (2010). Testing a conception of how school leadership influences student learning. Educational Administration Quarterly, 46(5), 671-706.
  • Lewis, T. J., & Garrison-Harrell, L. (1999). Effective behavior support: Designing setting-specific interventions. Effective School Practices, 17(4), 38-46.
  • Nucci, L. P. (1984). Evaluating teachers as social agents: Students’ ratings of domain appropriate and domain inappropriate teacher responses to transgressions. American Educational Research Journal, 21(2), 367-378.
  • Nucci, L. P. (2001). Education in the moral domain. Cambridge University Press.
  • Nucci, L. (2006). Classroom management for moral and social development. In C.M. Evertson & C.S Weinstein (Eds.), Handbook of classroom management (pp. 721-742). Routledge.
  • Nucci, L. P. (2009). Nice is not enough: Facilitating moral development. Merrill/Prentice Hall.
  • Özsarı, E., & Özçelik, A. D. Ö. (2020). Toplumsal alan kuramına göre Türkiye'de orta çocukluk dönemindeki ahlaki gelişim. Journal of Faculty of Educational Sciences, 53(3).
  • Thorkildsen, A. (1991). Defining social goods and distributing them fairly: The development of conceptions of fair testing practices." Child Development 62, 4, 852-862.
  • Tınmaz, E., & Sağlam, H. İ. (2014). İlkokul öğrencilerinin serbest kıyafet uygulamasına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. III. Sakarya’da Eğitim Araştırmaları Kongresi, 9.
  • Turiel, E. (1983). The development of social knowledge: Morality and convention. Cambridge University Press.
  • Turiel, E. (2002). The culture of morality: Social development, context, and conflict. Cambridge University Press.
  • Smetana, J. G., Jambon, M., & Ball, C. (2013). The social domain approach to children's moral and social judgments. In Handbook of moral development (pp. 23-45). Psychology Press.
  • Şahin, S. (2011). The relationship between instructional leadership style and school culture (Izmir Case). Educational Sciences: Theory and Practice, 11(4), 1920-1927.
  • Vatansever Bayraktar, H. (2015). Sınıf yönetiminde öğrenci motivasyonu ve motivasyonu etkileyen etmenler. Turkish Studies, 10, 1079-1100.
  • Warton, P. M. (1997). Learning about responsibility: Lessons from homework. British Journal of Educational Psychology, 67, 213–221.
  • Yolcu, H. (2011). Sınıf yönetimini etkileyen etmenler. Celal Gülşen (Ed.), Kuram ve uygulamada sınıf yönetimi, içinde. (ss.21-60). Anı Yayıncılık.
  • Yurtal, F. & Yaşar, M. (2018). Peer bullying in classes according to teachers' classroom management profiles. SDU International Journal of Educational Studies, 5(2), 64-75.
  • Zuna, N., & McDougall, D. (2004). Using positive behavioral support to manage avoidance of academic tasks. Teaching Exceptional Children, 37(1), 18-24.

"Öğretmenin Yerinde Olsam...”: Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Sınıf İçi Öğretmen Tutumlarına Yönelik Değerlendirmeleri

Yıl 2024, Sayı: 60, 1554 - 1670, 28.06.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1353042

Öz

Bu çalışmanın amacı özel bir ilkokulun 4. sınıf öğrencilerinin (N=22) farklı sosyal alanlardaki olası sınıf içi durumlarda serbest bırakan öğretmen tavrına dönük değerlendirmelerini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda çalışma grubundaki öğrencilerden, kopya çeken, kavga edip fiziksel zarar veren, okula üniforma yerine pijama ile gelen, beslenme saatinde yemek seçip yemeyen ve öğretmenine öğretmenim demeyip ismiyle hitap eden öğrencileri ve bu durumlara kayıtsız kalan öğretmenlerini değerlendirmeleri ve değerlendirmelerini gerekçelendirmeleri istenmiştir. Son olarak öğrencilerden öğretmenin yerinde olsalardı sınıf yönetimiyle ilgili bu sorunu nasıl çözecekleri ile ilgili akıl yürütmeleri istenmiştir. Görüşme verileri Sosyal Alan Kuramı (Turiel, 1983, 2002) doğrultusunda geliştirilen kodlama şemasıyla kodlanıp betimleyici analiz yöntemleriyle incelenmiştir. Sonuçlar, öğrencilerin çoğunluğu öğretmenin olaylara veya durumlara müdahale etmemesinin öğrencinin yararına olmadığını, bunun öğrencilerin gelişimlerini olumsuz yönde etkileyeceğini ve öğretmenin görevleri arasında öğrenci davranışlarına müdahale etmek olduğunu ifade etmiştir. Ancak, öğrenciler kavga etmek ve zarar vermek durumuna ahlaki gerekçeler getirirken, okul kıyafeti ve öğretmene hitap meselelerini daha çok toplumsal-geleneksel alan içinde değerlendirmiştir. Sonuçlar gelişimsel psikoloji ve sınıf yönetimi literatürüne referansla tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Acar, M., Ozen, A., & Kilic, Ö. (2020). Hadi oynayalım: Okul öncesi çocukların otorite, kural ve kural ihlalini oyun bağlamında değerlendirmeleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28, 3, 1429-1437.
  • Acar, M., & Şahin, S. (2015, June). Children’s conceptions of school rules and teacher’s responses to moral and social-conventional transgressions: A case study of a fourth-grade classroom in rural Turkey. Research paper presented at the 45th Annual Meeting of Jean Piaget Society, Toronto, ON.
  • Akdağ, M. & Güneş, H. (2002). Kopya çekme davranışları ve kopya çekmeye ilişkin tutumlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 31, 330-334.
  • Aksoy, N. (2005). Sınıf içi kurallar, E. Karip, (Ed.). Sınıf yönetimi içinde (ss.15-37). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Akyavuz, E. K. (2019). İlkokul öğrencilerinin sergiledikleri istenmeyen davranışlar. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(35), 30-40.
  • Aydın, A. (2014). Sınıf yönetimi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Aytaç, A., & Uyangör, N. (2020). A relational study of pre-service teachers' epistemological beliefs, educational philosophy tendencies and teaching-learning conceptions. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 15(4), 49-68.
  • Balkı, E. (2003). Çağdaş sınıf yönetiminde bilişim teknolojileri ve kullanımı. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Selçuk Üniversitesi.
  • Başar, H. (2013). Sınıf yönetimi. Anı Yayıncılık.
  • Bernstein, D. A. (2021). Teaching styles and troublesome students. Canadian Psychology/Psychologie Canadienne, 62(4), 367.
  • Béranger, P. & Pain, J. (1998). L’autorite et L’ecole: Fin du Systeme, Migrants- Formation, no 112.
  • Brophy, J. (2006). History of research on classroom management. In C. M. Evertson & C. S. Weinstein (Eds.), Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues. Routledge.
  • Can, E., & Arslan, B. (2018). Öğretmenlerin sınıf yönetimi yeterliklerine ilişkin öğrenci görüşleri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 10(18), 195-219.
  • Crone, D. H., & Horner, R. H. (2003). Building positive behavior support systems in schools: Functional behavioral assessment Guilford.
  • Çelik, V. (2012). Sınıf yönetimi. Nobel Yayıncılık.
  • Dam, H. (2013). Örgün din eğitiminde kopya sorunu. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 34(34), 71-108.
  • Demirtaş, Z., & Kahveci, G. (2010). Öğrenci algılarına göre 4. sınıf ve 5. sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi yeterlikleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (15), 18-29
  • Dinçer, T. (2005). Lise öğrencilerinin okul üniformalarına ilişkin tercihlerinin ve sorunlarının belirlenmesi [Yayınlanmamış Master Tezi], Ankara Üniversitesi.
  • Döş, İ. (2013). Mutlu okul. Eğitim ve Bilim, 38(170).
  • Dunbar,C.(2004).Best practices in classroom management. [Çevrim-içi: https://msu.edu/~dunbarc/dunbar3.pdf] Erişim tarihi:17.06.2023
  • Erdem, A. R. (2011). Sınıfta güdüleme. H. Kıran (Ed.), Etkili sınıf yönetimi içinde. Anı Yayıncılık.
  • Evertson, C. M., & Weinstein, C. S. (2006). Introduction. In C.M. Evertson & C.S Weinstein (Eds.), Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues. Routledge.
  • Gönül, B., & Acar, B. Ş. (2018). Çocukların toplumsal cinsiyet bağlamında sosyal dâhil etme yargıları. Türk Psikoloji Dergisi, 33(82), 67.
  • Gündüz, M. (2014). İlkokul öğrencilerinin etkili öğretmen hakkındaki düşünceleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 114-128.
  • İlgar, L. (2000). Eğitim yönetimi, sınıf yönetimi. Beta Yayınları.
  • Laupa, M. (1991). Children's reasoning about three authority attributes: Adult status, knowledge, and social position. Developmental Psychology, 27(2), 321.
  • Laupa, M., & Turiel, E. (1993). Children's concepts of authority and social contexts. Journal of Educational Psychology, 85(1), 191.
  • Leithwood, K., Patten, S., & Jantzi, D. (2010). Testing a conception of how school leadership influences student learning. Educational Administration Quarterly, 46(5), 671-706.
  • Lewis, T. J., & Garrison-Harrell, L. (1999). Effective behavior support: Designing setting-specific interventions. Effective School Practices, 17(4), 38-46.
  • Nucci, L. P. (1984). Evaluating teachers as social agents: Students’ ratings of domain appropriate and domain inappropriate teacher responses to transgressions. American Educational Research Journal, 21(2), 367-378.
  • Nucci, L. P. (2001). Education in the moral domain. Cambridge University Press.
  • Nucci, L. (2006). Classroom management for moral and social development. In C.M. Evertson & C.S Weinstein (Eds.), Handbook of classroom management (pp. 721-742). Routledge.
  • Nucci, L. P. (2009). Nice is not enough: Facilitating moral development. Merrill/Prentice Hall.
  • Özsarı, E., & Özçelik, A. D. Ö. (2020). Toplumsal alan kuramına göre Türkiye'de orta çocukluk dönemindeki ahlaki gelişim. Journal of Faculty of Educational Sciences, 53(3).
  • Thorkildsen, A. (1991). Defining social goods and distributing them fairly: The development of conceptions of fair testing practices." Child Development 62, 4, 852-862.
  • Tınmaz, E., & Sağlam, H. İ. (2014). İlkokul öğrencilerinin serbest kıyafet uygulamasına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. III. Sakarya’da Eğitim Araştırmaları Kongresi, 9.
  • Turiel, E. (1983). The development of social knowledge: Morality and convention. Cambridge University Press.
  • Turiel, E. (2002). The culture of morality: Social development, context, and conflict. Cambridge University Press.
  • Smetana, J. G., Jambon, M., & Ball, C. (2013). The social domain approach to children's moral and social judgments. In Handbook of moral development (pp. 23-45). Psychology Press.
  • Şahin, S. (2011). The relationship between instructional leadership style and school culture (Izmir Case). Educational Sciences: Theory and Practice, 11(4), 1920-1927.
  • Vatansever Bayraktar, H. (2015). Sınıf yönetiminde öğrenci motivasyonu ve motivasyonu etkileyen etmenler. Turkish Studies, 10, 1079-1100.
  • Warton, P. M. (1997). Learning about responsibility: Lessons from homework. British Journal of Educational Psychology, 67, 213–221.
  • Yolcu, H. (2011). Sınıf yönetimini etkileyen etmenler. Celal Gülşen (Ed.), Kuram ve uygulamada sınıf yönetimi, içinde. (ss.21-60). Anı Yayıncılık.
  • Yurtal, F. & Yaşar, M. (2018). Peer bullying in classes according to teachers' classroom management profiles. SDU International Journal of Educational Studies, 5(2), 64-75.
  • Zuna, N., & McDougall, D. (2004). Using positive behavioral support to manage avoidance of academic tasks. Teaching Exceptional Children, 37(1), 18-24.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitimin Psikolojik Temelleri , Öğretmen ve Öğrenci Refahı
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Melike Acar 0000-0003-3233-1042

Fatma Balcan 0009-0009-6944-1115

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 60

Kaynak Göster

APA Acar, M., & Balcan, F. (2024). "Öğretmenin Yerinde Olsam...”: Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Sınıf İçi Öğretmen Tutumlarına Yönelik Değerlendirmeleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(60), 1554-1670. https://doi.org/10.53444/deubefd.1353042