Denizcilik mesleğinde karşılıklı bağımlılığa yönelik bir işleyiş mevcut iken avcılık daha bireysel bir faaliyet gerektiren bir alandır. Bu çalışma, doğayla olan temasların, eğitim uygulamaları nedeniyle farklılaşmasının bilişsel stiller üzerindeki etkisini incelemektedir. Bu kapsamda, mesleki uygulamaları ile doğayla temasları (deniz ve orman) ve gruba karşılıklı bağımlılıkları farklılaşan, Denizcilik ve Orman Fakültesi (Avcılık) öğrencileri, analitik ve sezgisel bilişsel stil ve çeşitli bilişsel yanlılıklar açısından karşılaştırılmıştır. Araştırmada, denizcilik öğrencilerinin daha analitik bir düşünme tarzına sahip olduğu, ormancılık öğrencilerinin ise daha sezgisel bir bilişsel stile eğilim gösterdiği bulunmuştur. Bu farklılıkların, aldıkları eğitim ile karşılıklı sosyal bağımlılıklarının ve doğayla olan etkileşimlerinin değişiminden kaynaklı olduğu düşünülmektedir. Bulgular, çevresel faktörlerin ve eğitimsel deneyimlerin bilişsel süreçler ile bir ilişkisi olduğunu göstermektedir. Çalışmanın sonuçları, eko-eğitimsel ve bilişsel stiller arasındaki ilişkiyi vurgulayarak, bu alandaki literatüre katkı sağlamaktadır.
Analitik sezgisel bilişsel stil bilişsel yanlılıklar doğayla temas holistik/analitik dikkat
While there is a system of interdependence in the maritime profession, hunting is a field that requires more individual activity. This study examines the effect of differentiation of contacts with nature due to educational practices on cognitive styles. In this context, students of the Faculty of Maritime and Forestry (Hunting), whose professional practices differ in their contact with nature (sea and forest) and their mutual dependence on the group, were compared in terms of analytical and intuitive cognitive style and various cognitive biases. In the study, it was found that maritime students had a more analytical thinking style, while forestry students tended to a more intuitive cognitive style. These differences are thought to be due to the education they receive, their social interdependence, and their interaction with nature. Findings show that environmental factors and educational experiences have a relationship with cognitive processes. The results of the study contribute to the literature in this field by highlighting the relationship between eco-educational and cognitive styles.
Analytic heuristic cognitive style cognitive biases contact with nature holistic/analytic attention
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Deniz Mühendisliği (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 28 Kasım 2024 |
| Kabul Tarihi | 10 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 17 Sayı: 2 |
Dergimizde yayınlanmış makaleler kaynak gösterilmeden kullanılamaz
Dergideki yazıların bilimsel sorumluluğu yazarlarına aittir.
Denizcilik Fakültesi Dergisinin içeriği tüm kullanıcılara ücretsiz olarak sunulmaktadır.
Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/
Dergi İletişim Bilgileri Sayfası
https://dergipark.org.tr/tr/pub/deudfd/contacts