Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KARBON AYAK İZİNİN AZALTILMASINDA YEŞİL LİMAN UYGULAMASININ ROLÜ: MARPORT ÖRNEĞİ

Yıl 2016, , 99 - 166, 27.10.2016
https://doi.org/10.18613/deudfd.98463

Öz

    Uluslararası yük
taşımacılığının büyük kısmına hâkim olan denizyolu taşımacılığının en önemli
alt yapı bileşenlerinden biri limanlardır. Limanlar, kıyı bölgelerinde, yürüttüğü
faaliyet nedeniyle, gerek kara gerek deniz kısmında önemli çevresel etkileri
olan işletmelerdir. Çevresel bozulmalara ve kirlenmeye karşı son derece hassas
olan kıyı bölgelerinde, yürütülen liman faaliyetlerinin etkisi de artmaktadır.
Liman işletmelerinin, bulundukları bölgelerdeki çevresel etkilerini azaltmak
amacıyla yürütülen yasal düzenlemelerin yanında, uygulanmakta olan çevre
yönetim sistemleri de önemli bir araçtır. Bu kapsamda, Türkiye’de, T.C. Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından yürütülmekte olan Yeşil Liman
uygulaması önemli bir destek ve teşvik sağlamaktadır. Yeşil Liman uygulaması
için gerekli çalışmaları tamamlamış olan Marport Liman İşletmesi, çalışma alanı
olarak seçilmiştir. Marport Liman İşletmesi’nin liman operasyonları kapsamında
hayata geçirmiş olduğu E-RTG (Electrical-Rubber Tired Gantry) (Elektrikli
Lastik Tekerlekli Vinç)dönüşüm projesi, Yeşil Liman uygulaması içerisinde
önemli bir yer tutmaktadır.. Marport Liman İşletmesi’nin E-RTG kullanmaya
başlamasıyla, karbon salımında önemli bir düşüş yaşandığı gözlenmiştir. Bununla
birlikte, bu çalışmada karbon salımını azaltmak için yapılan yatırımın yıllık
toplam maliyet içindeki yeri ve geri dönüşü de belirgin bir şekilde ortaya
konulmuştur. Sonuç olarak, Türkiye’de Yeşil Liman uygulamasının daha etkin
olması ve karbon ayak izinin azaltılmasına yönelik öneri getirilmiştir.




Kaynakça

  • Adams, M., Quinonez, P., Pallis, A. A. ve Wakeman, T. H. (2009). Environmental Issues in Port Competitiveness. Canada: Atlantic Gateway Working Paper.
  • Deniz Ticareti Genel Müdürlüğü (2014). Deniz Ticareti 2013 İstatistikleri Deniz Taşıtları, Denizyolu Taşıma, Teşvik ve Gemi Sanayi İstatistikleri. T.C. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Deniz Ticareti Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • ESPO (2013). Analysis of Top Environmental Priorities 2013. Brüksel: ESPO Publications.
  • ESPO (2016b). Top Ten Environmental Priorities 2016. Brüksel: ESPO Publications.
  • Galli, A., Wiedmann, T., Ercin, E., Knoblauch, D., Ewing, B. ve Giljum, S. (2012). Integrating ecological, carbon and water footprint into a “footprint family” of indicators: Definition and role in tracking human pressure on the planet. Journal of Ecological Indicators, 16, 100-112.
  • Goh, M. (2010). Green Ports and Green Shipping: Singapore’s Contribution. Korea: World Ocean Forum Present and Future of the Ocean Industries.
  • Goulielmos, M. A. (2000). European policy on port environmetal protection. Global Nest: The International Journal, 2 (2), 187-197.
  • ISO (2006). ISO 14064. Geneva: International Organization for Standardization.
  • Kim, J., Rahimi, M. ve Newell, J. (2012). Life-cycle emissions from port electrification: A case study of cargo handling tractors at the Port of Los Angeles. International Journal of Sustainable Transportation, 6 (6), 321-337.
  • Koşar Danışman, İ. (2012). Türkiye’de liman çevre yönetimi ile ilgili düzenlemeler. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 4(2), 69-87.
  • Marport (2014). Marport Sağlık Emniyet Çevre Yönetimi Birimi Proje Raporları, İstanbul.
  • T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, (2013). Türkiye İklim Değişikliği 5. Bildirimi. Ankara: T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı.
  • Wiedmann, T. ve Minx, J. (2007). A Definition of Carbon Footprint. C.C. Pertsova (Ed.), Ecological Economics Research Trends, (s. 1-11), New York: Nova Science Publishers.
  • Vujicic, A., Zrnic, N. ve Jerman, B. (2013). Ports sustainability: A life cycle assessment of zero emission cargo handling equipment. Journal of Mechanical Engineering, 59(9), 547-555.
  • Zrnić, N. ve Vujičić, A. (2012). Evaluation of environmental benefits of CHE emerging technologies by using LCA. In: Proceedings of 12th International Material Handling Colloquium IMHRC 2012. Gardanne, France.
  • ESPO (2016a). About ESPO/Ecoports. http://www.ecoports.com/about, Erişim Tarihi: 19.04.2016.
  • Marport (2015). Marport Hakkında.
  • http://www.marport.com.tr/marport_hakkinda/tanitim.html,
  • Erişim Tarihi: 01.03.2016.
  • Resmi Gazete (2015). Sera Gazı Emisyonlarının Takibi Hakkında Yönetmelik. http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/05/20140517-3.html, Erişim Tarihi: 01.03.2016.
  • T.C. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı (2012). Yeşil Liman Projesi Başvuru Şartları ve Dosya İçeriği.
  • http://www.ubak.gov.tr/BLSM_WIYS/DTGM/tr/documan/20121105_163519_64032_1_64351.pdf, Erişim Tarihi: 01.07.2015
  • T.C. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Deniz Ticareti Genel Müdürlüğü (2015). Yeşil liman/Eko Liman Projesi Sektörel Kriterler Dokümanı.https://drive.google.com/file/d/0B9m3Wj3FfmrHTEZoVFBuMmRIMkE/view?pref=2&pli=1, Erişim Tarihi: 10.01.2016.
  • T.C. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Deniz Ticareti Genel Müdürlüğü (2016). Yeşil Liman. http://www.denizticareti.gov.tr/, Erişim Tarihi: 10.01.2016.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

İlke Koşar Danışman Bu kişi benim

Gökhan Özalp Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Ekim 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016

Kaynak Göster

APA Koşar Danışman, İ., & Özalp, G. (2016). KARBON AYAK İZİNİN AZALTILMASINDA YEŞİL LİMAN UYGULAMASININ ROLÜ: MARPORT ÖRNEĞİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 8, 99-166. https://doi.org/10.18613/deudfd.98463
AMA Koşar Danışman İ, Özalp G. KARBON AYAK İZİNİN AZALTILMASINDA YEŞİL LİMAN UYGULAMASININ ROLÜ: MARPORT ÖRNEĞİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. Ekim 2016;8:99-166. doi:10.18613/deudfd.98463
Chicago Koşar Danışman, İlke, ve Gökhan Özalp. “KARBON AYAK İZİNİN AZALTILMASINDA YEŞİL LİMAN UYGULAMASININ ROLÜ: MARPORT ÖRNEĞİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 8, Ekim (Ekim 2016): 99-166. https://doi.org/10.18613/deudfd.98463.
EndNote Koşar Danışman İ, Özalp G (01 Ekim 2016) KARBON AYAK İZİNİN AZALTILMASINDA YEŞİL LİMAN UYGULAMASININ ROLÜ: MARPORT ÖRNEĞİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 8 99–166.
IEEE İ. Koşar Danışman ve G. Özalp, “KARBON AYAK İZİNİN AZALTILMASINDA YEŞİL LİMAN UYGULAMASININ ROLÜ: MARPORT ÖRNEĞİ”, Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, c. 8, ss. 99–166, 2016, doi: 10.18613/deudfd.98463.
ISNAD Koşar Danışman, İlke - Özalp, Gökhan. “KARBON AYAK İZİNİN AZALTILMASINDA YEŞİL LİMAN UYGULAMASININ ROLÜ: MARPORT ÖRNEĞİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 8 (Ekim 2016), 99-166. https://doi.org/10.18613/deudfd.98463.
JAMA Koşar Danışman İ, Özalp G. KARBON AYAK İZİNİN AZALTILMASINDA YEŞİL LİMAN UYGULAMASININ ROLÜ: MARPORT ÖRNEĞİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. 2016;8:99–166.
MLA Koşar Danışman, İlke ve Gökhan Özalp. “KARBON AYAK İZİNİN AZALTILMASINDA YEŞİL LİMAN UYGULAMASININ ROLÜ: MARPORT ÖRNEĞİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, c. 8, 2016, ss. 99-166, doi:10.18613/deudfd.98463.
Vancouver Koşar Danışman İ, Özalp G. KARBON AYAK İZİNİN AZALTILMASINDA YEŞİL LİMAN UYGULAMASININ ROLÜ: MARPORT ÖRNEĞİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. 2016;8:99-166.

Dergimizde yayınlanmış makaleler kaynak gösterilmeden kullanılamaz

Dergideki yazıların bilimsel sorumluluğu yazarlarına aittir.

Denizcilik Fakültesi Dergisinin içeriği tüm kullanıcılara ücretsiz olarak sunulmaktadır.

Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/

Dergi İletişim Bilgileri Sayfası
https://dergipark.org.tr/tr/pub/deudfd/contacts


download    download   download

                                               18441     23882   23881      13875                                                                     27606  13880 13876  27184   download